ادغام کشتیرانیهای کانتینری تمام شد؟
صنعت کشتیرانی کانتینری جهان با توجه به اقدامهای صورت گرفته،، بعید است که دیگر شاهد فعالیت ادغام شرکتهای دیگر باشد.
موسسه مشاوره AlixPartners اعلام کرد که صنعت کشتیرانی کانتینری جهان بعید است که شاهد فعالیت ادغام شرکتهای دیگر باشد.
لیم لیان هوون، مدیر عامل AlixPartners، اظهار کرد از آنجائیکه همه شرکتهای بزرگ اقدام های مورد نظر خود را در این زمینه انجام داده اندد، بعدی است که دیگر شاهد فعالیتهای اینگونه در بازار باشیم.
لیم گفت: "یکسال دیگر شش خط کانتینری بزرگ داریم که عبارتند از مرسک، MSC، کاسکو،CMA CGM، Hapag-Lloyd، و NYK/MOL/K Line که کنترل بیش از 70 درصد از ظرفیت ناوگان را در اختیار خواهند داشت."
وی افزود: "3شرکت باقیمانده متوسط بسیار کوچکتر از شرکت های یاد شده هستند. این شرکت ها که اورگرین، یانگ مینگ، و HMM هستند به ترتیب 6، 3، و 2 درصد از ظرفیت کانتینری جهان رادر اختیار دارند."
مدیرعامل AlixPartners این سئوال را مطرح کرد: "با در نظر گرفتن اینکه 3 اتحاد جدید کشتیرانی هر یک دو کشتیرانی بزرگ و یک کشتیرانی متوسط را در خود جای داده اند، ایا به نظر شما هر کدام از این شرکتهای بزرگ نیازی دارد که شرکتهای کوچکتر را در خود ادغام کند؟"
اتحاد 2M از شرکتهای مرسک و MSC تشکیل شده و شرکت کوچکتر HMM نیز گرچه عضو این اتحاد نیست اما قرارداد تامین و خرید ظرفیت با آن دارد.
اتحاد Ocean نیز از دو کشتیرانی بزرگ CMA CGM و کاسکو، به علاوه کشتیرانی کوچکتر اورگرین تشکیل شده است.
سومین اتحاد نیز THE نام دارد و از همکاری Hapag-Lloyd و ONE ژاپن به علاه کشتیرانی کوچکتر یانگ مینگ شکل گرفته است.