آیا سوخت CNG به موتور خودرو آسیب میزند؟
گاز طبیعی بهتر است یا بنزین؟ کدامیک راندمان بالاتری دارد و کدامیک آسیب کمتری به موتور اتومبیل میرساند؟
باورهای مردمی درباره تاثیرات منفی سوخت CNG بر روی موتور خودروها و همچنین مقایسه CNG با بنزین از جمله موضوعاتی است که ذهن مالکان خودروهای دوگانه سوز را با خود درگیر میکند.
به گزارش تین نیوز به نقل از خودروکار، واقعیت ماجرا از چه قرار است؟ گاز طبیعی بهتر است یا بنزین؟ کدامیک راندمان بالاتری دارد و کدامیک آسیب کمتری به موتور اتومبیل میرساند؟
CNG چیست ؟
CNG گاز طبیعی فشرده است که در درجه حرارت معمولی و در فشار ۲۰۰ تا ۲۵۰ بار نگهداری میشود. گاز طبیعی به سه حالت زیر می تواند در خودرو ها مورد استفاده قرار گیرد.
- فشرده CNG : COMPRESSED NATURAL GAS
- مایع LPG : LIQUID PETROLEUM GAS
- جذب شده ANG : ABSORBED NATURAL GAS
انواع خودرو های گاز سوز
DEDICATED به خودروهایی اطلاق میشود که فقط از یک سوخت استفاده میکنند.
BI-FUEL به خودرو هایی که امکان استفاده از دو سوخت بنزین و گاز را دارا هستند اطلاق میشود.
DUAL-FUEL به خودرو هایی اطلاق میشود که از دو سوخت گازوئیل و گاز طبیعی به طور ترکیبی استفاده میکنند.
اثرات عمده تبدیل سوخت به CNG
گاز CNG ، گازی به مراتب تمیزتر نسبت به سوخت بنزین از نظر آلاینده های خروجی اگـزوز است.
مقایسه سالمتر بودن گاز CNG نسبت به بنزین از این دیدگاه حائز اهمیت است که به واسطه حوادث مرگبار به وجود آمده ناشی از آلودگی، جان انسانهای زیادی گرفته شده که می توان به عنوان نمونه از حادثه دره میور بلژیک در سال ۱۹۳۰ نام برد که در یک روز ۴۰ نفر به واسطه آلودگی ناشی از مه شدید که این شهر را در بر گرفته بود جان خود را از دست داده و یا در سال ۱۹۵۲ در شهر لندن تجمع آلودگی های واقع شده بر روی شهر لندن باعث از دست رفتن جان ۴۰۰۰ نفر شد.
چون این گاز به راحتی قابل پمپاژ کردن است، خیلی سریع در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و احتیاج به هزینه حمل و نقل بالایی ندارد.
همچنین مقایسه قیمتهای میانگین CNG و بنزین در بازارهای جهانی نشان می دهد که قیمت جهانی گاز یک پنجم قیمت جهانی بنزین با ارزش حجمی مساوی است و این موضوع به وضوح نشان دهنده ارزانی سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین خواهد بود.
این را هم باید اضافه کرد که انجمن جهانی خودروهای گازسوز در گزارش خود ایران را به عنوان دارنده بزرگترین ناوگان خودروهای گازسوز در جهان در سال ۲۰۱۱ معرفی کرد.
مقایسه از نظر فنی و موتوری
سوخت CNG نسبت به سایر سوختهای هیدروکربنی دارای پائینترین نسبت کربن به هیدروژن (۱اتم کربن در مقابل ۴ اتم هیدروژن) است. لذا سوختن آن کربن کمتری بر جای گذاشته و در خودروهای گازسوز به علت کاهش قابل ملاحظه این رسوبات ( کربن) در منطقه احتراق ، ورودی سوپاپها ، سرپیستونها و شیارهای رینگها ، امکان گریپاژ کردن قطعات بمراتب کاهش یافته و همچنین به علت کاهش قابل ملاحظه رسوبات کربن و آلاینده های خروجی ، روغن موتور و فیلتر آن نسبت به سوخت بنزین تمیزتر باقی مانده و زمان تعویض آنها و در نتیجه هزینه عملیاتی موتور گازسوز نیز کاهش می یابد که تمامی موارد ذکر شده نشان دهنده افزایش عمر مفید خودرو در هنگام استفاده از سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین و همچنین LPG میباشد .
در این بین شاید هنوز افرادی باشند که با وجود شواهد بالا، باز هم مُهر خشک کار کردن را بر پیشانی موتورهای گازسوز بزنند. ما برای رد این حرف دلیلی واضح تر و قابل لمس تر می آوریم
زمانی که موتور خودرو شما سرد است، بنزین بر روی دیواره سیلندرها تقطیر میشود و به پایین یعنی به سمت کارتل روغن سرازیر میشود. این مقدار اگر چه بسیار ناچیز و غیر قابل اندازهگیری است ولی در دراز مدت باعث خراب شدن روغن و از بین رفتن خاصیت روانکاری روغن میشود در حالی که گاز طبیعی حتی در دمای ۱۰ درجه زیر صفر هم تقطیر نمیشود و حتی اگر در مجاورت روغن قرار گیرد باعث خراب شدن آن نخواهد شد. پس این نیز دلیل دیگری است که نشان میدهد کارکرد خشک موتورهای گاز سوز بیشتر یک ذهنیت اشتباه است چرا که تایید میکند روغن موتور خودروهای گاز سوز دیرتر خراب میشود.
مقایسه از نظر پیمایش خودرو
برای به کارگیری گاز طبیعی به عنوان سوخت خودرو باید آن را در جایگاه های سوختگیری با فشار ۲۰۰ تا ۲۲۰ بار متراکم نموده که در چنین فشاری دانسیته انرژی حجمی گاز طبیعی یک سوم بنزین بوده و در نتیجه یک خودرو تجهیز شده به سوخت گاز طبیعی فشرده با حجم مخزن گاز معادل با حجم مخزن بنزین، سه برابر یک خودرو بنزینی برای همان مسافت نیاز به مراجعه به جایگاه سوختگیری دارد و میتوان نتیجه گرفت که برد عملیاتی خودروها با سوخت بنزین به مراتب بیشتر از خودروی با سوخت گاز طبیعی فشرده شده است.
- گاز طبیعی سوختی با احتراق بهینه،پاکیزه و تمیز است که این امر سبب افزایش عمر موتور و کاهش تعمیرات آن می گردد. برای مثال تعویض شمع در موتورهای بنزینی تا ۳۲,۰۰۰ کیلومتر انجام میشود که در خودرو های گاز سوز تا ۱۲۰,۰۰۰ کیلومتر دوام دارد.
- این سوخت قابل انتقال و مکش از مخزن خودرو نیست و احتمال سرقت سوخت کاهش می یابد. کما اینکه در صورت بالا رفتن قیمت سوخت معضل سرقت سوخت نیز اضافه میشود.
- زمان سوخت گیری سریع بین ۴ تا ۵ دقیقه و با احتساب زمان قبل از اتصال نازل، میانگین فعلی کشور ۳۰ دقیقه بوده که این عدد نمیتواند رسمیت داشته باشد، زیرا این زمان به عوامل زیادی بستگی دارد که کمترین زمان ۵ دقیقه و بیشترین آن میتواند حدود ۲ ساعت وقت بگیرد .
- در صورت احتراق گاز طبیعی (CNG) ،گاز منو اکسید کربن در حدود ۷۰درصد و مواد آلاینده گازی غیر متانی ۸۹ درصد واکسید نیتروژن ۸۷ درصد کمتر می شود.
- از نظر ایمنی،گاز طبیعی ایمن تر است. زیرا گاز طبیعی برخلاف بنزین در زمان وقوع حوادث و تصادفات در هوا نشر و پراکنده میشود اما حوضچه های بنزین بر روی زمین ایجاد خطر آتش سوزی میکنند.
- کپسولهای ذخیره گاز مورد استفاده بسیار مستحکمتر از باکهای سوخت بنزینی هستند.
آخه آدمی ک میگی گاز از بنزین بهتره اگ بهتره چرا بنزین کردن ۳۰۰۰هزارتومن.گاز همون قیمت مونده.
بهتره چون هزینه استحلاک ماشین خیلی بالامیره وفقط قطعه سازانفع خواهندبردنه مردم
کجاش خوبه عاموموتورگازسوزنه نای راه رفتن داره نه زورزدن سالی یه بارهم بایدموتوربازکنی
مقایسه قیمت گاز با بنزین 3000تومنی چون بنزین به پالایشگاه نیاز داره و نفت خامو که نمیتونی بریزی تو ماشینت . برسیم به گاز ایران در جهان رتبه دوم رو از نظر فراوانی این سوخت طبیعی داره و استخراج آن از نظر هزینه قابل مقایسه نیست ،،🤔
آخه این چه وضع انتشار مطلب هست
یه مقدار منصف باشید انقدر جانبدارانه در مورد گازسوز کردن خودرو حرف نزنید
این بمبا که پشت ماشین نصب میشه کجاش امن تره نسبت به خودرو های بنزین سوز!!!
همه خودرو های گازسوز به علت ضعیف بودن موتور و ریپ زدن در بعضی مواقع اصطحلاکشون بیشتره و دارندگان این خودرو ها اذعان دارن به این ضعف چرا دروغ رو انتشار میدید
واقعا براتون متاسفم با این مقاله سر تا سر درووووووغ!!!
گور بابای دروغگو,مردمو خر فرض کردی ,خودت الاغی اون زوری که به موتور میاد با گاز پدر ماشینو درمیاره .خودرو تو جاده کفی خلاص هم کنی میره تو سربالایی گاز اصلا کاربرد نداره.چقدر بهت دادن این مزخرفاتو تحویل مردم بدی
تو موتورهای گازسوز حرارت بالاتر هست ک همین باعث خرابی زودتر موتور میشود
درود. سمند ef7 گازسوز چندین ساله سوارم و راضی و بی مشکل روی گاز. نه مشکل سربالایی هست و نه کولر و نه تخته گاز. 2 موضوع هست. اول اینکه شما حتی پراید 2 گانه که موتور ذاتا گازسوز نیست 2 گانه کارخانه بی مشکل سالیان کار می کنه و 2 گانه دستی بعد از چند وقت شروع به آسیب زدن. در مورد xu7 هم تقریبا صادقه که بر می گرده به برنامه ECU. شما حتی در ef7 دوگانه انژکتور مجزا گاز داری و خود به خود مقدار خیلی کمی اتوماتیک بنزین تزریق می کنه و یا در سیستم ef7 دریچه گاز سیمی زیمنس اگر راننده ناشی باشه و یهو در دور آرام پا رو رو گاز فشار بده و دریچه رو تا آخر باز کنه دقت کنید لحضاتی صدای پمپ بنزین رو می شنوید که این ها برمیگرده به تنظیمات کارخانه که پیش بینی خیلی چیزها رو کردن. در نوع بوش برقی خود سیستم اجازه این که یهو باز شه رو نمیده. پس 2 گانه بی مشکل فقط کارخانه. یا حق
سلام و درود به همگان
بنده چند سالی هستش که تیبا ۱ دارم دوگانه کارخونه بود و منم حرف بقیه افراد رو گوش کردم که گاز خوبه و فلان بسار ی چند سالی هستش که فقط گاز استفاده می کردم دوستان ماشین صدا برداشته چه جور معمولا صدایی تیبا ۱ رو شنیدین بی صدا بی صدا لال ولی ماشین من انگار شورلت روشن کردی به هر مکانیکی نشون دادم هر کی ی چیزی گفت یکی گفت موتور جرم گرفته باس مکمل بریزی مکمل ریختم نشد
یکی گفت باید موتور رو فلش کنی (گازوئیل بریزی به جای روغن ی ۵ دقیقه کار کنه بعدش روغن تازه بریزی ) ریختم نشد یکی گفت از استپر موتوره عوض کردم نشد که نشد دوستان یک کلام گاز سی ان جی استفاده نکنید اگرم مشکل هزینه سوخت دارید گاز ال پی جی استفاده کنید اونم به عنوان سوخت دوم نه این که بخواین یک سره استفاده کنید چون ال پی جی عدد اکتانش بالاتر از بنزینه
خب مشتی خودت داری میگی چندساله فقط دارم از گاز استفاده میکنم
خب نباید فقط با گاز کار میکردی باید ۸۰ درصد با گاز کارکنی و ۲۰ درصد با بنزین که موتورت آسیب نبینه
درسته که گاز نسبت به بنزین یسری معایبی داره ولی با رعایت یسری راهکارهای کوچیک مثل همین میشه اصطکاک رو به حداقل رسوند
آخر نشد تو این کشور راجع به یه چیزی تحقیق کنی ختم کلام متوجه بشی چی راست هست چی دروغ هست
افت فشار خودرو و افت کشش خودرو،لذا فشار زیاد به موتور خودرو و در نهایت آسیب به سرسوپاپ ها و سرسیلندر و قطعات محفظه احتراق یادت رفت.
گاز واقعا بهتره،از نظر بوجه خیلی بهتر از نظر استهلاک هم اگر روغن ماشینو به وقتش عوض بشه مشکلی ایجاد نمیشه،فقط یکم افت قدرت پیدا میکنه که اونم اگه اهل زیاد تند روندن نباشی مشکل نیست تازه کمترم جریمه میشی سالمم میرسی مقصد
با نهایت احترام به نویسنده این مقاله ، من تمام دوره های علمی وتخصصی گاز سی ان جی و طی کردم و سالهاس کارم اینه ، بنظرم کسی که این مقاله رو نوشته احتمالا یا نصابه یا فروشنده چون کاملا تخیلی و عوام فریبانس ، اکتان سوخت سی ان جی ۶۸ هست و برای بنزین ۷۴ و برای ال پی جی ۷۸ ، خودرو زمانی که با گاز سی ان جی داره کار میکنه مجبوره برای بدست اوردن قدرت بنزین بیشتر فعالیت کنه و زور بزنه و خود این اولین ایراد در کارکرد بالا با گاز سی ان جی محسوب میشه،اما ازنظر اقتصادی قطعا بصرفس دوستانی که تمایل به استفاده از گاز دارن قبل از انتخاب باید ببینن میتونن مراقب خودروشون باشن یا نه وگرنه پشیمون میشن من خودم تو این اوضاع گازو ترجیح دادم
عمو این عدد اکتان ها که گفتی تو اینترنت سرچ کن ،ببین درستش چیه،بعد بیا دروغ بگو همه دوره ها روطی کردی
برخی از خودروها مثل پراید و سمند ملی بله
ولی برای پژویه معمولی تا تیو فایو اصلا
بستگی به ساختار موتور خودرو داره
پس بهتر است بگوییم سوخت گاز برای پایه گازسوزها سوخت بهتریست نه تمام خودروها
والا من سورن پلاس دو گانه سوز دارم خیلی عالیه واقعا راضی هستم ازش ، نحوه کار موتور با بنزین یا گاز هیچ تفاوتی نداره . کاملا نرم و روان.
اگر موتور پایه گازسوز باشه هیچ مشکلی نداره.
کسانی که میخوان بخرن به حرف کسانی که تا حالا نداشتن و سوار نشدن توجه نکنن پایه گازسوز بخرید و حالش را ببرید!
بانک بنزین ۱۸۰ هزارتومان کجا و باک ۸ هزارتومانی گاز کجا ...
همون مسافت یک باک بنزین معادل 3 مخزن گاز
هست البته در شهر و سمند سورن دوگانه نرمی خوبی روی گاز داره همچنین کم صدا مخصوصا حالا که بنزین بی کیفیت هست گاز بهتر جواب میده از تاکسی ها که سوال کنید اکثرا راضی هستن البته به شرط سرویس به موقعه و رانندگی نرمال 100هزار کارکرد سوال کردم راضی بود البته گفت یکی از کویل ها مشکل پیدا کرد عوض کردم
من وانت پیکان دو گانه سوز سی ان جی دارم من با مظر دیگران کاری ندارم من چطور میتونم قانونی از کپسول سی ان جی خلاص بشم و حذفش کنم
واقعا متأسفم که اینجوری از گاز برای ماشین دفاع میکنید. گاز برای ماشین حکم سم برای بدن رو داره....
من پراید را گاز سوز کردم 5ساله هیچ مشکلی نداره وموتور هم صداش کم است واز لحاظ اقتصادی خیلی به صرفه است
خوبه همینجوری ادامه بده امسال اخرین سالیه که پرایدت درست کار میکنه،
من و یکی از همکارام با هم ماشین خریدیم اون کاملأ بنزین مصرف میکنه ولی من گاز اون حتی اچار هم به ماشین نزده اما من سه بار موتور پایین اوردم رانندگی دوتامون شبیه به همه اما اون فشار بیشتری به موتور میاره حالا بگو ببینم ،گاز خوبه یا بنزین
اقایون و خانومها اگه میخاید سال به سال موتور تعمیر کنید و گند بزنید به زندگیتون گاز مصرف کنید ماشینهای ما فقط با بنزین کار میکنه و تمام از مصرف کنه باید بندازی دور
چرا گازسوخت میخوای بزنی گاز بدی از 16زیاد نمیره علتش چیه
چیزی که تو ایران زیاد داریم مهندس و کارشناسه. معلومه که سوخت اصلی برای موتور پایه گازسوز، همون گاز بهتر و سازگارتره. موتور بنزینی که برای بنزین ساخته شده. خودروی دوگانه سوز کارخانه هم که ی چیز غیر استاندارد و من دراوردیه. خودرویی هم که بعدا دوگانه بشه منفجر خواهد شد. تمام شد رفت پی کارش.
گاز زودتر موتور را خراب میکنه سوپاپ رینگ از بین میبره بخاطر حرارت بالا با بنزین عمر موتور خیلی بیشتر کسانی که الان پول بنزین نمیدن اخر پول تعمیر موتور میدن .ایم نظر یک راننده ۲۶ سال تو جاده بوده
سلام آقا لطفا راهنمایی کنید ماشن من پراید مدل ۹۷ یرو ۴ هست آیا بستن گاز سی ان جی مناسب هست یا خیر