◄ رونق اشتغال در بخش دریانوردی نیازمند کار فرهنگی است
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای شناورهای ایرانی که از دریانوردان غیرایرانی استفاده میکنند، مکانیزم تنبیهی در نظر گرفته شده است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای شناورهای ایرانی که از دریانوردان غیرایرانی استفاده میکنند، مکانیزم تنبیهی در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، محمد راستاد در بیستوهشتمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به فعالیتهای دریایی گفت: در راستای اصل رقابتپذیری بنادر از سال گذشته آزادسازی خدمات دریایی آغاز شده است.
او افزود: در این فرایند یکی از جنبههای ضروری است است که کل زنجیره خدمات بندر توسعه یابد تا منجر به کاهش هزینههای تمام شده شود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: اگر با نگاه سنتی به بنادر نگاه کنیم رقابتپذیری قابل تحقق نیست، اما با نگاه مدرن بنادر یکی از حلقههای لجستیکی هستند و در نتیجه باید سهم قابلتوجهی در کاهش هزینه تمام شده کالا و کشتی داشته باشند.
راستاد افزود: در همین زمینه خدمات آزادسازی بنادر با مطالعات گسترده و کارشناسی آغاز و چارچوب و دستورالعملها نهایی شد.
او درباره فرایند این خصوصیسازی نیز تاکید کرد: شرکتهایی که خدمات یدککشی و پهلودهی ارائه میدهند ارزیابی و مطابق با توانمندیهایشان رتبهبندی میشوند و متناسب با رتبه، در بنادر مختلف فعالیت خواهند کرد.
راستاد تصریح کرد: اگرچه شرکتها مستقیما با کشتیرانیها در ارتباط هستند اما نقش حاکمیت سازمان بنادر همچنان محفوظ است.
او درباره عملیات راهنمایی نیز گفت: کماکان جنبه حاکمیتی سازمان بنادر حاکم است و چارچوب فعلی ادامه خواهد داشت.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره استفاده شناورهای ایرانی از دریانوردان خارجی گفت: مکانیزم تنبیهی قابل توجهی برای شناورهایی که از دریانوردان خارجی استفاده کنند در نظر گرفته شده است.
او توضیح داد: ما در حال حاضر تعداد قابل توجهی نیروی دریانورد آمادهبهکار داریم اما برخی شناورها به دلیل دستمزد کمتر و هزینههای پایینتر که عمدتا به دلیل بیمهنکردن است، ترجیح میدهند از دریانوردان غیرایرانی استفاده کنند.
راستاد تاکید کرد: ما فارغالتحصیلان زیادی در این حوزه داریم اما به دلیل کمکاری فرهنگی شوقی برای فعالیت در این حوزه ندارند. باید در این بخش کار فرهنگی انجام شود.
اینگونه اخبار بیشتر موجب دلسردی دریانوردان است تا تشویق انان
شیوه اشتغالزایی با ایجاد محدودیت برای دیگران شیوه صحیح و قانونیی نیست
ایا تاکنون مگر مکانیزم تشویقی وجود داشته است که حالا از مکانیزم تنبیهی استفاده مینمایید؟
ایا در حوزه صنعت دریانوردی بین المللی امکان ایجاد محدودیت کار معقولیست؟
ایا اینگونه تصمیمات ریشه کنوانسیونی و قاتونی دارد ؟
ایا در صورتیکه کشورهای دیگر اینگونه تصمیمی برای ایرانیانی که در کشتیرانیهای خارجی فعالیت میکنند بگیرند عادلانه و خداپسندانه خواهد بود ؟
عکس العمل شما چه خواهد بود؟
ایا در مورد یک امر بسیار ساده بیمه دریانوردان در حوزه دریایی سازمان بنادر هیچ تصمیمی گرفته شده است ؟