◄ گام انجمن مهندسی دریایی ایران به سوی آینده ای روشن و پایدار
رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران، در گفتگویی، به بررسی اقدامات اخیر این انجمن و برنامه های آینده آن پرداخته است. او برگزاری همایش های علمی جامع و نمایشگاه های منسجم یکپارچه دریایی را از اهداف سال آینده و در راستای توسعه زنجیره های ارزش دریایی و بهبود رفاه جوامع ساحلی از اولویت های اصلی برشمرد.

رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران، در گفتگویی مفصل، به بررسی اقدامات اخیر این انجمن و برنامه های آینده آن پرداخته است. او برگزاری همایش های علمی جامع و نمایشگاه های منسجم یکپارچه دریایی را از اهداف سال آینده و در راستای توسعه زنجیره های ارزش دریایی و بهبود رفاه جوامع ساحلی از اولویت های اصلی برشمرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن مهندسی دریایی ایران، این انجمن تحت هدایت هیئت مدیره کنونی، توانسته است بحران های خود را پشت سر بگذارد. این موفقیت نشان دهنده رشد حرفه ای و تعهد اعضا به اهداف مشترک است. در همین راستا، خبرنگار روابط عمومی انجمن، گفتگویی با حسن رضا صفری، رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران، ترتیب داده که در ادامه می خوانید:
عبور از چالش های گذشته و حرکت به سمت توسعه
پرسش: به نظر می رسد که انجمن پس از سال ها رکود، وارد مرحله جدیدی از توسعه شده است. لطفاً در اینباره توضیح دهید.
پاسخ: وضعیت پیشین انجمن بر جامعه دریایی کشور روشن است و بازگویی آن کمکی به آینده نخواهد کرد. مهم این است که انجمن توانست از چالش های داخلی عبور کند، چالش هایی که باعث رکود همه جانبه و افزایش مطالبات کارکنان دبیرخانه شده بودند. مشکلاتی مانند کاهش همگرایی میان اعضا، ضعف زیرساخت ها، کاهش انگیزه کارکنان، مسائل مالی معوق، مشکلات حقوقی و کاهش فعالیت های رسانه ای، از موانع عمده ای بودند که حل آن ها نیازمند تلاش جمعی بود.
همکاری و انسجام اعضا باعث شد که این بحران ها مدیریت شوند. از همان ابتدا، یکی از اولویت های ما توافق با کارکنان بود. این روند طی جلسات مستمر دنبال شد و در نهایت پس از دو سال، توافق حاصل شد. نقش پیشکسوتان حوزه دریا در نزدیک کردن انتظارات هیئت مدیره و کارکنان بسیار مؤثر بود. اکنون مشارکت اعضای دبیرخانه، شفاف تر و نظام مندتر از گذشته صورت می گیرد.
اهداف هیئت مدیره و میزان تحقق آن ها
پرسش: اهداف هیئت مدیره و میزان تحقق آن ها تاکنون چگونه بوده است؟
پاسخ: آغاز فعالیت های هیئت مدیره مصادف شد با تصمیمات راهبردی در حوزه حکمرانی دریا، از جمله توسعه اقتصاد دریا محور در برنامه هفتم، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، و مصوبات مربوط به نوسازی ناوگان دریایی کشور. اهداف انجمن نیز متناسب با این تحولات تنظیم شدند.
با وجود تمرکز هیئت مدیره بر چالش های داخلی که مانع عملکرد منسجم در راستای اهداف انجمن بود، خروجی کلی مثبت و قابل ارائه است. نمونه هایی از این اقدامات عبارت اند از: حفظ وحدت در حکمرانی دریا، جلوگیری از حذف اقتصاد دریا محور از برنامه هفتم، مشارکت در برنامه نوسازی ناوگان دریایی، تهیه برنامه جامع توسعه دریا محور، ارائه نظرات کارشناسی به نمایندگان مجلس، انجام مطالعات راهبردی در تجارت دریایی، برگزاری نشست های علمی، و توافق با کارکنان.
اگرچه برخی از این اهداف به طور کامل محقق نشده اند، اما انجمن در مسیر تحقق آن ها حرکت کرده و در ساختار جدید نیز این مسیر را ادامه خواهد داد.
همکاری با مسئولان دریایی کشور
پرسش: آیا در حال حاضر همکاری هایی میان انجمن و مسئولین دریایی کشور وجود دارد؟
پاسخ: بله، بعنوان مثال اخیراً جلسه ای مشترک با حضور دکتر عبدالعلی زاده و تمامی اعضای هیئت مدیره برگزار شد که در آن نظرات مفیدی مطرح گردید. مقرر شد جلسات به صورت منظم و با اهداف مشخص ادامه یابند. همچنین رئیس هیئت مدیره به نمایندگی از انجمن در جلسات شورای هماهنگی توسعه دریا محور حضور خواهد داشت. علاوه بر این، همکاری هایی با مرکز پژوهش های مجلس در حال انجام است تا زنجیره ارزش عمر کشتی در راهبرد توسعه صنعتی کشور لحاظ گردد.
برنامه های انجمن برای برگزاری همایش ها و نمایشگاه های دریایی
پرسش: عملکرد انجمن در حوزه برگزاری همایش ها و نمایشگاه های دریایی مورد نقد قرار گرفته است. برنامه های آینده در این زمینه چیست؟
پاسخ: همایش ها و نمایشگاه های دریایی باید ابزاری برای تحقق اهداف توسعه دریا محور باشند، نه صرفاً رویدادهایی برای کسب درآمد. تمرکز ما بر توسعه زنجیره های ارزش دریایی است که یکی از ارکان اصلی سیاست های توسعه دریا محور به شمار می رود.
بررسی نمایشگاه های اخیر نشان داده است که مدیریت این رویدادها توسط دستگاه های دولتی و مجریان انتفاعی، منجر به بی تدبیری و هدررفت منابع شده است. این وضعیت، اهمیت واگذاری مدیریت نمایشگاه ها به تشکل های تخصصی و صنفی را برجسته می کند، زیرا این نهادها شناخت دقیق تری از نیازهای صنعت دارند و می توانند کیفیت و شفافیت این رویدادها را بهبود بخشند.
متأسفانه، برخی از نمایشگاه ها بدون مشارکت مدیریتی و مشورتی انجمن برگزار شدند و از نام انجمن تنها برای بازاریابی استفاده شد. این در حالی است که نمایشگاه های دریایی باید کاملاً غیرانتفاعی و تخصصی باشند. انجمن در حال برنامه ریزی برای بازگرداندن این رویدادها به مسیر اصلی خود است و پیشنهاداتی را به مسئولین ارائه خواهد کرد.
ترویج نوآوری و فناوری های نوین در صنعت دریایی
پرسش: انجمن چه نقشی در ترویج نوآوری و استفاده از فناوری های نوین در صنعت دریایی دارد؟
پاسخ: تحقیقات انجمن، با همکاری پژوهشکده مطالعات فناوری، نشان می دهد که زیست بوم حمل ونقل دریایی تحت تأثیر الزامات زیست محیطی شدیدتر آیمو در سه حوزه فنی، عملیاتی، و مالی (نظیر مالیات کربن) قرار دارد. بنابر این، استفاده از فناوری های فیزیکی و دیجیتال برای افزایش بهره وری انرژی کشتی ها در میان مدت، و بهره گیری از سوخت های پاک در بلندمدت، اجتناب ناپذیر خواهد بود. همچنین، نفوذ شرکت های رده اول در بازار بین المللی ساخت کشتی، فرصتی برای همکاری مشترک و جذب سرمایه گذاری خارجی برای شرکت های کشتی سازی داخلی فراهم کرده است. این موارد باید در برنامه ریزی توسعه زنجیره ارزش عمر کشتی لحاظ شوند.
چشم انداز انجمن در سال آینده
پرسش: آیا می توان از فعالیت های جدید انجمن در سال آینده خبر داد؟
پاسخ: بله، مشکلات انجمن تا حد زیادی برطرف شده است. سال آینده، مجمع سالیانه انجمن برگزار خواهد شد و امیدواریم با حضور حداکثری اعضا، شایسته ترین افراد برای هدایت انجمن انتخاب شوند. توسعه، یک فرآیند زمان بر است، اما مهم ترین مسئله، استمرار در این مسیر است. امیدواریم انجمن مهندسی دریایی ایران، با همت و مشارکت تمامی اعضا، گام های مؤثری در راستای توسعه دریا محور کشور بردارد.
برنامه انجمن برای وفاق و اتحاد علمی
پرسش پایانی: شما چه برنامه ای برای ایجاد اتحاد و وفاق در جامعه دریایی دارید که معتقدید نه تنها می توان از آن برای بهینه تر دنبال کردن اهداف اصلی انجمن بهره برد، بلکه به عنوان ظرفیتی مؤثر در حل مشکلات و چالش های توسعه دریا محور کشور و انجمن نیز قابل استفاده است؟
خوشبختانه، اتحاد و وفاق در جامعه دریایی کشور در قالب انجمن های علمی و سایر تشکل ها نهادینه شده است و عضویت در انجمن مهندسی دریایی ایران به عنوان یکی از ارکان اصلی این همبستگی شناخته می شود. توسعه عضویت های انجمن، چه در قالب عضویت های حقیقی و چه حقوقی، از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که این امر می تواند به ایجاد شبکه ای منسجم و کارآمد برای پیشبرد اهداف مشترک و حل چالش های پیش رو منجر شود.
در صورت گسترش این عضویت ها، امکان سازمان دهی و ساختارسازی بهتر از طریق تشکیل کمیته های تخصصی و استانی فراهم خواهد شد. این کمیته ها می توانند به عنوان زیرانجمن هایی تحت پرچم انجمن مهندسی دریایی ایران فعالیت کنند و موضوعات تخصصی را به صورت یکپارچه و منظم دنبال نمایند.
در همین راستا، انجمن اقدام به بازنویسی دستورالعمل عضویت های حقوقی کرده است تا فرآیند عضویت تسهیل و شفاف تر شود. از جامعه دریایی کشور دعوت می کنیم که در اسرع وقت به این فراخوان لبیک گفته و عضویت های خود را به روز کنند . تعهد انجمن این است که با همکاری و همراهی اعضا، به توسعه علم و فناوری در حوزه مهندسی دریایی پرداخته و از طریق پیگیری های علمی، مطالبات اعضا را به طور مؤثر دنبال کند.
علاوه بر آن در سال آینده این انجمن با برگزاری نشست های هم اندیشی در قالب کمیته های تخصصی و یا سایر قالب ها کمک اعضا و جامعه دریایی را برای وفاق و همدلی در مسیر توسعه دریا محور کشور بکار خواهد بست.