بازدید سایت : ۳۸۸۳۲

◄ پویش نه به تصادف فراتر از جناح و گرایش های سیاسی، گامی ملی برای ارتقای ایمنی جاده ها

دکتر پزشیکان تصریح کرد که پویش «نه به تصادف!» یک اقدام ملی و فراسیاسی است.

پویش نه به تصادف فراتر از جناح و گرایش های سیاسی، گامی ملی برای ارتقای ایمنی جاده ها
تین نیوز |
 
رئیس جمهور، در جلسه شورای عالی سلامت با بیان اینکه پویش «نه به تصادف!» یک اقدام ملی و فراسیاسی است، گفت: ایمنی رانندگی فراتر از جناح بندی های سیاسی است و با اجرای قوانین سخت گیرانه و ارتقای فرهنگ رانندگی، باید از جان مردم حفاظت کنیم.

به گزارش تین نیوز، نوزدهمین جلسه «شورای عالی سلامت و امنیت غذایی» به ریاست دکتر مسعود پزشکیان برگزار شد. وی با تأکید بر اولویت های دولت چهاردهم در زمینه آموزش و سلامت، تصادفات رانندگی را چالشی ملی دانست که نیازمند همکاری همه دستگاه ها و برخورد قاطع با رانندگان پرخطر است.

دکتر پزشکیان تصریح کرد که پویش «نه به تصادف!» یک اقدام ملی و فراسیاسی است و هدف آن کاهش تصادفات و خسارات جانی و مالی ناشی از رانندگی پرخطر است. وی همچنین بر لزوم افزایش مالیات صنایع تولیدکننده کالاهای آسیب رسان به سلامت تأکید کرد تا هزینه های درمانی ناشی از مصرف این محصولات جبران شود.

در این جلسه، پیش نویس «راهبردهای ملی مدیریت آسیب های ناشی از حوادث ترافیکی» تصویب شد و بررسی مالیات کالاهای آسیب رسان به نشست بعدی موکول گردید.

دکتر پزشکیان در ابتدای سخنان خود در این جلسه، درباره مباحث مربوط به پیش نویس مصوبه «راهبردهای ملی اولویت دار آسیب های جسمی و روانی و پیامدهای ناشی از حوادث ترافیکی» گفت: موضوعات مربوط به آموزش و سلامت در اولویت دولت چهاردهم قرار دارد. این موضوعات فرای مسائل جناحی و گرایش های سیاسی دنبال می شود و هدف آن بهبود خدمات رسانی به مردم و حفظ سلامت آنهاست و امیدوارم با کمک مردم و تلاش های همکارانم در دولت چهاردهم کاری کنیم که مردم در حوزه آموزش و سلامت، بهبود را به چشم خود ببینند.

رئیس جمهور به تلاش ها برای کاهش تصادفات و تلفات و خسارات ناشی از آن اشاره و اظهار کرد: هدف این است که اصلا تصادف جاده ای نداشته باشیم و اگر هم خدای نکرده اتفاقی افتاد، بتوانیم به بهترین شکل به افراد آسیب دیده خدمات برسانیم.

رئیس جمهور درباره قرار دادن مواد آموزشی مرتبط با سلامت و ایمنی ترافیک در نظام آموزشی تاکید کرد: در این زمینه لازم است از تجربیات سایر کشورها بهره گیری شود. در ابتدا باید محتوای لازم را مشخص و تهیه و بعد راهکارهای قرار دادن آن در مواد درسی را طراحی کنیم.

دکتر پزشکیان با تاکید بر لزوم اجرای قوانین بازدارنده سخت گیرانه تر برای جلوگیری از رانندگی پرخطر خاطرنشان کرد: عملکرد کسی که در رانندگی رفتار غیرمعمول و پرخطر دارد، می تواند قتل غیرعمد محسوب شود، چرا که زندگی دیگران را به خطر می اندازد و لذا مقررات بازدارنده باید به گونه ای باشد که اجازه رانندگی به این فرد داده نشود. البته برای گسترش رانندگی ایمن در جاده ها، نهادهایی مانند آموزش و پرورش، صدا و سیما و مساجد می توانند رانندگی درست را به گونه ای موثر ترویج و تبلیغ کنند. در کنار مقررات سختگیرانه برای رانندگان پرخطر، باید نظام تشویقی برای رانندگانی که درست رانندگی می کنند هم در نظر گرفت.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم ایجاد تشکیلاتی برای نظارت بر عملکرد نهادها و سازمان ها و ایفای وظایف آنها در راستای رانندگی ایمن و جلوگیری از تصادفات اظهار داشت: باید از تریبون هایی مانند صدا وسیما برای مردم توضیح داده شود که سخت گیری ها در برابر رانندگان پرخطر برای این است که نمی خواهیم آنها با رفتارهایشان علاوه بر آسیب رسانی به خود و خانواده شان، جان و زندگی سایر مردم را نیز به خطر بیاندازند، البته برخورد با این رانندگان هم باید با نهایت احترام باشد و ضمن رعایت احترام به آنها گفته شود که حق رانندگی ندارند و اگر طبق مقررات خودروی آنها در جاده توقیف شود، خانواده و سرنشینان آنها باید به مقصد رسانده شوند.

دکتر پزشکیان درباره پویش «نه به تصادف!» تصریح کرد: این پویش نیز فراتر از جناح و گرایش های سیاسی دنبال می شود؛ فقط نمی خواهیم تخلفات کسی که رانندگی پرخطر دارد، به دیگران آسیب بزند. نمی خواهیم با این رانندگان هم بدرفتاری کنیم، اما باید متوجه شوند که عملکردشان برای دیگران تهدید جانی دارد و نباید اجازه دهیم که این اتفاق بیفتد.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم ارتقای فرهنگ رانندگی سالم و ایمن در جامعه خاطرنشان کرد: در جامعه امروز دیگر کسی نمی پذیرد که فردی با رانندگی پر خطر جان دیگران را به خطر بیندازد و قانون هم در برابر او سکوت کند.

دکتر پزشکیان در ادامه این جلسه درباره پیش نویس مصوبه اعلام فهرست کالاهای بند پ ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مصوب 1400، درباره کالاهای آسیب رسان به سلامت، با توجه به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره محدودیت های موجود در زمینه اصلاح مالیات های این بخش، تاکید کرد: لازم است در این باره بررسی های بیشتری صورت گیرد تا راهکارهای اصلاح مالیات تولید کنندگان کالاهای آسیب رسان مشخص شود. این صنایع باید مالیات بیشتری بدهند، چون هزینه ای را که نظام سلامت بابت مصرف کالاهای این تولید کنندگان، می پردازد، باید خود آنها تقبل کنند. اما با توجه به شرایطی که ذکر شد لازم است این موضوع بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. شاید بتوان با اصلاح خطوط تولید و اقدامات دیگر مشکل را حل کرد.

در این جلسه پیش نویس «راهبردهای ملی اولویت دار مدیریت آسیب های جسمی و روانی و پیامدهای ناشی از حوادث ترافیکی» به تصویب رسید و تصویب پیش نویس «فهرست کالاهایموضوع بند «پ» ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400» نیز جهت بررسی بیشتر به جلسه بعد موکول شد.

تاکیدات کلیدی رئیس جمهور درباره راهبردهای مدیریت آسیب های جسمی و روانی ناشی از حوادث ترافیکی به شرح ذیل می باشد:

  • آموزش فرهنگ رانندگی: استفاده از تجربیات جهانی برای گنجاندن محتوای آموزشی در نظام درسی کشور
  • اجرای قوانین بازدارنده: سخت گیری در برابر رانندگی پرخطر، با هدف حفظ جان مردم
  • تشویق رانندگی ایمن: ایجاد مشوق هایی برای رانندگانی که قوانین را رعایت می کنند
  • نظارت بر عملکرد نهادها: افزایش شفافیت در اجرای وظایف مرتبط با ایمنی جاده ای

در جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، وزرای «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «کشور» ، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «ورزش و جوانان»، «صنعت، معدن و تجارت» ، «جهادکشاورزی» و «آموزش و پرورش» و رئیس «سازمان حفاظت از محیط زیست»، معاون «علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری»، رئیس «سازمان ملی استاندارد» و نیز روسای پلیس راهور، هلال احمر و اورژانس کشور حضور داشتند و به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.