رئیس سازمان استاندارد؛ خودروسازان دیگر ملزم به عرضه خودرو یورو 5 نیستند
خودروسازان سرانجام نتوانستند وزارت نفت را برای ارتقا استاندارد تولید بنزین مجاب کنند. در نهایت تصمیم گرفته شدکه خودروها با بنزین همسان شوند.
خودروسازان سرانجام نتوانستند وزارت نفت را برای ارتقا استاندارد تولید بنزین مجاب کنند. در نهایت تصمیم گرفته شدکه خودروها با بنزین همسان شوند.
به گزارش تین نیوز ، شدت مصرف انرژی در ایران بیش از ۲ برابر میانگین جهانی است. این موضوع در حالی است که ایران بزرگترین دارنده منابع هیدروکربنی دنیا است و بیشترین یارانه سوخت را نیز پرداخت می کند. مهدی اسلام پناه در پاسخ به سوالی درباره کیفیت سوخت، اظهار کرد: «طبق قانون در کلانشهرها باید بنزین یورو 4 توزیع شود که استاندارد هم بر این موضوع نظارت میکند. این موضوع که قرار بود خودروها یورو 5 شود هم اصلاح شده و در حال حاضر طبق قانون خودروها باید یورو 4 باشند.»
این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر در عمده کلانشهرها بنزین یورو 4 توزیع میشود، تصریح کرد: «در غیر کلانشهرها نمیتوانم این موضوع را تایید کنم و بنزین یورویی نیست. سازمان استاندارد به چیزی که قانون درباره سوخت یورویی و خودرو تعیین کرده باشد، عمل میکند. البته این موضوع که قرار بود خودروها یورو 5 شود هم اصلاح شده و در حال حاضر طبق قانون خودروها باید یورو 4 باشند. درواقع، این اختلاف وجود داشت که اگر خودروی یورو 5 باشد سوخت یورو 5 نداریم یا اگر سوخت یورو 5 باشد، خودروی یورو 5 نداریم. در نهایت با همکاری محیط زیست این موارد را انطباق دادند.»
این درحالیست که بر اساس ماده 4 قانون هوای پاک قرار بود که از ابتدای سال 1398 فروش خودروهای یورو 4 ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو 5 اقدام کنند، اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال 1399 به تعویق افتاد.
اختلافات سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد با خودروسازان برای مدتی ادامه پیدا کرد، اما حالا بر اساس اظهارات جدید رئیس سازمان ملی استاندارد به نظر میرسد این قانون تغییر کرده است.