بازدید سایت : ۴۴۹۷۹

بلاروس رسما به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآمد

بلاروس رسما به عنوان عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) در نشست آستانه پذیرفته شد.

بلاروس رسما به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآمد
تین نیوز

قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان امروز پنجشنبه گفت، بلاروس رسما به عنوان عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) در نشست آستانه پذیرفته شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، توکایف گفت: «سران محترم کشورها، تصمیم در مورد عضویت کامل جمهوری بلاروس در سازمان همکاری شانگهای گرفته شده است» و در ادامه به «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس به این مناسبت تبریک گفت.

توکایف افزود: «بلاروس تمام مراحل برای مشارکت کامل در سازمان همکاری شانگهای را در مدت کوتاهی تکمیل کرده است.»

در همین حال «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای امروز به خبرگزاری «کازاینفورم» گفت موضوع توسعه در دستورکار سازمان نیست. او افزود چندین کشور از قبل درخواست عضویت و مشارکت را ارسال کرده اند و این درخواست ها با هدف بهبود بیشتر عملکرد سازمان بررسی خواهند شد.

بلاروس دهمین عضو سازمان همکاری شانگهای شد. از سال ۲۰۱۵، بلاروس یک کشور ناظر سازمان همکاری شانگهای بود، به این معنی که می توانست در رویدادهای سازمان شرکت کند، اما نمی توانست رای دهد یا روی اسناد کار کند. بلاروس همچنین بخشی از فرآیند تصمیم گیری سازمان همکاری شانگهای نبود و هیچ مسئولیتی در قبال تصمیمات سازمان نداشت. روند الحاق این کشور به سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۲ آغاز شد.

این سازمان که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد، شامل هند، ایران، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان هم می شود. افغانستان و مغولستان کشورهای ناظر هستند. جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، امارات متحده عربی، ترکیه، سریلانکا، کویت، مالدیو، میانمار و بحرین شریک هستند.

نشست سران سازمان همکاری شانگهای از ۳ تا ۴ ژوئیه در آستانه برگزار می شود. در این مراسم سران کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، بلاروس، هند، ایران، قزاقستان، قطر، قرقیزستان، چین، مغولستان، امارات، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و ازبکستان حضور دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.