بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
آسیب‌شناسی استفاده از پتانسیل توریسم دریایی

◄ فقر مدیریتی؛ مشکل اصلی گردشگری دریایی

به گفته کارشناسان، گردشگری دریایی در ایران با توجه به میزان خط ساحلی که کشور در شمال و بالأخص جنوب برخوردار است در کنار ظرفیت‌های تاریخی کشور پتانسیل جذب گردشگران خارجی و توسعه و رونق اقتصادی در حوزه گردشگری را افزایش می‌دهد.

فقر مدیریتی؛ مشکل اصلی گردشگری دریایی
تین نیوز |

فرزین محمدی: به گفته کارشناسان، گردشگری دریایی در ایران با توجه به میزان خط ساحلی که کشور در شمال و بالأخص جنوب برخوردار است در کنار ظرفیت‌های تاریخی کشور پتانسیل جذب گردشگران خارجی و توسعه و رونق اقتصادی در حوزه گردشگری را افزایش می‌دهد. یکی از کارشناسان این حوزه معتقد است که فقر فرهنگی و مدیریتی در شناخت از حوزه گردشگری دریایی بزرگ‌ترین عامل در راه عدم توسعه این صنعت است و کارشناسی دیگر معتقد است: «مشکل اصلی در این حوزه تحریم‌ها نیست بلکه برخی از مسائل اخلاقی و شرعی باعث می‌شود که نتوان این حوزه را مانند کشورهای دیگر توسعه داد».

فقر فرهنگی در گردشگری دریایی

مریم سلیمانی، کارشناس حوزه گردشگری دریایی در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» در خصوص شرایط کنونی گردشگری دریایی در کشور اظهار داشت: «متأسفانه بحث گردشگری دریایی در ایران علاوه بر نبود زیرساخت‌های لازم از نبود فرهنگ مناسب این نوع گردشگری نیز رنج می‌برد.»

او افزود: «در همه زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی در حوزه گردشگری معدنی  فقر وجود دارد که همین علت باعث می‌شود نتوان در این حوزه برنامه‌ریزی‌های سازمانی صحیح و کارشناسی شده انجام داد.»

سلیمانی با بیان این‌که گردشگری دریایی ریشه در فرهنگ دریایی دارد گفت: «حوزه دریایی کشور با مشکلاتی هم‌چون نبود زیرساخت‌های لازم و شرکت‌های کشتی‌سازی ورشکسته دست‌وپنجه نرم می‌کند و تا زمانی که این مشکلات برطرف نشود نمی‌توان برنامه جامعی برای آن تدوین کرد.»

این کارشناس حوزه گردشگری دریایی افزود: «علاوه بر نبود زیرساخت‌های لازم و فرهنگ گردشگری دریایی، نبود ساختار نظام‌مند نیز گریبان‌گیر فعالیت‌ها در این حوزه شده است.»

او ادامه داد: «گردشگری دریایی پتانسیل توسعه و رونق اقتصادی را دارد اما درحال‌حاضر با به‌کارگیری چند فروند کشتی صرفا به رفع نیاز گردشگران می‌پردازند و از ظرفیت‌های دیگر آن غافل مانده‌اند.»

سلیمانی به تحریم‌های ایالات متحده اشاره کرد و گفت: «تنها در گردشگری دریایی است که می‌توان علاوه بر درآمدزایی به بازتعریف چهره ایران در مقابل تبلیغات سوء آمریکا پرداخت.»

او افزود: «با جذب گردشگران داخلی در حوزه دریایی می‌توان به جذب گردشگران خارجی و ارزآوری نیز پرداخت چراکه گردشگران داخلی بسیار سخت‌پسند هستند که با فراهم‌آوردن زمینه‌های لازم برای پاسخگویی به نیاز آنان می‌توان سطح گردشگری دریایی را به استاندارهای جهانی نزدیک کرد.»

سلیمانی با بیان این‌که دولتمردان هیچ شناختی از حوزه دریایی ندارند عنوان کرد: «مقام معظم رهبری به توسعه اقتصادی دریامحور اشاره کردند اما دستگاه‌های اجرایی در این حوزه هیچ تخصص و شناختی ندارند و از متخصصان این حوزه نیز غافل شده‌اند.»

او افزود: «درحال‌حاضر شاهد رونق و سرمایه‌گذاری گردشگری در حوزه‌های سلامت و زیارت هستیم اما در گردشگری دریایی که توانایی ارزآوری و اشتغال‌زایی بیشتری دارد هیچ‌گونه نقشه راه و سند راهبردی تبیین نشده است.»

سلیمانی گفت: «با ارائه برنامه‌های توسعه‌ای و تبیین سند راهبردی در گردشگری دریایی می‌توان به جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه پرداخت و طبعا نتیجه‌ای جز توسعه در این حوزه نخواهد داشت.»

او عنوان کرد: «ایران با توجه به میزان سواحلی که در جنوب و شمال کشور دارد از ظرفیت بسیار بالایی در این حوزه برخوردار است که اگر در زمان مناسب به این امر پرداخته نشود کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس تمامی این حوزه را به انحصار درخواهند آورد.»

منبع: هفته نامه حمل و نقل
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.