تمهیدات شرکت ملی نفتکش برای پیگیری حقوق شهدای سانچی
سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران از تمهیدات و اقدامات این شرکت درخصوص موضوعات بیمهای و دیگر امور مربوط به شهدای معظم سانچی خبر داد.
سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران از تمهیدات و اقدامات این شرکت درخصوص موضوعات بیمهای و دیگر امور مربوط به شهدای معظم سانچی خبر داد.
سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران با اعلام اینکه ما درحال فراهم کردن مقدمات غواصی اصلی از کشتی سانچی هستیم، اظهار داشت: درخواست ما تفحص پیکرشهدای سانچی است و بخشهای عمدهای از بیمهگرها و کشورهای چین و ژاپن هم درخواستهای خودشان از جمله خارج کردن سوخت را در اولویت دارند.
کاپیتان محسن بهرامی با بیان اینکه مقدمات انجام غواصی 2 ماه زمان می برد، به ایلنا گفت: طبق گمانه زنیها غواصی اصلی حدود 6 تا 8 هفته به طول میانجامد که در این مرحله کپسول بسیار بزرگی جهت استقرار غواصان به عمق دریا و در محدوده کشتی سانچی ارسال خواهد شد.
سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران تصریح کرد: علاوه بر تمهیداتی که برای کار غواصی اصلی اندیشیده میشود، تصاویر و گزارشات دریافتی نیز بررسی میشود که آیا امکان نفوذ به بدنه کشتی وجود دارد یا خیر و از کدام قسمت میتوان نفوذ کرد.
وی با اشاره به اینکه بررسی جعبه سیاه طی یک توافقنامه چهارجانبه بین سازمان بنادر ایران، بخش دریایی دولت چین، پاناما و هنگ کنگ انجام میشود، گفت: ما ارزیابیهای خودمان را از حادثه داریم اما کامل نیست زیرا به اطلاعات کشتی کریستال دسترسی نداریم، این اطلاعات کاملا بسته است، ضمن اینکه ما بخش دولتی نیستیم و در این تصادفات معمولا شخص ثالثی از دولت کار را انجام میدهد، ما هم اکنون منتظر خروجی مطالعات هستیم تا اقدامات اصلاحی انجام داده و بتوانیم جلوی تکرارحوادث مشابه را بگیریم.
گواهی فوت شهدای سانچی صادر شده است
کاپیتان بهرامی درباره پرداخت بیمه خارجی بیان کرد: بیمه خارجی دست ما نیست، رقم آن نیز تعریف شده و بین المللی است، بیمهگر و خانوادهها به هم وصل میشوند، فقط باید روند قانونی طی شود، اکنون گواهی فوت شهدای این کشتی صادر شده است البته شرکت ملی نفتکش ایران نیز در این ارتباط وکیلی را بکار گرفته که مشخصات وی در اختیار خانوادهها قرار گرفته است و خانواده ها میتوانند به طور رایگان از خدمات این وکیل استفاده کنند، ما تمام سعی خود را میکنیم تا بخشی از آلام خانوادهها را کم کنیم.
اگر سانچی مناسب حمل میعانات نبود بیمه گرها اعتراض میکردند
وی درباره اظهارنظرهایی مبنی بر مناسب نبودن کشتی سانچی برای حمل میعانات نیز گفت: اگر کشتی مناسب حمل میعانات نبود، قطعا هیچ بیمهگری بیمه محموله، بیمه 32 میلیون یورویی بدنه، بیمه افراد و پاکسازی آلودگی را پرداخت نمیکرد، اکنون چندین بیمه گر از چند جنبه کار میکنند، میبینیم که کرهایها بابت محموله اعتراضی نداشتند، این نشان میدهد کشتی مناسب حمل میعانات بوده است.
سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران ادامه داد:کشتی 48 ساعت قبل از حرکت از سوی سازمان بنادر در عسلویه بازدید و مهر تائید گرفته بود اگر کشتی مناسب نبود، از مبدا حرکت نمیکرد حتی اگر مبدا قصور کرده باشد مقصد چرا باید قبول کند؟
وی یادآور شد: هر جا گاز طبیعی استخراج میشود میعانات گازی همراه دارد که با همین کشتیها صادر میشود، ضمن اینکه اصلا کشتی خاص میعانات گازی در دنیا نداریم، میعانات با همین تانکرهایی که نفت خام و فرآوردههای نفتی حمل میشوند، ارسال میشوند، فقط تانکرهای حمل مواد شیماییی و گاز مایع از نظر کلاس و ساختار متفاوت هستند. نمیتوانیم بگوییم سانچی و یا کشتیهایی از این قبیل بهترین طراحی را داشتهاند، چون ممکن است عوض شود و زمانی گفته شود فاصله دوجدار کشتی به جای دو متر سه متر باشد که مربوط به آینده است اما در حال حاضر کشتیهای ما قانونی و طبق عرف بین المللی هستند.
بهرامی درباره آلودگی کشتی سانچی نیز اظهار داشت: مقدار جزئی از آلودگی در بخشی از جزایر جنوب ژاپن مشاهده شده، که البته دولت ژاپن نیز رسما اعلام نکرده که این آلودگی مربوط به سانچی است، اما بر اساس شواهدی که وجود دارد احتمال زیادی میرود که مربوط به کشتی سانچی باشد در هر صورت دولت چین و کشورهای اطراف درخواست دارند سوخت از مخازن این کشتی خارج و تخلیه شود که یک جنبه از عملیات غواصی هم بررسی تخلیه سوخت این کشتی است.
وی درباره پیکر سایر شهدای کشتی سانچی گفت: در این خصوص ما سعی کردیم از حدس و گمان دور شویم و روی شواهد تمرکز کنیم، باید از نزدیک ببینیم و متخصصان نظر بدهند به راحتی نمیتوان در مورد کشتیای که در عمق 115 متری دریا است، نظر داد. این بحث کارشناسی است البته ما نیز کوتاهی نمیکنیم.
سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران درباره اینکه آیا در مشتریان نفتکشهای ایران بعد از سانچی تغییراتی ایجاد شده است یا خیر، خاطرنشان کرد: تاکنون هیچکس ما را رد نکرده البته بعضی بابت اینکه نتیجه حادثه چه میشود؛ منتظر هستند، اما رویه همانند سابق است. شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت ریشهدار و باسابقهای است، دنیا برند ما را میشناسد و با ما کار کردهاند مشتریان ما منطقی هستند و به ذات حادثه نگاه میکنند.