◄ کشتیهای خودران، تهدیدی برای امنیت دریایی
معرفی مناسب، اتوماسیون و فناوریهای دیجیتالی میتوانند حملونقل را به مسیر مثبتی (با امنیت و کارآمدی بیشتر) تبدیلکنند، اما مدیریت ضعیف، باعث ازبین رفتن امنیت و تحلیل رفتن پایههای ضروری مهارتهای دریایی، دانش و تخصص میشود.
درحالی که سازمان جهانی دریانوردی، IMO بحث در مورد بازبینی دوساله چارچوب نظارتی قانونی حاکم بر کشتیهای خودران را آغازکردهاست، Nautilus International، متصدیان را فرا خوانده است تا آنها را از نتایج یک نظرسنجی حرفهای با شرکت هزار متخصص دریایی که توسط فدراسیون Nautilus با همکاری بیش از 20 اتحادیه دریایی انجام شدهاست، مطلع سازد.
بر اساس این مطالعات، نکات کلیدی اصلی عبارتنداز:
- 84 درصد از متخصصین دریایی، اتوماسیون را تهدیدی برای مشاغل دریایی میدانند.
- 85 درصد، کشتیهای فاقد کنترل از راه دور را تهدیدی برای ایمنی دریا میدانند.
- بیشاز 60 درصد از پاسخ دهندهها معتقد هستند که، اتوماسیون میتواند صنعت کشتیسازی را امنترسازد.
با توجه به آخرین مورد، صنعت حملونقل با راه «ترکیبی (hybrid)» امنتر خواهد شد. افزایش بهرهوری در کشتیها، کمک به کاهش خستگی و حجم کاری بیشازاندازه، از جمله اثرات مثبت استفاده از سیستم خودکار است. یک راه ترکیبی موجب:
- کاهش تشریفات اداری و کاغذنویسی
- کمک به نگهداری و تعمیرات پیشاز وقوع
- اطمینان بیشتر برای تصمیم گیریها
- کاهش انجام وظایف تکراری و خطرناک خواهدشد.
همچنین، درخواست نمایندگان دریانوردان در این مطالعه به این شرح است:
- تمرکز بر تقاضاهای نیروی انسانی
- کارکنان کشتی و کارکنان ساحلی
- استانداردهای ساختوساز و مهندسی برای افزایش اعتبار و بهرهوری
- امنیت سایبری
- مفاد قانونی در مورد صلاحیت، مسئولیت و پاسخگویی برای عملیاتهای کنترل از راه دور
مارک دیکینسون، معاون Nautilus گفت: معرفی مناسب، اتوماسیون و فناوریهای دیجیتالی میتوانند حملونقل را به مسیر مثبتی (با امنیت و کارآمدی بیشتر) تبدیلکنند، اما مدیریت ضعیف، باعث ازبین رفتن امنیت و تحلیل رفتن پایههای ضروری مهارتهای دریایی، دانش و تخصص میشود.