◄ خودروهای پرمصرف داخلی سد راه خودکفایی بنزین
با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیجفارس امیدهای زیادی برای تحقق آرزوی دیرینه خودکفایی در تولید بنزین به وجود آمده است.
با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیجفارس امیدهای زیادی برای تحقق آرزوی دیرینه خودکفایی در تولید بنزین به وجود آمده است.
اما حتی افتتاح این پالایشگاه هم نمیتواند از پس تولیدات پرمصرف خودروسازان داخلی بربیاید و به نظر میرسد خودکفایی بنزین راهی غیر از افزایش تولید بنزین دارد.
تا قبل از راهاندازی پالایشگاه ستاره خلیجفارس، بنزینی که در سایر پالایشگاههای داخلی تولید میشد پاسخگوی نیاز کشور نبود و همواره فاصله قابلتوجهی بین میزان تولید و مصرف بنزین وجود داشت اما قبل از به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیجفارس، بیژن زنگنه - وزیر نفت - نوید خودکفایی در بنزین را به مردم داد و اواخر مهرماه سال ۱۳۹۵ بود که اعلام کرد که با بهرهبرداری فازهای ستاره خلیجفارس دیگر واردکننده بنزین نخواهیم بود.
درنهایت ۱۰ اردیبهشت پارسال با حضور رئیسجمهور فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیجفارس در بندرعباس افتتاح و اعلام شد این پالایشگاه بهتنهایی معادل ۵۵ درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاهها بنزین تولید میکند و با تکمیل همه فازهای آن مجموع تولید بنزین کشور به بیش از ۲۱۱ میلیون لیتر خواهد رسید؛ ضمن اینکه با در مدار قرار گرفتن تولید این پالایشگاه، ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآوردههای نفتی افزوده خواهد شد.
پس از افتتاح این پالایشگاه خودکفایی در تولید بنزین و همچنین صادرات بنزین رنگ دیگری به خود گرفت. درواقع هنوز از خودکفایی در بنزین اطمینانی حاصل نشده بود که پرونده صادرات بنزین گشوده شد.
در این راستا، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا گفت: با بهرهبرداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیجفارس امکان صادرات بنزین و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم میشود و ایران به جرگه صادرکنندگان بنزین میپیوندد. همچنین مجلس در اواخر سال ۱۳۹۶ اعلام کرد مجلس در سال آینده اعتباری برای واردات بنزین در نظر نمیگیرد که این امر نیز محقق شد و در بودجه سال ۱۳۹۷ ردیفی برای بنزین در نظر گرفته نشد.
فاز دوم ستاره خلیجفارس نیز در اواسط زمستان سال ۱۳۹۶ به مدار آمد که اعلام شد با راهاندازی آن متوسط تولید بنزین کشور به حدود ۷۸ میلیون لیتر خواهد رسید. این موضوع در حالی مطرحشده که با نزدیک شدن بهروزهای پایانی سال ۱۳۹۶، شاهد روند رو به رشد مصرف بنزین در کشور بودیم؛ بهطوریکه مصرف بنزین در ۲۸ اسفندماه رکورد زد و به ۱۱۵میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر رسید. البته روند رو به رشد مصرف بنزین در سال ۱۳۹۶ پیشبینینشده بود و آنطور که مسئولان اعلام کردند رشد مصرف بنزین در سال ۱۳۹۶ در حالی به هشت درصد رسید که پیشبینی شش درصد برای آن شده بود.
مصرف بنزین در حالی به ۱۱۵ میلیون لیتر رسید که با میزان مصرف ۸۱ میلیون لیتری روزانه حدود ۱۵ میلیون لیتر بنزین وارد میکردیم. هرچند این رشد تصاعدی مصرف بنزین سوخترسانی به مردم را با مشکل مواجه نکرد اما به نظر میرسد رؤیای خودکفایی و همچنین صادرات بنزین کمی دور از دست باشد. مخصوصاً که مسئولان مختلف نفتی ازجمله وزیر نفت اخیراً از افزایش تولید و واردات خودرو در کشور انتقاد کردهاند؛ بهطوریکه وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه و بهرهبرداری میادین نفتی سپهر و جفیر بین شرکتهای ملی نفت ایران و گسترش انرژی پاسارگاد با اشاره به راهاندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیجفارس بابیان اینکه ایران در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ در تولید بنزین خودکفا میشود، در جمع خبرنگاران گفت: به علت تولید خودرو نیاز به بنزین افزایش مییابد بنابراین به نظر من، راهحل ما در خودکفایی بنزین در کارخانههای خودروسازی است.
این صحبت در حالی از سوی وزیر مطرحشده بود که چندی پیشاز آن نیز در مورد ابهاماتی که در مورد کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاهها اعلام کرده بود: درحالحاضر بیش از ۲۰ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ در ایران تولید میشود و بقیه بنزین تولیدی زیر استاندارد یورو ۴ است و تا زمانی که طرحهای پالایشی اجرا نشود هیچ کاری نمیتوانیم انجام دهیم. هیچ پالایشگاهی هم بهجز پالایشگاههای آبادان و بندرعباس حاضر به سرمایهگذاری نیست. البته بنزینی که در پالایشگاه ستاره خلیجفارس تولید میشود یورو ۵ است.