بازدید سایت : ۷۹۱۸۴
مهر از فروش جدید خودرو گزارش می‌دهد؛

ماجرای مردمی که پشت صف‌های خرید اینترنتی ماندند

فروش‌های اینترنتی خودرو ماجرای خاص خود را دارد؛ از مردمی که ساعتها برای خرید یک خودروی مصرفی سپری کرده و به درهای بسته می‌رسند و دلالانی که به راحتی،دپوی خود را برای حاشیه سود تکمیل می کنند.

ماجرای مردمی که پشت صف‌های خرید اینترنتی ماندند
تین نیوز |

فروش‌های اینترنتی خودرو ماجرای خاص خود را دارد؛ از مردمی که ساعتها برای خرید یک خودروی مصرفی سپری کرده و به درهای بسته می‌رسند و دلالانی که به راحتی،دپوی خود را برای حاشیه سود تکمیل می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر ، این اولین باری نیست که فروش خودروهای پرمتقاضی و عمدتا جدید در ایران با مشکلات و معضلات زیادی برای مصرف‌کنندگان واقعی همراه می‌شود و تراژدی غم‌انگیزی را رقم می‌زند که در نهایت، مصرف‌کنندگان نهایی را متاثر و خریداران واقعی را در این فکر فرو می‌برد که چرا همیشه، به درهای بسته خریدهای اینترنتی خودرو می‌رسند.

روز گذشته نیز دقیقا، همین اوضاع برای ثبت‌نام خودروهای ساندرو برای مشتریان رقم خورد. اگرچه سابقه ثبت نام برای خرید خودروهایی همچون پژو 2008 و رنو کپچر هم همینطور رقم خورده بود و مختص کمپانی خاصی در صنعت خودروی ایران نیست. اکنون دیگر مصرف‌کنندگان هم به این شیوه عادت کرده و تا صحبت از فروش اینترنتی خودروهایی به میان می‌آید که دسترسی عموم مردم در نمایندگی‌ها محدود است و مردم باید نیازهای خود را در این عرصه، از طریق سایت رسمی فروش خودروسازان تامین نمایند، آنها با ناامیدی سخن از این می‌گویند که در پایان فروش، تلاششان بی نتیجه مانده است.

در این میان، اگرچه مردم عادی به راحتی موفق به ثبت‌نام در سایت خودروسازان برای خرید خودرو و پیش فروش آن نمی شوند، اما هستند دلالان و واسطه‌هایی که به راحتی، خودروهای زیادی را خریداری کرده و به امید حاشیه سود مناسب در بازار آن هم متاثر از تقاضای زیاد، تعداد خودروهای دپوشده خود را افزایش می‌دهند و به نظر هم نمی‌رسد که نظارتی بر روی آن باشد.

در واقع، وقتی که مردم برای ثبت نام خودروهای ساندرو به سایت اینترنتی فروش مراجعه می‌کردند، با طی مراحل وقتی که به مرحله واریز وجه می‌رسیدند، سامانه خطا اعلام کرده و در نهایت، آنها را هدایت به مراحل قبل می‌کرد؛ ضمن اینکه تعداد افراد منتظر در صف را بالای 20 هزار نفر عنوان می‌کرد که همین امر، زمینه ساز انصراف بسیاری از مصرف کنندگان واقعی در بازار می‌شد.

البته خودروسازان همواره برای فرار از انبوه سوالات موجود بر سر راه شیوه‌های این چنینی فروش خود، این نکته را یادآور می‌شوند که هر فرد، تنها اجازه ثبت نام یک خودرو با یک کدملی را دارد، اما هیچ وقت شیوه نظارت بر این شیوه های فروش اعلام نمی‌شود که اگر فردی با کارت ملی تمامی اعضای خانواده و آشنایان خود، ثبت نامی را به منظور واسطه گری انجام داد، چه سرنوشتی برایش رقم می‌خورد.

در این میان، روزهای بعد از ثبت نام و شاید هفته‌ها بعد از آن، خبر از بازار سیاه خرید و فروش حواله‌هایی به گوش می‌رسد که دلالان با استفاده از فرصت ثبت‌نامی که برایشان به وجود آمده، کسب و کار خوبی به راه می‌اندازند و آنگاه همین مصرف‌کنندگانی که پشت صف‌های طولانی برای خرید خودرو ایستاده‌اند و موفق به ثبت نام اینترنتی نشده اند، مجبور می شوند تا برای رفع نیازهای مصرفی خود، به این دلالان مراجعه نمایند.

این طور است که حواله فروشی طی سال های اخیر تبدیل به شغلی پردرآمد شده است. اوج سوددهی در معاملات حواله های خودرو را در سال های میانی دهه 70 شاهد بودیم. در آن زمان ظرفیت تولید خودرو در داخل بسیار محدود بود و صف تقاضا برای خرید بسیار طولانی. طبیعتا فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار نیز بسیار معنادار و وسوسه انگیز بود. به همین خاطر هم خرید پیش‌خرید خودرو و فروش آن در بازار به راهی برای کسب درآمد تبدیل شده بود و عده ای هم به صورت حرفه‌ای و انبوه به کار خرید حواله های خودرو مشغول بودند .

اخیرا با ورود خودروهای با کیفیت خارجی از یک سو و افزایش ظرفیت و تولید خودروسازهای داخلی و مونتاژ خودروهای چینی ارزان قیمت فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار به حداقل رسید و بازار حواله رو به افول گذاشت؛ اما با ورود خودروهای خارجی با برندهای معتبر باز هم ماجرای پیش فروش و پرداخت سود مشارکت شیرین و بالاتر از سود سپرده‌های بانکی آغاز و در کنار آن بازار سیاه حواله‌های خودرویی جان گرفت. با به وجود آمدن ابزارهای نوظهور در شبکه های اجتماعی این بازار به صورت گسترده تری به فعالیت خود ادامه داد و حواله خودروها در بازارهای امروزی با نرخ هایی بین 3 تا 15 میلیون تومان بالاتر از قیمت ثبت نام شرکت مورد معامله قرار می گیرند.

به این ترتیب است که به نظر می رسد باید تجدیدنظر اساسی در شیوه پیش فروش خودروها انجام داد و زمینه‌ای را فراهم کرد تا خودرو، به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. حال باید منتظر ماند و دید که تدبیر خودروسازان برای مصرف کنندگان واقعی که پشت صف های طولانی خرید دلالان ایستادند، به چه نحوی رقم خواهد خورد.

منبع: خبرگزاری مهر
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.