تعرفه های ترامپ بنادر و حمل و نقل آمریکا را فلج کرد
جنگ تجاری دونالد ترامپ با چین اکنون بخش های بیشتری از اقتصاد آمریکا را تحت تأثیر قرار داده است چرا که اپراتورهای کانتینری در بنادر و مدیران حمل ونقل هوایی این کشور از کاهش شدید حجم کالاهای وارداتی از چین خبر داده اند.

جنگ تجاری دونالد ترامپ با چین اکنون بخش های بیشتری از اقتصاد آمریکا را تحت تأثیر قرار داده است چرا که اپراتورهای کانتینری در بنادر و مدیران حمل ونقل هوایی این کشور از کاهش شدید حجم کالاهای وارداتی از چین خبر داده اند.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، گروه های حمل و نقل و ترابری در آمریکا اعلام کردند که از زمان اعمال تعرفه های 145 درصدی برای واردات کالاهای چینی، میزان رزرو کانتینرها به مقصد آمریکا به شدت کاهش یافته است.
بندر لس آنجلس، اصلی ترین مسیر ورود کالا از چین به آمریکا، پیش بینی کرده که در هفته آغازین ماه مه، میزان ورود کالاها یک سوم کمتر از مدت مشابه سال گذشته خواهد بود.
در عین حال، شرکت های حمل ونقل هوایی آمریکا نیز از کاهش شدید ثبت سفارش ها خبر داده اند.
بر اساس آخرین داده های موجود از سامانه ردیابی کانتینر ویژن، رزرو کانتینرهای 20 فوتی استاندارد از چین به آمریکا تا اواسط آوریل 45 درصد کمتر از سال گذشته بوده است.
جان دنتون، دبیرکل اتاق بازرگانی بین المللی، نیز اعلام کرد که این آشفتگی در جریان تجارت بین چین و آمریکا ناشی از «تعویق تصمیم گیری ها» توسط بازرگانان است که منتظر نتیجه مذاکرات احتمالی برای کاهش تعرفه ها هستند.
در یک نظرسنجی که از اعضای اتاق بازرگانی بین المللی در بیش از 60 کشور پس از اعلام تعرفه های دوم آوریل یعنی «روز رهایی» ترامپ صورت گرفت، این افراد پیش بینی کردند که مذاکرات تعرفه ای به هر نتیجه ای که برسد، باز هم تجارت به طور دائمی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
دنتون افزود که هزینه دسترسی به بازار آمریکا به بالاترین میزان خود از دهه 1930 خواهد رسید و تصریح کرد که صرف نظر از سایر عدم قطعیت ها، تعرفه پایه برای همه کشورها احتمالاً حداقل 10 درصد خواهد بود.
واشنگتن و پکن نشانه هایی از تأثیر فشارها را نشان دادند؛ هر دو طرف این هفته برای برخی کالاهای مهم اقتصادی خود معافیت های تعرفه ای اعلام کردند و ترامپ پیش بینی کرد که تعرفه 145 درصدی «به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت». با این حال، چین روز جمعه اعلام کرد که مذاکراتی با آمریکا در جریان نیست.
با نزدیک شدن زمان ورود اولین محموله های مشمول تعرفه از چین به آمریکا در هفته آینده، فعالان حمل ونقل گفتند که زنجیره های تأمین در حال تغییر هستند.
ناتان استرنگ، مدیر بخش حمل ونقل دریایی در گروه ترابری فلکسپورت آمریکا، گفت شرکت ها منتظرند تا شاید واشنگتن و پکن به توافقی برای کاهش تعرفه ها برسند و سپس کالاهای خود را ارسال کنند.
مدیران شرکت های حمل و نقل افزودند که واردکنندگان آمریکایی در تلاش اند ابتدا موجودی انبارهای خود را مصرف کنند و سپس اقدام به واردات تازه از چین نمایند. همچنین کالاها را در انبارهای معاف از مالیات ذخیره کرده اند یا به کشورهای نزدیک، از جمله کانادا، منتقل کرده اند.
استرنگ هشدار داد که اگر توافقی برای کاهش تعرفه ها حاصل شود، در این صورت تقاضا برای حمل و نقل به یکباره زیاد خواهد شد و نرخ های حمل ونقل به شدت افزایش خواهد یافت.
شرکت هاپاگ-لوید، یکی از بزرگ ترین خطوط کشتیرانی کانتینری جهان، اعلام کرد که مشتریان چینی حدود 30 درصد از رزروهای خود را لغو کرده اند.