◄ خودروسازان ایرانی اساتید ادغام خودروها؛ سمند و رانا هم شاسیبلند میشوند
صنعت خودرو ایران پس از انقلاب اسلامی نوآوریهای زیادی درزمینهٔ ادغام خودروها داشته است.
صنعت خودرو ایران پس از انقلاب اسلامی نوآوریهای زیادی در ادغام خودروها داشته است.
به گزارش تیننیوز، اولین پدیده خودروسازان در ادغام، اوایل دهه 70 توسط ایرانخودرو ظهور کرد. پیکان پژویی، خودرویی بود که از ادغام پژو 504 و پیکان به دست آمد. این خودرو به دلیل ناهماهنگی بین شاسی و بدنه ضعیف پیکان و موتور و گیربکس پژو بعد از دو سال تولید کنار گذاشته شد.
خودروی بعدی هم توسط ایرانخودرو در اواسط دهه 70 ارائه شد. این بار موتور، جعبهدنده و ... پیکان به اتاق پژو 405 خورانده شد. آئرودینامیک بهتر به همراه برخی بهسازیها که بهمرور در پژو آردی انجام شد باعث شد تا اوایل دهه 90 بر خط تولید بماند.
اما خودروی دیگر توسط سایپا در اواخر دهه 70 ارائه شد. رنو پیکی که حاصل بهکارگیری اتاق رنو 5 در پراید بود. این خودرو چند سال بر خط تولید بود. این خودرو به دلیل مشکلات فراوان بسیار حادثهآفرین بود و اتاق آن حتی از رنو 5 هم کوچکتر شده بود.
رانا از محصولات ایرانخودرو حاصل ادغام پژو 206 با 405 و اتاق جدید طراحی داخل است. سمند هم که به خودرو ملی معروف شد در اصل اتاق طراحی داخل بر روی شاسی و موتور گیربکس پژو 405 است.
حالا پسازاین همه سوابق درخشان، ایرانخودرو قصد دارد دو خودرو سمند و رانا را به خودروهایی شاسیبلند تبدیل کند!
با توجه به تبدیل پژو 207 به کراساوور در چین، احتمال دارد رانا به روشی مشابه تبدیل به یک کراساوور شود؛ اما در مورد سمند باید دید با توجه به قدیمی بودن پلت فرم این خودرو، ایرانخودرو چه تصمیمی برای این محصول خواهد گرفت.
خودروهای شاسیبلند به دلیل احساس تسلطی که به راننده میدهد در بین رانندگان و مخصوصاً خانمها محبوب هستند؛ اما توسعه این خودروها باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش ایمنی میشود.
خودروهای شاسیبلند در جادهها تا حد زیادی باعث کاهش دید ماشینهای عقبتر نسبت به اتفاقات داخل مسیر میشوند و بهاینترتیب ممکن است باعث سوانح رانندگی شوند. حتی برای جلوگیری از خرید این نوع خودروها در برخی کشورها از ابزار مالیاتی بالا استفاده میشود. از طرف دیگر خودروهای شاسیبلند در برخورد با موتورسواران و عابران پیاده آسیبهای جدیتری نسبت به گونههای سواری به افراد وارد میکنند.