بیمهنامه کوتاهمدت خودروهای صفرکیلومتر و افزایش انتخاب مشتری
شرکتهای خودروساز طی سالهای گذشته با انعقاد قراردادی با تعدادی از شرکتهای بیمه، صدور بیمهنامه شخص ثالث خودروهای صفر کیلومتر را در همان پروسه اولیه خرید خودرو انجام میدادند بهطوریکه خریدار خودرو دخالتی در انتخاب بیمهگر خود نداشت و بازار خودروهای صفرکیلومتر بهطور انحصاری دست تعدادی از شرکتهای بیمه بود.
شرکتهای خودروساز طی سالهای گذشته با انعقاد قراردادی با تعدادی از شرکتهای بیمه، صدور بیمهنامه شخص ثالث خودروهای صفر کیلومتر را در همان پروسه اولیه خرید خودرو انجام میدادند بهطوریکه خریدار خودرو دخالتی در انتخاب بیمهگر خود نداشت و بازار خودروهای صفرکیلومتر بهطور انحصاری دست تعدادی از شرکتهای بیمه بود.
به گزارش دنیای اقتصاد، این روند با انتقادات برخی از کارشناسان همراه شد و مهمترین انتقاد این بود که تخفیف 17 درصدی بیمه شخص ثالث نصیب خودروساز میشود نه خریدار خودرو. به همین دلیل ساماندهی بیمه شخص ثالث خودروهای صفرکیلومتر در دستور کار سندیکای بیمهگران قرار گرفت و سندیکا در جلسه اخیر خود که با حضور رئیس کل بیمه مرکزی ایران برگزار شد، تازهترین طرح ساماندهی را با نام صدور بیمهنامه کوتاهمدت یکماهه اعلام کرد و طرح صدور بیمهنامه یکماهه برای خودروهای صفرکیلومتر به محض شمارهگذاری در دستور کار شرکتهای بیمه قرار گرفت.
بنا بر این طرح، تمام خودروهای صفرکیلومتر به محض شمارهگذاری برای مدت یک ماه تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار میگیرند. این اقدام باعث میشود خریداران فرصت داشته باشند به شرکتهای بیمه موردنظر مراجعه و بیمهنامه شخص ثالث یکساله خریداری کنند.محسن پورکیانی، رئیس شورای عمومی سندیکا و مدیرعامل بیمه ایران که لیدر این طرح است، معتقد است: سامانه جمعآوری و تجمیع اطلاعات خودرویی با عنوان اختصاری «کاویس» راهاندازی شده است و این سامانه که توسط مدیریت فناوری اطلاعات بیمه ایران طراحی شده در مرحله نخست اطلاعات خودروهای صفرکیلومتر شرکتهای سایپا و ایرانخودرو را تجمیع میکند و قابلیت تعمیم به سایر شرکتهای خودروساز را هم دارد.پورکیانی ادامه داد: موضوع تسهیم خودروهای ثبتشده در کمیسیون راهبردی سندیکا در دست بررسی است و پس از نهایی شدن دستورالعمل مربوطه، تعداد تعیینشده به شرکتها تخصیص داده میشود تا فرآیند صدور بیمهنامه صورت پذیرد.
این درحالی است که ابو طالب قرهچماقلو، کارشناس بیمههای خودرو که از منتقدان جدی طرح گذشته فروش بیمه شخص ثالث خودروهای صفرکیلومتر بود، به ریسک نیوز گفت: با اینکه این طرح (فروش ثالث یکماهه) هم روشی برای حل معضل بیمههای صفرکیلومتر است و برخی از مسائل موجود در این حوزه را رفع خواهد کرد، ولی بهترین راهکار نیست.وی افزود: ناپختگی طرح و عدم جامعیت آن نشان میدهد که صنعت بیمه از دست یافتن به راهکارهای حرفهایتر ناتوان است.به گفته وی، اگرچه طرح فروش بیمهنامه یکماهه برخی از انحصارها را حل خواهد کرد، ولیکن عوارض جانبی دیگری ایجاد میکند که عمر این طرح احتمالا به کمتر از یکسال میرسد.قرهچماقلو تشریح کرد: بیمهنامه در خودروسازی همزمان با صدور فاکتور خودرو صادر میشود؛ ولیکن در مواردی شمارهگذاری خودرو بالغبر یک ماه پس از صدور فاکتور میرسد و این به معنی تحویل خودرو بدون بیمهنامه ثالث است. همچنین این طرح عوارض اجتماعی خواهد داشت و صندوق تامین خسارات بدنی هزینه آن را پرداخت خواهد کرد.وی ادامه داد: بهزودی قراردادهای شرکتهای بیمه با کارگزاری بیمه دو خودروسازی بزرگ با تخفیف و نرخشکنی بدتر از قبل؛ برای جذب و تمدید بیمهنامههای یکماهه منقضی شده آغاز و آشفته بازار جدیدی ایجاد خواهد شد.
به گفته وی، طراحان اینگونه تصمیمات بیمه به روند امور و تصمیمات در حوزه خودروسازیها اشراف ندارند؛ زیرا بالغبر نصف خودروهای سبک بهصورت اقساطی و اعتباری فروخته میشود و هزینه بیمهنامه بدنه چند ساله دوره بازپرداخت تسهیلات در اقساط دریافت شده و بیمه بدنه از طریق خودروسازی صادر میشود؛ آیا همین کار را در مورد بیمه شخص ثالث نخواهند کرد؟ این بار وجه بیشتری از محل ثالث نزد خودروسازان انباشته خواهد شد و صنعت بیمه با معضل جدیدتری روبهرو میشود.اما حاجی اشرفی کارشناس دیگری از صنعت بیمه موافق این طرح است و از آن بهعنوان تصمیمی که دیر اتخاذ شد، نام میبرد.حاجی اشرفی گفت: هرکسی که پیشنهاد صدور بیمهنامههای خودروهای نو بهصورت یکماهه در مبدا تولید را مطرح کرده با یک تیر چند نشان را زده و معضلی چند ساله در بازار بیمه در این زمینه و نیز حق انتخاب صاحبان خودرو را در خرید بیمهنامه از شرکت بیمه مورد قبول آنها را رفع و تامین کرده است.
او ادامه داد: چند سالی است که شرکتهای خودروساز با انعقاد قرارداد با شرکتهای بیمه، میلیاردها تومان پرتفوی بیمهنامه خودروهای صفر کیلومتر را با شرایط کاملا یکسویه به نفع کارخانههای خودروسازی که بهصورت متمرکز به نیابت از خریداران خودروهای نو از شرکتهای بیمه خریداری و بخشی از حق بیمهها را بهعنوان تخفیف گروهی دریافت میکنند.به گفته وی در طرح گذشته، حجم سنگینی از پرتفوی بیمه شخص ثالث سالانه در اختیار انحصاری چند شرکت بیمه قرار میگرفت و توزیع متقارن صدور این بیمهنامهها از بین میرفت و همچنین بخشی از سهم بازار بیمه شخص ثالث از دست عموم شبکه فروش خارج شده است.به گفته حاجی اشرفی، اکنون با توجه به تصمیم صدور یکماهه بیمهنامهها برای خودرو نو در مبدا کارخانههای خودروسازی، بهترین روش برای حل این مشکل چند ساله پیدا شده است. گرچه این تصمیم دیر اتخاذ شد، اما اکنون هم که مطرح شده بسیار ارزشمند و در متعادلسازی بازار بیمه بسیار موثر و مفید است.