بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ همکاری مشترک سازمان میراث فرهنگی و راه آهن برای ثبت جهانی خط آهن سراسری ایران

مدیر عامل راه آهن خبر ازهمکاری مشترک سازمان میراث فرهنگی و راه آهن برای ثبت جهانی خط آهن سراسری ایران داد.

همکاری مشترک سازمان میراث فرهنگی و راه آهن برای ثبت جهانی خط آهن سراسری ایران
تین نیوز |
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن از تعامل بیشتر این شرکت با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور سرعت بخشی به روند ثبت جهانی خط آهن سراسری ایران خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی در جلسه هماهنگی ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران که با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی و نماینده ایران در یونسکو برگزار شد گفت: ثبت جهانی راه آهن سراسری با تلاش های شرکت راه آهن و سازمان میراث فرهنگی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه امیدوارم جلسه امروز دستاوردهای بزرگی داشته باشد افزود: زحمات و تلاش های زیادی در گذشته برای احداث راه آهن صورت گرفته که باید آنها را پاسداشت و با تلاش برای ثبت جهانی خط آهن سراسری ایران، این خط آهن را که پیچیدگی های فنی، مهندسی و اقلیمی زیبایی دارد به جهانیان بشناسانیم.

رسولی تاکید کرد: برای بهتر دیده شدن این میراث ملی باید همگی برای زیباسازی و بهسازی محیط اطراف خطوط ریلی و ایستگاه های راه آهن تلاش کنیم که البته این امر در سایه تلاش کارکنان با انگیزه و باعلاقه راه آهن، در حال انجام است.

وی ادامه داد: راه اندازی موزه ریلی، اقدام موثر دیگری برای شناساندن تاریخ راه آهن و کشور به مردم است که تا کنون موزه ریلی در چند شهر از قبیل اندیمشک، مشهد و زاهدان راه اندازی شده است.

مدیرعامل راه آهن افزود: در آینده نزدیک موزه ریلی را در شهر تهران راه اندازی خواهیم کرد تا از این طریق بخشی از فرهنگ و تاریخ کشور و اقدامات شرکت راه آهن و نقش آن در صنعتی شدن کشور در معرض دید قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ثبت جهانی راه آهن ایران به عنوان یکی از میراث های جهانی به هرچه بیشتر شناخته شدن روند صنعتی سازی ایران و تاریخ صد ساله راه آهن به مردم کمک شایانی خواهد کرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این جلسه گفت: آثار فوق العاده ای در کنار خط راه آهن سراسری ایران وجود دارد و علاوه بر ویژگی های تاریخی ، از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز بسیار بی نظیر و پیچیده است.

محمد حسن طالبیان ادامه داد: کارکنان شرکت راه آهن با عشق و علاقه زیادی که نسبت به راه آهن دارند اکثر آثار تاریخی گذشته از جمله لکوموتبو و واگن ها و ظروف قدیمی را حفظ کرده اند که این امر بسیار ارزشمند است.

وی خاطر نشان کرد: فرآیند ارزیابی میدانی بازرسان یونسکو از خط آهن سراسری بسیار اهمیت داشته و لازم است که برای کسب نظر ارزیابان جهانی این میراث در مدت باقی مانده با هماهنگی های بیشتری آراسته و آمادگی های لازم برای ثبت انجام شود.

وی همچنین از آمادگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای کمک به راه آهن برای فعال کردن بخش گردشگری ریلی و مرمت آثار تاریخی خبر داد.

لازم به ذکر است ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران که از نمونه های بارز صنعتی شدن کشور در تاریخ ۱۰۰ ساله معاصر ایران محسوب می شود ۱۳۹۴ کیلومتر طول داشته و از جنوبی ترین نقطه ایران در بندر امام آغاز و تا شمالی ترین آن در بندر ترکمن خاتمه می یابد. این خط از نظر تکنیک، ویژگی های فنی و اقلیم منحصر به فرد است به طوری که پس عبور از ۸ اقلیم مختلف باعث پیوند بین قومیت های متفاوت می شود، همچنین در اطراف این خط آهن آثار تاریخی و طبیعی بسیاری وجود دارد.

روند ثبت خط آهن سراسری ایران از سال ۹۴ آغاز شد و این میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار ملی قرار گرفت و پس از آن تلاش ها تا امروز برای ثبت جهانی آن ادامه دارد. تاکنون ۳ خط آهن در دنیا به ثبت جهانی رسیده که طولانی ترین آن ها ۱۲۰ کیلومتر بوده است.

 

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.