◄ مردودی 20 خودرو و موتورسیکلت در اخذ مجوز شمارهگذاری
مرحله اول این است که یک مدل خودرو، برای شروع تولید انبوه باید شرایط استاندارد را احراز و مجوزهای لازم را از سازمان حفاظت محیط زیست اخذ کند که به آن گواهینامه تأیید نوع (TA) گفته میشود.
براساس آمار و عقیده بسیاری از کارشناسان وسایل نقلیه متحرک درصد بالایی از سهم آلودگی هوا را به خود تخصیص دادهاند و از این رو، مسئولان نیز به منظور کاستن از آثار زیست محیطی این عامل بزرگ بر محیطزیست و سلامت مردم تدابیری اندیشدهاند که ممانعت از شمارهگذاری برخی از این وسایل نقلیه یکی از ابن تدابیر است.
به گزارش تیننیوز، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: ۹ مدل موتورسیکلت، 6 خودروی سنگین و 5 خودروی سبک موفق به دریافت مجوز شمارهگذاری زیست محیطی نشدند.
میرزایی قمی افزود: از ابتدای آبان ۹۷، ۱۱۲ درخواست صدور شمارهگذاری برای وسایل نقلیه به کمیته فنی صدور گواهینامههای زیستمحیطی ارسال شده که از این میان ۹ مدل موتورسیکلت، شش مدل خودروی سنگین و پنج مدل خودروی سبک موفق به دریافت مجوز شمارهگذاری زیستمحیطی نشدند.
وی با تاکید بر اینکه صدور مجوز آلایندگی برای شمارهگذاری خودروها و موتورسیکلتها و نظارت بر رعایت استانداردهای آلایندگی در زمان تولید از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: به طور کلی شرایط آلایندگی یک وسیله نقلیه در سه مرحله کنترل میشود.
مرحله اول این است که یک مدل خودرو، برای شروع تولید انبوه باید شرایط استاندارد را احراز و مجوزهای لازم را از سازمان حفاظت محیط زیست اخذ کند که به آن گواهینامه تأیید نوع (TA) گفته میشود.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم افزود: مرحله دوم کنترل آلایندگی وسایل نقلیه مربوط به نظارت، در زمان تولید انبوه خودرو در خط تولید است که بهصورت نمونهبرداری تصادفی توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام میشود. این مرحله تحت عنوان تطابق تولید (COP) مطرح است.
مرحله سوم کنترل آلایندگی وسایل نقلیه نیز مربوط به زمانی است که خودرو تولید و شمارهگذاری شده است و وارد چرخه ناوگان میشود.
نظارت در این مرحله با استفاده از مکانیزم معاینه فنی صورت میگیرد و برای همه خودروها اجرا میشود البته این مرحله توسط نهادهای دیگر انجام شده و نقش سازمان حفاظت محیط زیست صرفاً نظارت بر مراکز معاینه فنی است.
سرپرست مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم در ادامه با تاکید بر اهمیت کنترل وضعیت آلایندگی خودروها پیش از شمارهگذاری افزود: بر اساس ماده ۵ آئین نامه اجرائی ماده دو قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شده است که مراحل اول و دوم کنترل آلایندگی وسایل نقلیه (فرآیندهای TA و COP) را بهروزرسانی کند.
سازمان حفاظت محیط زیست از ابتدای مهر ۹۷ نسبت به تشکیل«کمیته فنی صدور گواهینامههای زیستمحیطی» با حضور کارشناسان و متخصصان مربوطه اقدام کرده است.
به گفته میرزایی، تاکنون جلسات متعددی برای بررسی درخواستهای مجوز خودروسازان و همچنین تدوین دستورالعملهای جدید جهت بهروزرسانی فرآیندهای TA و COP تشکیل و دستورالعملهای جدید فرآیندهای TA و COP توسط اعضای کمیته تدوین و از سوی سازمان ابلاغ شده است که هر دو مورد در جهت شفافسازی و بهبود فرآیندهای کنترل آلایندگی وسایل نقلیه بوده است.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با تاکید بر اینکه از ابتدای تشکیل کمیته فنی صدور گواهینامههای زیست محیطی بدون فوت وقت، بررسی درخواستهای مجوز ارسالی از سوی خودروسازان آغاز شده است، گفت: در بخش موتورسیکلت از بین ۵۰ مدل جدیدی که برای اخذ مجوز شمارهگذاری از سازمان حفاظت محیط زیست اقدام کرده بودند، برای ۴۱ مدل مجوز پلاکگذاری صادر شد.
در بخش خودروهای سنگین، ۴۲ مدل خودرو برای اخذ مجوز به سازمان درخواست داده بودند که از این بین، برای ۲۶ مدل مجوز شمارهگذاری صادر شد. در بخش خودروهای سبک نیز تاکنون ۲۰ درخواست از سوی خودروسازان مطرح شده که ۱۵ مورد از جانب کمیته فنی واجد شرایط استاندارد تشخیص دادشدهاند.
میرزایی در بخش دگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برای تمامی خودروهای تأییدشده، «گواهینامه تأیید نوع» در دو نسخه فارسی و انگلیسی صادر میشود که حاوی اطلاعات مربوط به خودرو و تولیدکننده آن و مشخصات مربوط به آلایندگی خودرو است، گفت: بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغ شده توسط سازمان محیط زیست، اعتبار این گواهینامهها یک ساله است و خودروسازان باید پیش از پایان اعتبار مجوز محصولات خود، جهت تمدید آن اقدام کنند.
وی افزود: تمامی محصولاتی که قبل از تاریخ تشکیل کمیته فنی صدور گواهینامههای زیست محیطی (اول آبان ماه ۱۳۹۷)، مجوز شمارهگذاری از سازمان محیط زیست دریافت کردهاند باید تا ابتدای سال جدید نسبت به تمدید آن اقدام کنند که این امر مهم بر اساس مکاتبه رسمی ریاست سازمان محیط زیست در آذرماه سال جاری به وزارت صنعت اعلام شده بود.
پیرو این ابلاغیه تعدادی از خودروسازان جهت تمدید مجوز محصولات خود اقدام کردهاند، با این حال خودروسازان بزرگی مانند سایپا تاکنون اقدامی جهت، تمدید مجوز محصولات خود انجام ندادهاند.
میرزایی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در پایان سال جاری لیستی از مدل خودروهایی که درخواست تمدید مجوز خود را ارائه کردهاند، به پلیس راهور ارسال خواهد کرد و از آغاز سال آینده تنها خودروهایی که در لیست مذکور موجود باشند، جهت تایید شمارهگذاری به پلیس راهور اعلام خواهند شد.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم افزود: با توجه به سیاست سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص شفافسازی فرآیندهای TA (تأیید نوع) و COP (تطابق تولید)، تمامی دستورالعملهای تدوینشده توسط کمیته فنی صدور گواهینامههای زیست محیطی و مشخصات تمامی مدلهای خودرو و موتورسیکلت درخواستی از صنعت که توسط کمیته فنی مورد بررسی قرار گرفتهاند، به همراه نتایج بررسی آنها در سایت دبیرخانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا به نشانی dabir.doe.ir قرار گرفته است.
در راستای مکانیزه کردن فرآیندهای مذکور بر اساس مصوبه آیین نامه ماده دو قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست در حال طراحی سامانهای جامع برای اجرای این فرآیندها است که طی ماههای آینده نهایی میشود و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت و پس از آن تمامی فرآیندها از طریق درگاه اینترنتی انجام خواهد شد.