پایان فعالیت کامیون ها و اتوبوس های دیزلی در اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا با توافق سیاسی در مورد استانداردهای CO2 برای کامیون ها و اتوبوس ها، گام مهم دیگری در تلاش های خود برای سبز کردن حمل ونقل جاده ای برداشت که به معنای حذف تقریباً کامل مدل های دیزلی تا سال ۲۰۴۰ است.
اتحادیه اروپا با توافق سیاسی در مورد استانداردهای CO2 برای کامیون ها و اتوبوس ها، گام مهم دیگری در تلاش های خود برای سبز کردن حمل ونقل جاده ای برداشت که به معنای حذف تقریباً کامل مدل های دیزلی تا سال ۲۰۴۰ است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، قانون گذاران اروپایی موافقت کرده اند که میانگین تولید دی اکسیدکربن ناشی از کامیون ها و واگن های جدید فروخته شده در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۴۰ باید ۹۰ درصد کمتر از سطح فعلی باشد و اتوبوس های شهری باید پنج سال قبل از این تاریخ کاملاً بدون آلاینده شوند. قوانین محدودیت دیزل به رغم معافیت های مختلف تا سال ۲۰۳۵ برای کامیون های زباله اعمال نمی شود.
این تصمیم بر اساس پیشنهاد کمیسیون اروپا و توافق های متوالی نمایندگان پارلمان اروپا و مقامات دولتی در بروکسل، به دنبال توافق مشابهی در مورد ممنوعیت عملی انتشار از خودروها و وانت های موتور احتراق داخلی گرفته شده است که در پی آن انتشار دی اکسید کربن از اگزوز ماشین ها باید از سال ۲۰۳۵ به صفر برسد.
تشدید تدریجی قوانین کربن صفر برای وسایل نقلیه سنگین
اکثر وسایل نقلیه سنگین اتحادیه اروپا با کاهش ۴۵ درصدی انتشار آلاینده ها نسبت به میانگین فعلی تا پایان این دهه و افزایش این نسبت به ۶۵ درصد در سال ۲۰۳۵، به تدریج مشمول تشدید استانداردهای CO2 خواهند شد. برای اتوبوس های شهری، هدف موقت ۹۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ تعیین شده است، ضمن اینکه اتوبوس ها برای حرکت در مسیرهای بین شهری مشمول مجموعه محدودهای کمتری خواهند بود.
زیرساخت شارژ الکتریکی و پر کردن مجدد هیدروژن، طرح های جامع قیمت گذاری کربن و اقدامات حمایتی معنادار برای اپراتورهای حمل ونقل برای سرمایه گذاری سریع، عناصر کلیدی برای کربن زدایی سریع بخش حمل ونقل سنگین در کنار توسعه وسایل نقلیه بدون آلایندگی محسوب می شوند.
از سوی دیگر همان طور که در مورد استانداردهای جداگانه برای خودروها، ون ها و کامیون ها اتفاق افتاد، بحث های تجاری هوشمندانه سیاسی منجر به این امر نیز شده است که مدیران اجرایی اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۷ پتانسیل ثبت کامیون هایی را مورد ارزیابی قرار دهند که به طور انحصاری با سوخت های کربن خنثی کار می کنند. البته این اقدام یک عمل بالقوه پیچیده است، زیرا نه تنها شامل تعیین دقیق نوع سوخت های زیستی یا مصنوعی مانند دیزل الکترونیکی ساخته شده با هیدروژن سبز است، بلکه شامل ابداع سیستمی می شود که از کارکرد کامیون های معمولی با سوخت فسیلی جلوگیری کند.
این توافق مورد استقبال گروه هایی قرار گرفته است که تمرکز خود را بر پاکسازی حمل ونقل جاده ای به عنوان تنها بخش قابل توجهی قرار داده اند که طی دهه های اخیر شاهد افزایش انتشار گازهای گلخانه ای به جای کاهش بوده و اکنون یک چهارم کل تولید دی اکسید کربن اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می دهد.
اتحادیه اروپا به وضوح به کامیون سازان اعلام کرده است که تقریباً کل وسایل نقلیه آن ها باید صفرآلاینده باشند، به این ترتیب تولیدکنندگان اروپایی اکنون مسیر روشنی برای افزایش تولید دکل های برقی و هیدروژنی دارند و آماده مقابله با چالش تسلا و رقبای چینی هستند.
انجمن خودروسازان اروپا به نمایندگی از خودروسازان، استانداردهای اتحادیه اروپا را سخت گیرانه ترین استانداردهای جهان معرفی و اظهار کرد در غیاب شرایط فعال کننده حیاتی، جدول زمانی برای اجرا بسیار چالش برانگیز است.