چه تفاوتی بین ایربگهای SRS و SRP وجود دارد؟
ایربگها که تبدیل به یکی از اصلیترین تجهیزات ایمنی خودروها شدهاند، انواع مختلفی دارند.
ایربگها که تبدیل به یکی از اصلیترین تجهیزات ایمنی خودروها شدهاند، انواع مختلفی دارند.
به گزارش چرخان، در گذشته در مقالهای به چگونگی عملکرد کیسههای هوا و معرفی انواع مختلف آنها پرداختیم ولی حال قصد داریم شما را با دو عبارتی آشنا کنیم که حتما بر روی داشبورد خودروهای خود مشاهده کردهاید.
این عبارتها SRS و SRP بوده که شاید مشاهده آنها برای شما سوالاتی را به وجود آورده باشد. در این مقاله سعی میکنیم تا شما را با ایربگهای SRS و SRP آشنا کرده و به بیان تفاوتهای آنها بپردازیم، پس با چرخان همراه باشید.
SRS
SRS مخفف Supplemental Restraint System بوده که به معنای سیستم محدوده کننده اضافی است. کیسه هوا SRS یک اقدام ایمنی اضافه بوده که امروزه در خودروها تبدیل به امری رایج شده است. این سیستم در زمان تصادف نسبت به کمربند ایمنی، از سرنشینان بیشتر محافظت میکند. این لیبل بدین معنا بوده که ایربگ بخشی از یک سیستم ایمنی بزرگتر بوده و نباید بهصورت جداگانه استفاده شود. عبارت SRS معمولا بر روی کیسه هوا راننده و در وسط فرمان قرار میگیرد.
استفاده از کیسه هوا بدون کمربند ایمنی میتواند خطرناک باشد، این امر حتی برای کودکان نیز صادق است که البته همانطور که میدانید نباید به کودکان اجازه نشستن بر روی صندلی جلو را داد. در حالت کلی عبارت SRS تقریبا برای تمامی سیستمهای کیسه هوا اطلاق میشود.
SRP
Supplemental Restraint And Protection که به اختصار SRP خوانده میشود، به معنای محدودیت و محافظت مکمل است. این سیستم برای اولینبار در سال ۱۹۹۸ توسط رنو در خودرو مگان و کلیو III بهکار برده شد. این نوع کیسه هوا بهصورت انحصاری در اختیار رنو و چند شرکت دیگر قرار دارد و اگر توجه کرده باشید بر روی فرمان تندر ۹۰ شاهد حک شدن این عبارت هستیم.
این سیستم کاهش فشار تصادف را در پی دارد و شامل سیستم کاهنده فشار و کیسههای هوا با فشار قابل تنظیم مخصوص راننده و سرنشینان خودرو است. این سیستم با گذر زمان پیشرفت کرد و ویژگیهای جدیدی به آن افزوده شد. کیسههای هوا SRP براساس فشار تصادف و موقعیت بدن راننده، بهصورت خودکار تنظیم میشوند. شاید در نگاه اول این تکنولوژی زیاد کاربردی به نظر نرسد ولی در هنگام تصادفات افزایش ایمنی سرنشینان جلو را به همراه دارد.
در نهایت باید بگوییم که کیسه هوا برای هر خودرویی ضروری بوده که البته در برخی نمونهها، همین قطعه که برای ایمنی طراحی شده، شاید باعث مرگ سرنشینان جلو شود. احتمال دیدن عبارت SRP بر روی خودروهای تولیدی شرکتی غیر از رنو، حداقل در کشور ما امری نادر است، بنابراین زیاد خود را درگیر این عبارتها نکنید.
خوشبختانه در حال حاضر اکثر خودروهای تولیدی در کشور از ایربگ بهره میبرند که میتوان آن را به فال نیک گرفت، البته همانگونه که در قبل گفته شد وجود این سیستم، امنیت سرنشینان را به طور کامل تضمین نمیکند.