◄ سرجیو مارچیونه، مدیرعامل فیات درگذشت
سرجیو مارچیونه درگذشت. این خبر کوتاه بهقدری مهم بود که دنیای خودرو را در بهت و حیرت فروبرد.
سرجیو مارچیونه درگذشت. این خبر کوتاه بهقدری مهم بود که دنیای خودرو را در بهت و حیرت فروبرد.
به گزارش تیننیوز به نقل از بیبیسی، مارچیونه که از سال 2004 مدیرعامل شرکت فیات ایتالیا شده بود، پیشازاین هیچ تجربه مدیریتی در صنعت خودرو نداشت؛ اما باقدرت مدیریتی خود توانست فیات را که رو به افول بود دوباره به سطح اول صنعت خودرو برگرداند.
او در سال 2009 شرکت کرایسلر آمریکا را که درحال ورشکستگی بود خرید و با نجات برندهای زیرمجموعه این شرکت آمریکایی، فیات را به یکی از برترین خودروسازان جهان تبدیل کرد.
هفته گذشته پس از یک عمل جراحی در سوئیس، حال مارچیونه بد شد و بلافاصله گروه خودروسازی فیات-کرایسلر با اعلام این خبر مدیر شرکت جیپ که از زیرمجموعههای کرایسلر است را جانشین او کرد.
پس از انتشار کنار رفتن مارچیونه از مدیریت فیات هیچکس انتظار نداشت که یک هفته بعد خبر مرگ این مدیر بزرگ را بشنود.
مسئولان بیمارستان بعد از مرگش تائید کردند که سرجیو مارچیونه بیش از یک سال تحت درمان بوده است؛ اما فیات-کرایسلر در واکنش به این خبر اعلام کرد تا هفته پیش هیچ اطلاعی از بیماری مدیرعاملش نداشته است.
این بیخبری به بحثهایی در رسانهها دامن زد و این سؤال مطرح شد که مرز بین حریم خصوصی و مسئولیتهای حرفهای کجا است؟ آیا درست است که وضعیت سلامت مدیر موسسهای که پنجاه میلیارد دلار ارزش دارد از سهامداران مخفی بماند؟
ماندن دو نام فیات و کرایسلر در صنعت خودرو مدیون مدیریت سرجیو مارچیونه است.
مدیریت او گروه خودروسازی فیات-کرایسلر به هفتمین خودروساز بزرگ جهان تبدیل شد. سرجیو مارچیونه فراری را از این گروه مستقل کرد و باعرضه سهام آن در بورس، سود هنگفتی نصیب سهامداران کرد. تحت مدیریت او فیات-کرایسلر توانست نزدیک به سیزده میلیارد دلار وام را تسویه کند.
با اعلام کنار گذاشتن او از مدیریت فیات-کرایسلر ارزش سهام این شرکت کاهش یافت و با مرگش سهام بهشدت سقوط کرد.
این کاهش سهام نشان میدهد سرمایهگذاران اطمینان ندارند مدیر جدید بتواند جای خالی سرجیو مارچیونه را پر کند.