بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

خسارت ناشی از تصادفات در کشور 94 هزار میلیارد تومان است

پیام معینی با اشاره به اینکه در دیگر کشور ها با خط کشی تردد خودرو کنترل می شود، ما با جدول هم نمی توانیم؛ گفت: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹۴ هزار میلیارد تومان خسارت از مسیر تصادفات جرحی و فوتی در بخش های مختلف به کشور تحمیل شد و سهم هر شهروند تهرانی از این خسارات، حدود ۱۰ میلیون تومان بود.

خسارت ناشی از تصادفات در کشور 94 هزار میلیارد تومان است
تین نیوز |

مدیر گروه مطالعات حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به اینکه طرح تاثیر پارامترهای مختلف اجتماعی، اقتصادی و... بر حوادث ترافیکی در حال مطالعه است، گفت: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹۴ هزار میلیارد تومان خسارت از مسیر تصادفات جرحی و فوتی در بخش های مختلف به کشور تحمیل شد و سهم هر شهروند تهرانی از این خسارات، حدود ۱۰ میلیون تومان بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا،  پیام معینی اظهارکرد: در حالت معمول برداشت عمومی از راهکارهای کاهش تصادفات؛ به رفع مشکلات راهسازی، تجهیزات و اعمال مقررات و حضور پلیس معطوف می شود و در تحلیل های پلیس راهور که خود نیز جای بحث دارد، ۷۰ درصد عوامل تصادفات ناشی از خطای انسانی است.

مدیر گروه مطالعات حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با بیان اینکه برخی، علت تصادفات را کیفیت خودروها و موتورسیکلت ها می دانند، یادآور شد: برای مثال پراید و یا موتورسیکلت یکی از عاملان تصادفات به شمار می روند؛ کما اینکه در دیگر کشورهای دنیا نیز از همان موتورسیکلت استفاده می شود؛ اما این میزان آمار تخلفات و تلفات را ندارند.

وی افزود: ما در این مطالعه به دنبال این بودیم که متوجه شویم وزن این عوامل چقدر است و از طرف دیگر چه پارامترهای دیگری در رفتار رانندگان و عابران پیاده اثرگذار هستند؛ در دیگر کشورها، محل عبور عابر را با خط کشی ممتد در میان معبر مشخص می کنند و عبور خودرو با این اقدام کنترل می شود؛ اما در ایران مجبوریم از جدول استفاده کنیم و با این وجود تعدادی شاسی بلند نیز پیدا می شود که رانندگان آن حتی از روی جدول نیز عبور می کنند. چرا در کشوری دیگر با خط کشی، تردد خودروها کنترل می شود اما ما با جدول هم نمی توانیم؟

معینی با بیان اینکه بعضاً ناچار می شویم روی جداول نیز میله هایی نصب کنیم که هیچ گونه تردد از روی آن انجام نشود، خاطرنشان کرد: این موضوع برای تردد عابران پیاده نیز صدق می کند؛ در برخی کشورها عبور عابران از مسیرهای ممنوع، مشمول جریمه می شود؛ اما اینجا می بینیم که گذرگاه عابر پیاده مفهوم چندانی ندارد و هر کسی از هرجایی که بخواهد تردد می کند.

مدیر گروه مطالعات حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با تأکید بر اینکه منظور ما این نیست که تنها نیروی انسانی و کاربر راه مقصر است و بحث ما این است که باید تحلیل مفصلی صورت بگیرد، تصریح کرد: باید تمام پارامترهایی که روی رفتار این کاربر اثرگذار است، سنجیده شود؛ طبیعتاً راننده خودرو و راکب موتورسیکلت می دانند عدم رعایت سرعت و عدم استفاده از کلاه خطرناک است و یا اینکه عابر پیاده می داند که تردد در گذرگاه ها ایمن تر است؛ اما چرا قوانین را رعایت نمی کند و یا بعضاً خطر را به جان می خرد و از روی نرده ها می پرد و عرض بزرگراه ها را طی می کند؟

وی ادامه داد: به نظر می رسد بیکاری، درآمد، شرایط اقتصادی، اعتیاد و دیگر موارد در رفتارهای اجتماعی اثرگذار است و در مواردی در گزارشات پزشک قانونی شاهد افزایش آمار نزاع هستیم. راننده ای که تردد می کند ممکن است درگیری هایی داشته باشد و نمی توان پیش بینی کرد که در شرایط ایده آل رانندگی کند. وقتی دید ما به این مسائل جامع باشد می توان در رفع آن نیز اقدام کرد و سراغ پلیس و شهرداری و وزارت راه نمی رویم.

معینی با بیان اینکه سیستم آموزشی ما با خلأ مواجه است، یادآور شد: بعضاً این القاء به افراد صورت می گیرد که قوانین و مقررات اهمیت چندانی ندارد و هرکسی زرنگ تر باشد می تواند از قوانین عبور کند، فرد قوانین را می شکند و مواردی مثل تخلفات رانندگی نمی تواند پررنگ باشد.

مدیر گروه مطالعات حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با بیان اینکه متأسفانه این رفتارها موجب آسیب به شهروند و عابر می شود، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹۴ هزار میلیارد تومان خسارت از مسیر تصادفات جرحی و فوتی در بخش های مختلف به کشور تحمیل شد و سهم هر شهروند تهرانی از این خسارات، حدود ۱۰ میلیون تومان بود.

وی اضافه کرد: ما در این مطالعه سعی کردیم بابی را باز کنیم و از روانشناسان اجتماعی در این زمینه کمک بگیریم؛ امیدواریم از این مطالعه کوچک مقیاس حمایت شود تا در مراحل بعدی گسترده تر شود چراکه قطعاً می تواند در کاهش هزینه هایی که نهادهای مختلف انجام می دهند، بکاهد.

بنا براعلام سایت شهر، معینی گفت: مشکل پراید و سرعت کاه نیست. مشکل اتفاقاتی است که در ذهن انسان ها می گذرد و پارامترهایی است که در تخلفات و تصادفات اثرگذار خواهد بود. با بنز هم می توان تخلف و تصادف کرد و شاید حفاظت بیشتری داشته باشد و خطای راننده را پوشش دهد اما به این معنا نیست که هرکسی پراید و موتور سوار می شود، الزاماً تصادف می کند و جان خود را از دست می دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.