یاتا : امیدواریم خطوط هوایی در سال 2023 سود کنند
یاتا انتظار دارد صنعت هواپیمایی در سال 2023 به سودآوری جهانی بازگردد، زیرا خطوط هوایی همچنان به کاهش ضررهای ناشی از تأثیرات همه گیری کووید-19 ادامه می دهند.
یاتا انتظار دارد صنعت هواپیمایی در سال 2023 به سودآوری جهانی بازگردد، زیرا خطوط هوایی همچنان به کاهش ضررهای ناشی از تأثیرات همه گیری کووید-۱۹ ادامه می دهند.
به گزارش تین نیوز ، انتظار می رود شرکت های هواپیمایی در سال 2023 سود خالصی به میزان 4.7 میلیارد دلار داشته باشند که حاشیه سود خالص آن 6 دهم درصد است. این اولین سود از سال 2019 خواهد بود.
یاتا پیش بینی می کند ضرر خالص امسال خطوط هوایی 6.9 میلیارد دلار باشد. این به طور قابل توجهی بهتر از زیان های 42 میلیارد دلاری و 137.7 میلیارد دلاری است که به ترتیب در سال های 2021 و 2020 محقق شد.
تاب آوری ویژگی بارز خطوط هوایی در بحران کووید-19 بوده است. همانطور که به سال 2023 نگاه می کنیم، بهبود مالی با اولین سود صنعت از سال 2019 شکل خواهد گرفت. با توجه به مقیاس آسیب مالی و اقتصادی ناشی از محدودیت های همه گیر اعمال شده توسط دولت ها، این یک دستاورد بزرگ است.
2022
چشم انداز بهبود یافته در سال 2022 عمدتاً ناشی از تقویت بازدهی و کنترل قوی هزینه ها در مواجهه با افزایش قیمت سوخت است.
انتظار می رود بازدهی مسافر 8.4 درصد رشد کند (از 5.6 درصد پیش بینی شده در ژوئن). با این فرض، درآمد جهانی به 438 میلیارد دلار افزایش می یابد (از 239 میلیارد دلار در سال 2021).
درآمد بار هوایی نقش کلیدی در کاهش ضرر و زیان ایفا کرد و انتظار می رود درآمد آن به 201 میلیارد دلار برسد. این یک بهبود بیش از دو برابر 100 میلیارد دلار در سال 2019 است.
بنابراین پیش بینی می شود که درآمد کلی در مقایسه با سال 2021 رشد 43.6 درصدی داشته باشد و به 727 میلیارد دلار برسد.
یاتا در ژوئن پیش بینی کرد که ترافیک مسافری در سال 2022 به 82.4 درصد از سطح قبل از بحران برسد، اما اکنون به نظر می رسد که بهبود تقاضای صنعت به 70.6 درصد از سطح قبل از بحران خواهد رسید. یاتا همچنین پیش بینی کرد که بار از سطح 11.7 درصد سال 2019فراتر رود، اما اکنون به 98.4 درصد از سطح 2019 رسیده است.
یاتا انتظار می دهد قیمت سوخت جت به طور متوسط 138.8 دلار برای هر بشکه در سال باشد که به طور قابل توجهی بالاتر از 125.5 دلار در هر بشکه مورد انتظار در ژوئن امسال است. این عدد منعکس کننده قیمت های بالاتر سوخت بسیار بالاتر از میانگین های تاریخی است.
یاتا اعتقاد دارد کاهش ضرر خطوط هوایی در سال 2022 با توجه به افزایش هزینه ها، کمبود نیروی کار، اعتصابات و اختلالات عملیاتی در بسیاری از مراکز کلیدی و عدم اطمینان اقتصادی ، گویای تمایل و نیاز مردم به سفر هوایی است.
2023
انتظار می رود صنعت هواپیمایی در سال 2023 به سمت سودآوری برود. پیش بینی می شود خطوط هوایی با درآمد 779 میلیارد دلاری (0.6 درصد سود حاشیه خالص) 4.7 میلیارد دلار سود خالص جهانی کسب کنند.
با وجود عدم قطعیت های اقتصادی، دلایل زیادی برای خوش بین بودن در سال 2023 وجود دارد. کاهش تورم قیمت نفت و ادامه تقاضای متوقف شده باید به کنترل هزینه ها در ادامه روند رشد کمک کند.
در عین حال، با چنین حاشیه های لب مرزی، حتی یک تغییر ناچیز در هر یک از این متغیرها، موازنه اقتصادی را به قلمرو منفی می کشاند.
کلیدهای اصلی
مسافر: انتظار می رود جابجایی مسافر 522 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند و تقاضای مسافر در طول سال 2023 به 85.5 درصد از سطح سال 2019 برسد. البته عدم قطعیت سیاست های صفر کووید در بازارهای داخلی و بین المللی محدودیت آفرین خواهد بود. با این وجود، تعداد مسافران می تواند برای اولین بار از سال 2019 از مرز 4 میلیارد عبور کند و انتظار می رود 4.2 میلیارد مسافر پرواز کنند.
بار: انتظار می رود بازارهای کالا در سال 2023 تحت فشار فزاینده ای قرار بگیرند. پیش بینی می شود درآمد بار به 149.4 میلیارد دلار برسد که 52 میلیارد دلار کمتر از سال 2022 است اما همچنان 48.6 میلیارد دلار از سال 2019 قوی تر است.
یاتا پیش بینی می کند که بازدهی بار به میزان 22.6 درصد عمدتاً در نیمه دوم سال کاهش پیدا کند. بازدهی بار در سال 2020معادل 52.5 درصد، در سال 2021معادل 24.2 درصد و در سال 2022 به 7.2 درصد افزایش یافت.
هزینه ها: انتظار می رود هزینه های کلی با رشد 5.3 درصدی به 776 میلیارد دلار برسد. این رشد 1.8 واحد درصد کمتر از رشد درآمد است. فشارهای هزینه همچنان به دلیل کمبود نیروی کار و ظرفیت وجود دارد. هزینه های زیرساخت نیز نگران کننده است.
کل هزینه سوخت برای سال 2023معادل 229 میلیارد دلار پیش بینی می شود که 30 درصد از هزینه ها را شامل می گردد. پیش بینی یاتا بر اساس قیمت نفت برنت 92.3 دلار در هر بشکه است (از میانگین 103.2 دلار هر بشکه در سال 2022).
پیش بینی می شود سوخت جت به طور متوسط 111.9 دلار در هر بشکه (از 138.8 دلار در هر بشکه) باشد. این کاهش نشان دهنده تثبیت نسبی عرضه سوخت پس از اختلالات اولیه ناشی از جنگ در اوکراین است. البته حق بیمه پرداخت شده برای سوخت جت در بالاترین حد تاریخی خود باقی می ماند.
ریسک ها: محیط اقتصادی و ژئوپلیتیکی چندین خطر بالقوه برای چشم انداز 2023 ایجاد می کند.
اگرچه نشانه ها حاکی از آن است که از اوایل سال 2023 افزایش شدید نرخ بهره برای مبارزه با تورم کاهش می یابد، اما خطر سقوط برخی از اقتصادها در رکود همچنان وجود دارد. چنین کاهشی می تواند بر تقاضای مسافر و بار تأثیر بگذارد.
مدیریت خطوط هوایی همچنان چالش برانگیز خواهد بود زیرا نظارت دقیق بر عدم قطعیت شاخص های اقتصادی بسیار مهم خواهد بود. بنابراین خطوط هوایی باید انعطاف پذیری را در مدل های تجاری خود ایجاد کنند تا بتوانند شتاب های اقتصادی و کاهش سرعت را که بر تقاضا تأثیر می گذارند، مدیریت کنند.
سودآوری خطوط هوایی بسیار کم است. انتظار می رود هر مسافر حمل شده به طور متوسط فقط 1.11 دلار به سود خالص صنعت کمک کند. در بیشتر نقاط جهان این مقدار بسیار کمتر از مقدار مورد نیاز برای خرید یک فنجان قهوه است.
جمع بندی منطقه ای
عملکرد مالی همه مناطق جهان از عمق زیان های همه گیری رو به بهبود است. بر اساس برآوردهای یاتا، آمریکای شمالی تنها منطقه ای است که در سال 2022 به سوددهی بازگشت. دو منطقه از این نظر در سال 2023 به آمریکای شمالی خواهند پیوست: اروپا و خاورمیانه، در حالی که آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا-اقیانوسیه در کانون قرمز باقی خواهند ماند.
انتظار می رود شرکت های هواپیمایی آمریکای شمالی در سال 2022 به 9.9 میلیارد دلار و در سال 2023 به 11.4 میلیارد دلار دست یابند. انتظار می رود در طول سال، این منطقه به 97.2 درصد از سطح تقاضای قبل از بحران با 98.9 درصد از ظرفیت قبل از بحران پاسخ دهد.
انتظار می رود شرکت های هواپیمایی اروپایی در سال 2022 زیان 3.1 میلیارد دلاری و در سال 2023 سود 621 میلیون دلاری داشته باشند. در سال 2023 رشد تقاضای مسافر به میزان 8.9 درصد از رشد ظرفیت 6.1 درصدی پیشی خواهد گرفت.
انتظار می رود در طول سال، این منطقه به 88.7 درصد از سطح تقاضای قبل از بحران با 89.1 درصد از ظرفیت قبل از بحران پاسخ دهد. جنگ در اوکراین فعالیت برخی از شرکت های هواپیمایی منطقه را محدود کرده است. اختلالات عملیاتی در برخی از قطب های این قاره در حال حل شدن است، اما ناآرامی های کارگری در مکان های مختلف ادامه دارد.
انتظار می رود شرکت های هواپیمایی آسیا-اقیانوسیه در سال 2022 زیان 10 میلیارد دلاری داشته باشند و در سال 2023 این عدد به 6.6 میلیارد دلار کاهش یابد. همچنین در طول سال، این منطقه به 70.8 درصد از سطح تقاضای قبل از بحران با 75.5 درصد از ظرفیت قبل از بحران پاسخ دهد.
بازار آسیا-اقیانوسیه به دلیل تاثیر سیاست های چین برای کووید-19 بر سفرها به شدت متوقف شده است و ضررهای منطقه تا حد زیادی توسط عملکرد خطوط هوایی چین که با تأثیر کامل این سیاست در بازارهای داخلی و بین المللی مواجه هستند، منحرف شده است.
با نگاهی محافظه کارانه به کاهش تدریجی محدودیت ها در چین در نیمه دوم سال 2023 انتظار داریم که تقاضای متوقف شده ، به یک بازگشت برسد. عملکرد بار هوایی منطقه نیز افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
انتظار می رود که شرکت های هواپیمایی خاورمیانه در سال 2022 زیان 1.1 میلیارد دلاری داشته باشند و در سال 2023 سودی معادل 268 میلیون دلار کسب کنند. همچنین انتظار می رود که این منطقه به 97.8 درصد از سطح تقاضای قبل از بحران با 94.5 درصد از ظرفیت قبل از بحران پاسخ دهد. تقاضای سفر این منطقه به دلیل مسیریابی مجدد ناشی از جنگ در اوکراین به طور قابل توجهی متوقف شده است.
انتظار می رود شرکت های هواپیمایی آمریکای لاتین در سال 2022 زیان 2 میلیارد دلاری داشته باشند و این عدد در سال 2023 به 795 میلیون دلار کاهش یابد. رشد تقاضای مسافر نیز در سال 2023به میزان 9.3 درصد از رشد ظرفیت 6.3 درصد پیشی خواهد گرفت.
انتظار می رود در طول سال، این منطقه به 95.6 درصد از سطح تقاضای قبل از بحران با 94.2 درصد از ظرفیت قبل از بحران پاسخ دهد. آمریکای لاتین عمدتاً به این دلیل که بسیاری از کشورهایش محدودیت های سفر کووید-19 خود را از اواسط سال برداشته اند، اوضاع بهتری داشته اند.
انتظار می رود شرکت های هواپیمایی آفریقایی در سال 2022 زیان 638 میلیون دلاری داشته باشند و این عدد در سال 2023 به 213 میلیون دلار کاهش یابد. همچنین رشد تقاضای مسافر به میزان 27.4 درصد از رشد ظرفیت 21.9 درصد پیشی بگیرد.
انتظار می رود این منطقه در طول سال به 86.3 درصد از سطح تقاضای قبل از بحران با 83.9 درصد از ظرفیت قبل از بحران پاسخ دهد. آفریقا به ویژه در معرض بادهای مخالف کلان اقتصادی است که آسیب پذیری چندین اقتصاد را افزایش داده است.
حرف آخر
سود مورد انتظار برای سال 2023 بسیار کم است. چالش هایی که خطوط هوایی در سال 2023 با آن ها روبرو خواهند شد، پیچیده هستند. این صنعت قابلیت بسیار خوبی برای تطبیق با نوسانات اقتصاد، مانند هزینه سوخت و نیازهای مسافر ایجاد کرده است.
نظرسنجی اخیر یاتا از مسافران در 11 بازار جهانی نشان داد که نزدیک به 70 درصد به همان اندازه یا بیشتر از قبل از همه گیری سفر می کنند در حالی که وضعیت اقتصادی 85 درصد از مسافران نگران کننده است، 57 درصد قصد ندارند عادت های سفر خود را کم کنند.
همین مطالعه نشان داد:
91 درصد مسافران گفتند که اتصال از طریق هوا برای اقتصاد بسیار مهم است
90 درصد گفتند که سفر هوایی یک ضرورت برای زندگی مدرن است
87 درصد گفتند که سفر هوایی تأثیر مثبتی بر جوامع دارد و
از 57 درصد افرادی که با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل آشنا هستند، 91 درصد می دانند که حمل و نقل هوایی یکی از عوامل کلیدی در توسعه پایدار است.