◄ آمادهایم اما دستمان را رو نمیکنیم
معاون سازمان بنادر و دریانوردی بر این باور است که دور جدید تحریمها باعث محدودیت میشود اما اخلالی به وجود نخواهد آورد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی بر این باور است که دور جدید تحریمها باعث محدودیت میشود اما اخلالی به وجود نخواهد آورد. هادی حقشناس میگوید که نمیتواند از سیاستهای دولت برای مقابله در برابر تحریمها پردهبرداری کند، چراکه لودادن استراتژی، به سوءاستفاده طرف آمریکایی منجر خواهد شد. او با استناد به آمار حملونقل دریایی بر این باورست که کاهش محسوسی در تردد بنادر صورت نگرفته و با مدیریت مناسب میتوان وضعیت فعلی در تجارت و بنادر را حفظ کرد. حقشناس در پاسخ به این سؤال که دولت چه تمهیداتی برای عبور از گردنه تحریم اندیشیده است، گفت: «تحریمها که هنوز رسما شروع نشدهاند. اما آنچه مسلم است، خروج شرکتهای کشتیرانی بزرگ از بنادر کشور است و بر همین اساس باید حملونقل دریایی را با شرکتهای کشتیرانی کوچکتر انجام داد.»
معاون سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با تشریح این برهه از اقتصاد کشور بهمثابه دور پیشین تحریمها و جنگ تحمیلی، مقصود خود از عبارت کشتیرانی کوچک را توضیح میدهد: «شرکتهای کشتیرانی کوچک شامل شرکتهایی است که تعداد ناوگان کمتری دارند. این شرکتها بیش از کشتیرانیهای بزرگ انگیزه و تمایل به عبور خواهند داشت و در دوران تحریم، حمل بار کشور از طریق آنها صورت خواهد گرفت.» حقشناس همچنین در خصوص عدم سهولت در نقلوانتقال ارزی و تشدید این وضعیت بعد از اجرای جدید تحریمها گفت: «معمولا هزینههای حمل بر عهده صاحبان کالاست و چون تجارت کالایی کشور توسط بخش خصوصی انجام میشود و بخش خصوصی هم شامل موج تحریمها نیست، میتواند از کانالهای ارزی، تبادلات خود را انجام دهد.»
او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه حجم زیادی از مبادلات تجاری و همچنین حملونقل دریایی توسط بخش دولتی صورت میگیرد و این بخش مشمول تحریمها بوده و هست، از سوی دیگر تنگناهای ارزی موجود راه را بر بخش خصوصی بسته است، دولت برای عبور از این دوران چه تمهیداتی اندیشیده است، گفت: «تمهیداتی اندیشیده شده اما نمیتوانم آنها را بیان کنم، چون با انتشار آنها در رسانهها، طرف مقابل مطلع شده و بر ضد تمهیدات، چارهاندیشی خواهد کرد.» حقشناس ادامه داد: «شرایط عادی نیست و خزانهداری آمریکا ستاد جنگ تشکیل داده و ایران هم طبیعتا در این فضا باید مقابله درستی انجام دهد و تصمیمات درستی بگیرد.»
معاون سازمان بنادر و دریانوردی همچنین پیشبینی کرد که در شرایط جدید اقتصادی به همت سیاستهای دولت و انتقال حملونقل دریایی از شرکتهای بزرگ خارجی به شرکتهای کوچک خارجی، محدودیتهایی در حملونقل کالا ایجاد اما اخلالی ایجاد نشود. حقشناس در مورد هشدارهای کارشناسان مبنی بر اینکه عدمحمایت دولت از کشتیرانیهای خصوصی باعث خواهد شد که در این دوران حملونقل دریایی و همینطور درآمدهای کشور از این محل کاهش یابد گفت: «نه اینگونه نیست و کشتیرانیهای کوچک، متوسط و بزرگی در بنادر شمال و جنوب فعالیت دارند و از توان خوبی برای انتقال دوسویه بار برخوردارند.»
او همچنین درباره ایجاد انحصار برای شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) گفت: « این شرکت ابتدا به دست دولت تاسیس شد و چندین بار از سوی دولت به بخش خصوصی واگذار شد و در برهههایی هم به دست خصولتیها مدیریت میشد اما اکنون این شرکت در تحریم است و بخش خصوصی است که میتواند حملونقل دریایی را به دست بگیرد.» حقشناس همچنان با اصرار بر عدمتغییر فاحش در گردش مالی حملونقل دریایی و بنادر کشور، گریزی به آمارهای رسمی در این حوزه زد و اعلام کرد: «در چهارماهه ابتدای سال جاری سههزار و ۸۰۱ کشتی بالای هزار تن وارد بنادر کشور شدهاند که در مقایسه با آمار مدتزمان مشابه سال قبل که ۳ هزار و ۸۰۷ کشتی بود، تنها شش ناوگان از این تعداد کم شده است. از طرفی ما زندهایم و نمردیم، این دوران را مانند دوران سخت و دشواری مانند جنگ پشت سر خواهیم گذاشت.»