با ورود خودروهای کارکرده، قیمت ها در بازار خواهد ریخت
واردات خودروها (نو و کارکرده) با هدف تنظیم بازار صورت می گیرد تا پاسخگوی نیاز و تقاضای بازار باشد و عدم تناسب عرضه و تقاضا که منجر به افزایش قیمت نیز شده است را پوشش دهد.
واردات خودروهای کارکرده با هدف تامین بخشی از نیاز بازار که تولید داخل و واردات خودروهای نو تکافوی آن را نمی دهد، برنامه ریزی شد و در دستور کار قرار گرفت؛ با ورود خودروهای کارکرده، باتوجه به اینکه قیمت مناسب تری نسبت به خودروهای نو دارد، می توان بخشی از نیاز بازار را پاسخ داد؛ براین اساس این اقدام تاثیر قابل توجهی در کنترل قیمت ها در بازار نیز خواهد داشت.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در رابطه با واردات خودروهای کارکرده به کشور و تاثیر آن بر بازار داخل، امیرحسن کاکایی- عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم وصنعت، در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در وهله اول نکته مهم و اساسی این است که بانک مرکزی نیز موافقت خود برای تخصیص ارز برای واردات را اعلام وتایید کند که در شرایط فعلی اقتصادی، توان تامین ارز برای واردات این دست خودروها را خواهد داشت یا نه.
وی افزود: واردات خودروهای کارکرده زوایای بسیاری را دارد که جای بررسی دارد اما نکته حائز اهمیت این است که برای ورود خودروهای کارکرده، بایستی به موضوع خدمات پس از فروش آن و ارائه خدمت به مشتریان توجه کرد. ضمن اینکه موضوع منشاء ارزی که تاکیدی بر مشخص بودن آن در لایحه واردات خودروهای کارکرده گذاشته نشده است، نیز به جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی بایستی مدنظر قرار گیرد.
همچنین سعید موتمنی- رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران- نیز اظهار کرد: در هر صورت واردات خودروها (نو و کارکرده) با هدف تنظیم بازار صورت می گیرد تا پاسخگوی نیاز و تقاضای بازار باشد و خلاءهای عرضه (عدم تناسب عرضه و تقاضا که منجر به افزایش قیمت نیز شده است) باشد. قطعا واردات خودروها به تنظیم بازار خودرو داخل و حتی شکستن قیمت ها منجر خواهد شد؛ مهم تر اینکه حجم بالای تقاضا که تولید داخل به تنهایی پاسخگوی آن نیست را هم پوشش خواهد داد.
وی تصریح کرد: البته در مورد واردات خودروهای کارکرده به کشور، لازم است که خودروها از برندهای معتبر و خوش نام وارد شوند تا مشکلی از حیث کیفیت یا گذشت عمر آن ها نباشد و در کارکرد بالا هم هنوز دچار مشکل یا نیاز به تعویض قطعه نشده است.
از سوی دیگر، جلال رشیدی کوچی- عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس نیز در گفت وگو با ایسنا، ضمن تاکید براینکه واردات خودروهای کارکرده، قطعا تاثیرگذار در روند کاهش قیمت خودروها خواهد داشت، اظهار کرد: تعیین تعرفه های متعادل برای این منظور نیز ضرورت دارد. تعرفه ای (سود بازرگانی) که دولت در بودجه برای واردات خودروی نو در نظر گرفته بود، افزایش بسیار و بعضا تا سه برابری داشت؛ البته قرار نیست که خودروهای اقتصادی را نیز شامل شود اما تعیین این تعرفه بالا، بار روانی در جامعه ایجاد کرد که سرعت ریزش قیمت ها را کند کرد؛ لذا انتظار است دولت این تعرفه را اصلاح کند.
وی تاکید کرد: حتی اگر با تعرفه ۱۷۰ درصدی خودروهای بالای ۳۰۰۰ سی سی وارد شوند، باز هم درصد قابل توجهی، قیمت خودروها پایین تر (نسبت به قیمت نو) خواهد بود. خودروهای خارجی که تاکنون وارد کشور شدند با مدل های مشابه خارجی بیش از ۱۰ برابر اختلاف قیمت داشته و گران تر هستند؛ این بدان معناست که ۱۰ برابر (۱۰۰۰ درصد) در کشور ما گران تر هستند؛ اما قطعا واردات خودرو در کاهش قیمت ها در بازار موثر خواهد بود.
همچنین احسان ارکانی- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس - نیز در این زمینه معتقد است که تا زمانی که خودروسازان داخلی بتوانند خودروهای باکیفیت، ایمن و با قیمت مناسب برای همه اقشار مردم بسازند و خدمات پس از فروش قابل قبولی هم داشته باشند، باید واردات خودرو انجام شود. در شرایط فعلی واردات خودرو چه نو و چه کارکرده، قطعا تاثیر فوق العاده ای بر کاهش قیمت این محصول خواهد داشت. چنانچه مسیر واردات خودروهای نو و کارکرده باز باشد و نیاز بازار خودرو تامین شود، قاعدتا این وضعیت فعلی و افزایش قیمت خودروها به نحوی مدیریت، قیمت ها تنظیم و قیمت خودرو کاهشی و واقعی خواهد شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با ۵۰۰ هزار کسری خودرو نسبت به نیاز کشور مواجه هستیم، افزود: به هر میزان هم که دو خودروساز بزرگ و خودروسازان مونتاژکار تولید داشته باشند، باز هم سالانه ۵۰۰ هزار کسری خودرو نسبت به نیاز مردم جبران نخواهد شد. همانند دیگر کالاها نظیر گندم، اقلام اساسی و دارو که کسری هر کدام را با واردات آن جبران می کنیم، برای رفع این کمبود نیز باید واردات انجام شود.