بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

گزارش اکونومیست از جاده‌های مرگ در کشورهای در حال توسعه

اگرچه در بسیاری از کشورها آمار مرگ و میر رو به کاهش است اما وقتی پای جاده‌ها به میان می‌آید آمار در جهت معکوسی حرکت می‌کنند.

گزارش اکونومیست از جاده‌های مرگ در کشورهای در حال توسعه
تین نیوز |

اگرچه در بسیاری از کشورها آمار مرگ و میر رو به کاهش است اما وقتی پای جاده‌ها به میان می‌آید آمار در جهت معکوسی حرکت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از اکونومیست ، از هر 40 نفری که در سال 2015 جان خود را از دست دادند، مرگ یک نفر به دلیل تصادف با وسیله نقلیه بوده، چه به عنوان راننده،‌ چه مسافر و همراه راننده و چه عابر پیاده.

در مقیاس جهانی تصادفات جاده‌ای کمتر از عوامل دیگری مانند سرطان، بیماری‌های ایسکمیک قلب و سکته‌های مغزی کشنده است. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی 1.3 میلیون نفر از 56.2 میلیون مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. به بیان دیگر میزان مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای 2.4 درصد است در حالی که میزان مرگ بر اثر سرطان و بیماری‌های قلبی 15.5 درصد است و این میزان به دلیل سکته‌های مغزی به 11.1 درصد می‌رسد.

اما شرایط خطرناک جاده‌ها در بعضی کشور باعث شده احتمال مرگ و میر ناشی از تصادفات خودرو بیشتر از دلایل شایع طبیعی مرگ باشد. در واقع خاورمیانه مرگبارترین جاده‌‌ها را دارد. از هشت کشور با بالاترین میزان مرگ و میر جاده‌ای، شش کشور از جمله کشورهای خلیج فارس هستند و در جایگاه هفتم اردن نشسته است. این کشورهای غنی از نفت با ارائه بنزین ارزان قیمت مردم خود را به رانندگی تشویق می‌کنند. آنها قوانین ترافیکی را ضعیف اجرا می‌کنند و حتی در شرایطی که محدودیت سرعت بالاست، رانندگی پر خطر وجود دارد. (ونزوئلا که در صدر لیست این هشت کشور قرار می‌گیرد اگرچه خارج از خاورمیانه است اما همچنان یکی از تولید کنندگان نفت در دنیا محسوب می‌شود. بر همین اساس توضیحات فوق درباره این کشور هم مصداق پیدا می‌کند.)

در پی اعلام اجازه رانندگی به زنان سعودی، وزیر داخلی این کشور گفت به دنبال چنین تصمیمی امنیت جاده‌ها به مراتب تقویت می‌شود. البته او در این باره توضیحی بیشتری ارائه نکرده است.

با این حال در روند فعلی موجود، این امکان وجود دارد که روزی افریقا در پیشرو بودن در این شرایط ناخوشایند بر خاورمیانه غلبه کند. تمام 12 کشوری که بیشترین آمار تلفات جاده‌ای را در حد فاصل سال‌های 2000 تا 2015 داشته‌اند افریقایی هستند:
 

در گزارش اخیر دانشگاه میشیگان، به ‌احتمال مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در مقایسه با سه عامل اصلی مرگ و میر در جهان نگاه شده است. در چندین کشور قاره افریقا احتمال مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای دو برابر مرگ بر اثر سرطان، بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزیست. به عنوان مثال در کنیا تصادفات جاده‌ای 80 درصد بیش از بیماری‌های قلبی و 50 درصد بیشتر از سکته‌های مغزی جان افراد را می‌‌گیرند. دیگر کشورها مانند بوروندی، اوگاندا و زیمباوه هم به همین ترتیب آسیب می‌بینند:
 

گزارش اکونومیست از جاده‌های مرگ در کشورهای در حال توسعه/6 کشور حاشیه خلیج‌فارس با مرگبارترین جاده‌ها



با این حال این نسبت‌ها نه صرفا اعداد و ارقامی بزرگ و غیر عادی (آمار مرگ و میر تصادفات جاده‌ای) ارائه می‌دهند بلکه یک مخرج ناخوشایند را هم در بر می‌گیرند. افریقا به نسبت، میزان مرگ و میر کمتری از بیماری‌هایی دارد که در سنین پیری بروز می‌کنند، فقط 18 درصد مرگ‌ها در افریقا بر اثر سرطان، بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی است. در حالی که این مشکلات سهم 42 درصدی از آمار مرگ و میر در دنیا را به خود اختصاص می‌دهند. در واقع در افریقا بیماری ایدز و دیگر بیماری‌های عفونی جان بسیاری از مردم این قاره را می‌گیرند.

 

منبع: خبرگزاری خبر انلاین
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.