نقش شناورهایباری در بروز آتشسوزی
یک فعال صیادی میگوید باوجود بیمه بودن شناورهای صیادی، در صورت بروز حوادثی مانند آتشسوزی، کارشناسی مناسبی برای تعیین میزان خسارت صورت نمیگیرد؛ وی در عین حال تاکید دارد که حضور شناورهای غیر صیادی عامل مهمی در بروز این حواددث محسوب می شود.
یک فعال صیادی میگوید باوجود بیمه بودن شناورهای صیادی، در صورت بروز حوادثی مانند آتشسوزی، کارشناسی مناسبی برای تعیین میزان خسارت صورت نمیگیرد؛ وی در عین حال تاکید دارد که حضور شناورهای غیر صیادی عامل مهمی در بروز این حواددث محسوب می شود.
به گزارش ایلنا، در حادثه آتشسوزی روز گذشته بندر کنگان، ۱۳ شناور سوختند و ۱۰ آتشنشانان و ملوانان مصدوم شدند.
یک روز پس از این حادثه محمد کارگر، عضو هیات مدیره اتحادیه صیادان استان بوشهر به خبرنگار ایلنا میگوید: یکی از دلایل اصلی آتشسوزیهایی که در بنادر این استان رخ میدهد، مربوط به شناورهای باری است که در جایگاه شناورهای صیادی پهلو میگیرند.
او ادامه داد: شناورهای غیر صیادی به دلیل حجم بالای سوخت و کالاهایی که همراه دارند باعث سرایت حریق به شناورهای صیادی میشوند.
عضو هیات مدیره اتحادیه صیادان بوشهر افزود: از نظر قانونی سازمان شیلات نباید اجازه ورود و پهلو گرفتن شناورهای باری را بدهد اما بر اساس تعاملی که میان این سازمان با سازمان بنادر و کشتیرانی صورت گرفته این شناورهای در بنادر دیده میشود.
وی در همین رابطه ادامه داد: فعالان صیادی بارها بر موضوع تفکیک بنادر بین شناورهای باری و صیادی اصرار داشتند ولی نتیجهای در بر نداشت.
کارگر گفت: اداره بنادر و کشتیرانی بوشهر باید برای پهلو گرفتن شناورهای باری مکان دیگر را در نظر بگیرد زیرا به غیر از بحث ایمنی، حضور این شناورها در جوار شناورهای صیادی میتواند مشکلات بهداشتی (میکروبی و انگلی)را به همراه داشته باشد.
این فعال صنفی با انتقاد از وضعیت بیمهای شناورها افزود: همه شناورهای صیادی بیمه هستند ولی در چنین حادثههایی شناورهای صیادی همیشه در بخش تخمین خسارت لطمه دیدهاند که باید برای اصلاح آن تلاش کرد.
عضو هیات مدیره اتحادیه صیادان استان بوشهر در پایان گفت: دولت باید به دلیل اینکه در هر آتشسوزی چندین شناور صیادی که به نوعی کارگاه محسوب میشوند از بین میروند و تعداد زیادی صیاد بیکار میشوند اقدامات جدی انجام دهد.