بازدید سایت : ۶۹۳۳۳
علی‌رغم کاهش تعرفه واردات تایرهای سنگین به 5 درصد صورت می‌گیرد:

◄ اختلاف قیمت 4 میلیون تومانی در تایرهای سنگین نخی

کامیون‌ها و کشنده‌های قدیمی به‌واسطه نوع بار و جاده‌های محل تردد بیش‌ترین مصرف‌کننده تایرهای بایاس هستند و قیمت این لاستیک‌ها درحالی‌که نرخ یک‌میلیون و 900 هزارتومانی برای آن‌ها مصوب شده باقیمت 4.5 تا 5.5‌میلیون تومان بر اساس برند و کیفیت معامله می‌شود.

اختلاف قیمت 4 میلیون تومانی در تایرهای سنگین نخی
تین نیوز |

علی‌رغم کاهش تعرفه واردات تایرهای سنگین باری و اتوبوسی سیمی به 5‌درصد به جهت مصرف عمده تایرهای بایاس (نخی) در سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای و ممنوعیت وارداتی اعمال‌شده، این تایرها هم‌چنان با اختلاف قیمت بیش از 4 میلیون تومانی در بازار معامله می‌شوند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در حالی که تعرفه واردات لاستیک‌های سنگین اتوبوسی و باری به 5‌درصد کاهش یافت به نظر می‌رسید بازار این محصول استراتژیک روند کاهشی را تجربه خواهد کرد، اما بررسی قیمت‌ها در بازار خرده‌فروشی حاکی از تداوم التهابات داشته به‌گونه‌ای که قیمت تایرهای 1224 بایاس با اختلاف بیش از 4 میلیون تومانی نسبت به نرخ مصوب مصرف‌کننده به فروش می‌رسد. موضوعی که عدم تاثیرپذیری بازار لاستیک از تصمیمات تعرفه‌ای را باید در اجرای آن برای واردات تایرهای سیمی جستجو کرد. درواقع کاهش تعرفه هرچند اقدامی قابل تامل است اما ساختار جاده‌ای به همراه بهره‌گیری سیستم حمل‌ونقل از کامیون‌ها و ماشین‌آلاتی که تداوم حرکت چرخ آن‌ها به استفاده از تایرهای بایاس وابسته است دلیل التهابات بازار لاستیک است. در این رابطه یکی از فروشندگان بازار لاستیک که تمایل برای معرفی خود ندارد؛ می‌گوید: کامیون‌ها و کشنده‌های قدیمی به‌واسطه نوع بار و جاده‌های محل تردد بیش‌ترین مصرف‌کننده تایرهای بایاس هستند و قیمت این لاستیک‌ها درحالی‌که نرخ یک‌میلیون و 900 هزارتومانی برای آن‌ها مصوب شده باقیمت 4.5 تا 5.5‌میلیون تومان بر اساس برند و کیفیت معامله می‌شود.

وی در ادامه افزود: تولیدکنندگان داخلی همواره از تولید بر اساس نیاز بازار خبر می‌دهند، اما کمبود عرضه به همراه ممنوعیت‌های وارداتی این تایرها به افزایش بیش از 200 درصدی قیمت‌ها دامن زده است.

وی در خصوص مصرف تایرهای سیمی گفت: تایرهای سیمی علاوه بر کیفیت از قیمت بالاتری نسبت به تایرهای بایاس برخوردار بوده و بیش‌ترین مصرف آن در کشنده‌ها و خودروهای سنگین مدرن است بنابراین طبیعی است مصرف کمی در چرخه حمل‌ونقل جاده‌ای داشته باشند.

این فعال بازار گفت: آنچه مسلم است عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت در بازار است بنابراین در شرایطی که بازار با کمبود مواجه بوده و تولیدکنندگان داخلی نیز امکان عرضه کافی ندارند لازم است تا دولت ضمن رفع ممنوعیت‌های وارداتی، تصمیمات تعرفه‌ای خود را هرچند به‌طور موقت شامل حال تمامی مدل‌های تایر کند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.