بازدید سایت : ۱۲۸۹۱۸

◄ توسعه بنادر کوچک در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و رونق کسب و کار محلی

هزینه کرد ۶۰۰ میلیارد ریالی برای اتصال بندر شادگان به شبکه‌ های برق سراسری و فیبر نوری

توسعه بنادر کوچک در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و رونق کسب و کار محلی
تین نیوز |

نماینده مردم شادگان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر رفع محدویت در واردات کالای همراه ملوان، هم افزایی گمرک و سایر دستگاه های متولی برای استفاده از ظرفیت های بندر شادگان تاکید کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، هاشم خنفری با اشاره به توانمندی ها و ظرفیت های اقتصادی، بازرگانی، گردشگری و کشاورزی شهرستان شادگان، بر بهره گیری از این توانمندی ها به منظور رفع مشکلات عدیده مردم شادگان از جمله معضل بیکاری تأکید کرد.

خنفری محوریت اقتصادی را یکی از مهم ترین راه ها برای برون رفت از چالش ها برشمرد و افزود: امید است با بهره گیری از توانمندی های اقتصادی منطقه و همکاری های گروهی و همگرایی بین بخشی، زمینه برای توسعه و ایجاد فرصت های بازرگانی فراهم شود.

نماینده مردم شادگان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر رفع محدویت در واردات کالای همراه ملوان، هم افزایی گمرک و سایر دستگاه های متولی برای استفاده از این ظرفیت تاکید کرد و گفت: ایجاد جذابیت بیشتر برای بازرگانان و سرمایه گذاران از جمله راهکارهایی است که موجب توسعه فعالیت های اقتصادی در منطقه می شود.

ظرفیت های ناشناخته و مغفول مانده شادگان

شهرستان شادگان در ۹۰ کیلومتری جنوب مرکز خوزستان با بهره مندی از ظرفیت های متنوع ولی ناشناخته و مغفول مانده، در صورت توجه، برنامه ریزی و سرمایه گذاری می تواند به قطب اقتصادی، گردشگری، تجاری و حتی صنعتی استان تبدیل شود.

این شهرستان در جوار یک تالاب عظیم و بین المللی که در نقشه های جغرافیایی از آن به نام "تالاب شادگان" نام برده می شود قرار گرفته است.

برخی از شادگان به دلیل قرار گرفتن و همجواری با آبهای تالاب، خورهای متعدد و قابل کشتیرانی و قایقرانی و همچنین دسترسی به آبهای گرم خلیج فارس از طریق خور ابوخضیر به عنوان "ونیز" ایران نام می برند.

همچنین این شهرستان به نام شهر "پل ها" نام گرفته است، وجود یک هزار و ۴۲۰دهنه پل در محدوده این شهرستان نشان از این است که شهر شادگان در دل تالاب و در موقعیتی استثنایی و ویژه قرار گرفته است.

قرار گرفتن و همجواری این شهرستان با آبهای تالاب بین المللی شادگان، سبب شد این منطقه در جریان سیلاب مهیب فروردین ماه ۱۳۹۸ در محاصره کامل آب قرار گیرد.

تالاب شادگان نیز که در پهنه ای به وسعت ۵۵۰ هزار هکتاری قرار گرفته در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. منازل روستایی زیاد در آب مناظر بی بدیل وچشم نوازی را خلق کرده اند که بی شباهت به خانه های روی آب ساخته شهر ونیز در کشور اروپایی ایتالیا نیست.

موقعیت جغرافیایی ویژه، قرار گرفتن بین شهر اهواز، ماهشهر و آبادان داشتن بندر، دسترسی آسان به سه فرودگاه، قرار گرفتن در مسیر راه آهن بندر امام - خرمشهر در آینده نزدیک، داشتن بیش از ۲ میلیون اصله نخل خرما، صنایع بسته بندی خرما، فولادسازی، وجود ۲ شرکت نیشکری حکیم فارابی و سلمان فارسی، بندر صیادی و تجاری بسترهایی است که می تواند برای بسیاری از سرمایه گذاران بومی و غیربومی جذاب باشد.

بندر شادگان در سال ۱۳۹۳ با هدف بهره گیری از ظرفیت های تجاری و دریایی، کمک به توسعه پایدارمنطقه، ایجاد اشتغال و افزایش صادرات کالا با ایجاد یک پست اسکله در محدوده ای به وسعت سه هکتار به بهره برداری رسید.

این بندر که در خور ابوخضیر واقع شده سالانه ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۰۰هزار تن کالا دارد و با خور موسی حدود ۱۷مایل دریایی فاصله دارد.

این بندر با وجود اینکه جزو بنادر کوچک خوزستان محسوب می شود ولی در صورت توسعه و جذب سرمایه گذار می تواند به پل توسعه پایدار منطقه شادگان تبدیل شود.

توسعه بنادر کوچک در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و رونق کسب و کار محلی 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در تبیین رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی به منظور توسعه بنادر کوچک اظهار داشت: نگاه این سازمان به بنادر کوچک از بابت درآمدزایی نیست بلکه احداث و بهره برداری از بنادر کوچک با رویکرد عمل به مسئولیت اجتماعی و با هدف رونق و توسعه کسب و کار محلی است.

ابوطالب گرایلو، در دیدار با نماینده مردم شهرستان شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای پروژه های جانبی در بنادر کوچک به منظور توسعه و رونق فعالیت های بازرگانی، از هزینه کرد بالغ بر 600 میلیارد ریال برای برق رسانی به بندر شادگان و ایجاد شبکه فیبر نوری خبر داد و گفت: با تأمین برق پایدار برای توسعه بندر شادگان و تسهیل و تسریع در امر توسعه این بندر در اثر اتصال به شبکه برق سراسری  و همچنین ایجاد بستر پایدار ارتباطی بر پایه فیبر نوری، روند مبادلات تجاری بر بستری امن و پایدار صورت خواهد گرفت.

گرایلو با بیان چالش های بر سر راه  اخذ مجوزهای محیط زیستی در روند توسعه بنادر کوچک، بر هم افزایی دیگر عوامل و پیگیری همه جانبه برای اخذ این مجوزها تأکید کرد و خواستار همکاری عوامل ذیربط در نیل به این موضوع  شد.

وی با اشاره به اینکه این اداره کل موضوع واردات کالای همراه ملوان در بنادر کوچک خوزستان  را در کلیه ادوار پیگیری کرده، بر تسهیل در صدور این مجوز تأکید کرد.

گرایلو تصریح کرد: به عنوان نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در استان خوزستان همواره تلاش می کنیم از پروژه های شهر بندر که موجب توسعه و بهبود معیشیت اهالی منطقه می شود، حمایت کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت سالانه صدهزار تنی بندر شادگان گفت: این بندر محلی در حال حاضر و  با سیاست های کنونی با 20 هزار تن فعالیت می کند که با توجه اینکه گمرک نقش مهمی در افزایش میزان کالاهای ورودی دارد، انتظار می رود با همگرایی بیشتر تمام این ظرفیت به کار گرفته شود.

مدیرکل بنادرو دریانوردی استان خوزستان با تشریح اینکه  منابع درآمدی رابطه مستقیمی به میزان ارائه خدمات به صاحبان کالا و بازرگانان دارد،گفت: توسعه بنادر تأثیر مهمی بر توسعه شهرهای بندری دارد، لذا باید کوشید که فعالیت های بیشتری در این بنادر صورت بگیرد.

بنا بر این گزارش، هاشم خنفری نماینده مردم شهرستان شادگان در این دیدار نیز با اشاره به توانمندی ها و ظرفیت های اقتصادی، بازرگانی، گردشگری و کشاورزی شهرستان شادگان، بر بهره گیری از این توانمندی ها به منظور رفع مشکلات عدیده مردم شادگان از جمله معضل بیکاری تأکید کرد.

وی با تأکید بر بهره گیری از تجارب مدیریتی متنوع، بر برون رفت از چالش ها با تبیین فرصت ها تأکید و تصریح کرد: هم افزایی و تعامل سازنده می تواند زمینه ساز فرصت برای تبدیل تهدیدها و محدودیت‎ها به فرصت ها باشد.

خنفری محوریت اقتصادی را یکی از مهم ترین راه ها برای برون رفت از چالش ها عنوان کرد و اذعان داشت: امید است با بهره گیری از توانمندی های اقتصادی منطقه و تشریک مساعی گروهی و همگرایی بین بخشی، زمینه برای توسعه و ایجاد فرصت های بازرگانی فراهم شود.

وی با تأکید بر رفع محدویت در واردات کالای همراه ملوان، هم افزایی گمرک و سایر دستگاه های متولی برای استفاده از این ظرفیت، ایجاد جذابیت بیشتر برای بازرگانان و سرمایه گذاران را از جمله راهکارهایی برشمرد که موجب توسعه فعالیت ها در آن می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    در صورتی که موقعیت بندرگاه مناسب باشد نه اینکه محیط زیست را خراب و اسکله بسازی و بیشتر در خدمت منافع قاچاق کالا،موقعیت بندر شادگان فاصله از شهر و جاده ی نا امن به صورت دستوری در دولت احمدی نژاد از سوی نماینده محترم دوره های قبلی(شیخ ...) به وزیر و با اعتبار بی ربط سازمان بنادر ساخته شد که بجز هزینه هیچ منافعه ای برای سازمان بنادر ندارد