بازدید سایت : ۹۵۶۶۶

اخذ مالیات به ازای هر کانتینر، خطای بزرگی است

از ابتدای امسال از سوی اداره گمرک و سازمان امور مالیاتی اعلام شده که بابت ورود و خروج «کانتینر» به داخل یا خارج کشور از شرکت های کشتیرانی و نمایندگان خطوط کشتیرانی، باید مالیات اخذ شود.

اخذ مالیات به ازای هر کانتینر، خطای بزرگی است
تین نیوز |

رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران و مدیر عامل شرکت کشتیرانی هفت دریا گفت: از ابتدای امسال از سوی اداره گمرک و سازمان امور مالیاتی اعلام شده که بابت ورود و خروج «کانتینر» به داخل یا خارج کشور از شرکت های کشتیرانی و نمایندگان خطوط کشتیرانی، باید مالیات اخذ شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، مجید ورشوساز در ادامه افزود: در همین زمینه لازم دیدم تا نکاتی را برای شفاف سازی و جلب توجه تصمیم سازان و سیاستگذاران بخش صنعت و بازرگانی کشور مطرح کنم. در ابتدا لازم است تا تعریف دقیقی از «کانتینر» ارائه شود؛ «کانتینر، قسمت توسعه یافته از یک کشتی بوده که برای تسهیل در امور حمل و نقل، واردات و صادرات در اختیار صاحبان کالا قرار می گیرد تا بتوانند به وسیله آن کالا را سالم حمل کرده و تحویل بگیرند.»

وی بیان داشت: طبق این تعریف، «کانتینر» به عنوان یک ظرف حمل شناخته شده و به طور کلی در حمل و نقل یک بسته بندی بزرگ تر نسبت به سایر بسته بندی های دیگر بوده که قابلیت های بسیار زیادی دارد. ضمن اینکه جا به جایی کالا با «کانتینر» به ویژه در حمل و نقل چند وجهی بر بستر شیوه های مختلف حمل و نقل مانند جاده ای، ریلی و دریایی آسان تر بوده و از نظر کلی ایمن تر است؛ زیرا درب کانتینر با قفل و پلمب حمل کننده بسته شده و هر زمان که لازم باشد توسط گمرک بازرسی می شود. پس اصولا «کانتینر» به مثابه یک ظرف بوده که این قابلیت ها را دارد.

رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران اظهارداشت: طبق قوانین گمرک ایران، برای قرار گیری کانتینرهای ورودی در چرخه حمل و نقل، آنها را از بنادر خارج می کنند؛ زیرا امکان تخلیه «کانتینر» در بنادر وجود نداشته و کالا ها باید توسط کانتینر به مقاصد مورد نظر ارسال شود. از این رو گمرک بابت تضمین بازگشت «کانتینر» به چرخه حمل و نقل و عدم فروش آن به عنوان یک کالا، تضامینی را از شرکت های حمل و نقل به صورت تعهد نامه اخذ می کند.

مدیر عامل شرکت کشتیرانی هفت دریا ادامه داد: به این منظور برای هر «کانتینر» سندی به نام پروانه ورود موقت صادر می شود. این پروانه ورود موقت به شرکت های کشتیرانی اجازه می دهد تا به راحتی کانتینر را در مبدأ یا مقصد تخلیه یا بارگیری کرده و بازگردانند. متعاقب آن شرکت های کشتیرانی نیز بابت این موضوع از صاحبان کالا، تعهد نامه ای به همراه چک ها و تضامین لازم را اخذ می کنند. طبیعتا برای صدور پروانه عبور موقت برای کانتینر، این تضامین در حد یک عدد و رقم بوده تا صرفا ارزش کانتینر را نشان دهد.

ورشوساز بیان داشت: بر همین اساس اداره گمرگ، این رقم را در اظهارنامه صادره تحت عنوان کلمه «عبور موقت» قید می کند. این رقم بابت تضمین بازگشت کانتینر به چرخه حمل و نقل بوده و اصولا نه دریافت و نه پرداخت می شود. مگر در موارد خاصی که کانتینر بعد از تخلیه در مقصد به چرخه حمل و نقل بازگشت داده نشود. در آن صورت صاحب کالا ملزم به پرداخت ارزش آن به شرکت های کشتیرانی و نماینده خطوط کشتیرانی است.

وی در توضیح این مسئله اظهار کرد: مشکلی که در این زمینه به وجود آمده این است که از سه سال گذشته، سازمان امور مالیاتی براساس گزارش های دریافتی از گمرک، «کانتینر» را به عنوان کالای مصرفی و ترخیص شده فرض کرده و تکلیف کرده تا مبلغی بابت مالیات بر عملکرد بر هر «کانتینر» اخذ شود. این شیوه تلقی از «کانتینر» خطا است؛ زیرا «کانتینر» صرفا انتقال دهنده کالا بوده و بعد از بارگیری در مقصد باید مجددا به چرخه حمل و نقل بازگشت داده شود.

رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در ادامه گفت: با این حال سازمان امور مالیاتی، «کانتینر» را مشمول مالیات بر عملکرد در نظر گرفته است. برای پیگیری این مشکل در قالب انجمن کشتیرانی با سازمان امور مالیاتی، اداره گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی نامه نگاری کرده و طی آن به خطای رخ داده در این زمینه اشاره کردیم. پس از آن اداره گمرک این موضوع را درباره کانتینرها با قید «عبور موقت» پذیرفت و آن را از شمول مالیات بر عملکرد معاف کرد.

ورشوساز خاطرنشان ساخت: مشکلی که امسال مجددا رخ داده این است که سازمان امور مالیاتی، براساس داده های منتشر شده توسط گمرکات، لیست جا به جایی کانتینر توسط شرکت های کشتیرانی را موارد مشمول مالیات قرار داده است. این موضوع اشتباه بوده و ناشی از عدم درک صحیح اداره دارایی از جایگاه «کانتینر» در فرآیند حمل و نقل است.

وی اذعان داشت: موضوع جالب توجه این است که سر فصل «پروانه عبور موقت» تحت عنوان حق العمل کاری در حساب شرکت های کشتیرانی محاسبه شده است. در حالی که یک شرکت نماینده خطوط کشتیرانی براساس مجوزی که از سازمان بنادر و دریا نوردی دارد، حق العمل کار نیستند در صورتی که به اشتباه آنها را به عنوان حق العمل کار فرض کرده اند.

مدیر عامل شرکت کشتیرانی هفت دریا تاکید کرد: توضیحی که در خصوص حق العمل کاری می توان ارائه داد این است که اصولا حق العمل کاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی از اتاق بازرگانی است. در حالی که هیچ شرکت نماینده کشتیرانی، اجازه داشتن کارت بازرگانی ندارد. شرکت های کشتیرانی برای صدور پروانه موقت باید کارت عضویت اتاق بازرگانی را داشته باشند. اما داشتن کارت عضویت، ملاکی بر داشتن کارت بازرگانی و داد وستد بین المللی نبوده و حتی شرکت های کشتیرانی اجازه خرید و فروش در بورس کالا را ندارند.

رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در توضیح داد: یکی از شروط اجازه فعالیت در بورس کالا داشتن کارت بازرگانی است. در صورتی که شرکت کشتیرانی نه بازرگان و نه تولیدکننده است. متاسفانه در این زمینه، نگاه درستی در سیستم مالیاتی وجود نداشته و به صورت جزیره ای عمل می شود. این اتفاق بسیار خطرناک بوده و تبعات بسیار نامطلوبی برای سیستم حمل و نقل خواهد داشت و از آن می توان به عنوان تحریم های داخلی یاد کرد.

وی اظهار نمود: این موضوع به دلیل عدم آگاهی از فرآیند حمل و نقل رخ داده و طبق آن اداره گمرک و سازمان امور مالیاتی برای هر نماینده خطوط کشتیرانی مالیات اخذ می کند. در صورتی که شرکت نمایندگی کشتیرانی، مالک کانتینر نبوده و مالک اصلی کانتینر، خط کشتیرانی خارجی است.

ورشوساز درباره تبعات حل نشدن این مسئله افزود: پیش بینی می شود این خطای بزرگ باعث توقف حمل و نقل در کشور شود. کانتینرها در چرخه حمل و نقل به صورت مرتب وارد کشور شده و مجددا از کشور خارج می شوند و اگر قرار باشد به ازای هر مرتبه ورود یا خروج آنها به کشور از آنها مالیات اخذ شود، این موضوع خطای بزرگی است؛ زیرا کانتینر عبوری بوده و کالای مصرفی نیست.

رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران عنوان نمود: تصور کنید مجموع چرخه حمل و نقل کشور، معادل ۲ میلیون TEU در سال (هر TEU معادل یک کانتیر ۲۰ فوت) باشد. اگر قرار باشد به ازای هر کانتینر مالیات اخذ شود، رقم بسیار بزرگی خواهد شد که مطالبه آن از شرکت های کشتیرانی و نماینده خطوط کشتیرانی ناعادلانه است.

مدیر عامل شرکت کشتیرانی هفت دریا در پایان یادآور شد: این شیوه محاسبه مالیات در هیچ کشوری مرسوم نبوده و یک موضوع خلق الساعه بوده و ناشی از عدم آگاهی افراد متولی است. به این صورت که دو موضوع «کالای وارده به کشور» و «کالای ترخیص شده» با یکدیگر مخلوط شده است. ضمن اینکه کانتینر یک وسیله ترانزیت و ورود موقت بوده و اصولا کالا محسوب نمی شود. بنابراین نباید مشمول مالیات کالای ترخیص شده یا هر گونه مالیات دیگری قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.