◄ سن فرسودگی خودروها و موتورسیکلتها اعلام شد
با توجه به بحران خودروهای فرسوده در بحث آلودگی هوا روز، هیأت وزیران سن فرسودگی خودروهای شخصی اعم از سواری، ون استیشن و سواری کار را 20 سال و خودروی عمومیسواری دوگانهسوز را 10 سال تعیین کرد.
با توجه به بحران خودروهای فرسوده در بحث آلودگی هوا، هیأت وزیران سن فرسودگی خودروهای شخصی اعم از سواری، ون استیشن و سواری کار را 20 سال و خودروی عمومیسواری دوگانهسوز را 10 سال تعیین کرد.
بهگزارش تیننیوز به نقل از شاتا، هیأت وزیران بنابر پیشنهاد سازمانهای مسئول ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیطزیست، سازمان ملی استاندارد و بیمه مرکزی ایران و به استناد قانون هوای پاک همچنین سن فرسودگی خودروهای عمومی شامل سواری تاکسی و استیشن ون و سواری کار را برحسب بنزینی و دوگانهسوز بودن 10 سال، پایه گازسوز 12 سال و برقی و هیبریدی و نیز تاکسیهایی که بنابر پیشنهاد وزارت کشور یا وزارت راه و شهرسازی و تائید سازمان حفاظت محیطزیست و سازمان ملی استاندارد کماکان کیفیت ارائه خدمات مناسبی دارند را 15 سال تعیین کرد.
بر این اساس سن فرسودگی وانت پایه گازسوز 15 سال و بنزینی و دوگانهسوز دیزلی 14سال تعیین شد.
همچنین براساس این مصوبه سن فرسودگی اتوبوس درونشهری نیز برحسب دیزلی بودن 10 سال، پایه گازسوز 12 سال و اتوبوس برقی منوط به بازسازی و رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی 20 سال درنظر گرفتهشده است.
با ابلاغ این مصوبه سن فرسودگی مینیبوس و میدلباس درونشهری و برونشهری دیزلی 10،پایه گازسوز 12 و برقی منوط به بازسازی و رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی 20 سال مقررشده است.
براساس این مصوبه سن فرسودگی اتوبوس برونشهری 15 سال و کشنده، کامیون و کامیونت 22 سال، موتورسیکلت بنزینی کاربراتوری 6 سال، بنزینی انژکتوری 8 سال، برقی 12 سال و سواری دولتی 15 سال خواهد بود.
خودروهای فرسوده به دلیل مشکلات مختلف در سیستم سوخترسانی و موتور و همچنین قدیمی بودن استانداردها سطح آلایندگی بیشتری نسبت به دیگر خودروها دارند و به همین جهت در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه برای تردد خودروهایی با عمر بیش از 5 سال مالیاتهایی در نظر گرفته شده است که عملاً استفاده از این خودروها مرقون به صرفه نباشد.
سن فرسودگی از نظر سلامتی و دوندگی یک خودرو باید محاسبه شود نه سن عمری خودرو.
آقایان فرق این را هم نمی دانند