نسخه ایمن سازی حمل و نقل همگانی تهیه شد
دستورالعمل مقابله و پیشگیری از کرونا در حمل و نقل همگانی و نیمه همگانی برای پیشنهاد به ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تهیه شد.
دستورالعمل مقابله و پیشگیری از کرونا در حمل و نقل همگانی و نیمه همگانی برای پیشنهاد به ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تهیه شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، پیشنهاداتی برای مقابله و پیشگیری از کرونا در حمل و نقل همگانی و نیمه همگانی شهر تهران برای تصویب در ستاد مقابله با کرونا مطرح کرد.
در دستورالعمل پیشنهادی این کمیسیون که با بررسی تجربیات کلانشهرهای مختلف و بررسی سناریوهای مختلف شیوع بیماری در دوره اوج و نزول شیوع بیماری تهیه شده تأکید شده است که بستههای حمایت مالی به شرکتهای ارائه دهنده خدمات حمل و نقل همگانی و نیمه همگانی برای تأمین لوازم حفاظت فردی کارکنان و اجرای طرحهای حفاظتی برای شهروندان اختصاص یابد. در بخش مترو پیشنهاد به الزام استفاده از ماسک در حین سوار شدن برای کلیه مسافران و تداوم استفاده از آن در حین حضور در واگنهای مترو است.
در تبصره این پیشنهاد پیش بینی شده با توجه به این که استفاده از ماسک برای همه اقشار امکان پذیر نیست، و به دلیل محدودیت توزیع و … عرضه ماسک با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران و وزارت صنعت و معدن با قیمت دولتی انجام گیرد و یک غرفه در هر ایستگاه برای توزیع ماسک پیش بینی شود.
عدم فروش بلیت تک سفره به صورت نقد و حذف پول از گیشههای فروش، فاصله گذاری در ایستگاهها در مقابل گیشههای فروش بلیت و سکوهای انتظار، ایجاد تونلهای ضدعفونی مسافران در ورودی و خروجی ایستگاهها، ممانعت از ورود مسافران مشکوک به علائم ابتلاء به داخل شبکه و ایستگاههای مترو و… از دیگر مواردی است که در این دستورالعمل به آن اشاره شده است.
برای مسافران اتوبوسرانی نیز در این دستورالعمل پیش بینی شده فاصله گذاری در فضای اتوبوس با خط کشی مشخص شود و در صورت عدم اجرای آن الزام به استفاده از ماسک در حین سوار شدن به اتوبوس در ساعت اوج سفر، انجام شود.
یکی دیگر از موارد پیش بینی شده در این دستورالعمل جلوگیری از سوار شدن بیش از نیمی از ظرفیت وسیله نقلیه به خصوص در ایستگاههای خطوط تندرو است و ایجاد تونلهای ضدعفونی کننده در ابتدای ایستگاههای خطوط بی آر تی
پیشنهاد دیگری که مطرح شده، عدم توقف اتوبوسها در ایستگاههایی است که فاصله نزدیکی به مراکز درمانی دارند و ایجاد بستر لازم در ایستگاههای بی آر تی برای دماسنجی است.
در بخش تاکسیرانی نیز جداسازی تاکسیها که به صورت اختصاصی به ارائه خدمات به بیمارستانها و مراکز درمانی میپردازند یکی از موارد مورد تاکید در این دستورالعمل است.
ممنوعیت سوار شدن بیش از سه نفر، نصب محفظه پلاستیکی مخصوص برای جداسازی رانندگان اتوبوس و تاکسی، استفاده از ماسک و دستکش، عدم دریافت وجه نقد و الزام رانندگان به راه اندازی نرم افزاری پرداخت الکترونیکی، از دیگر موارد پیشنهادی در این دستورالعمل است.