راه آهن چابهار - زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰ افتتاح خواهد شد
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: راه آهن چابهار- زاهدان به عنوان یکی از استراتژیکترین پروژههای عمرانی تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری میرسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: راه آهن چابهار- زاهدان به عنوان یکی از استراتژیکترین پروژههای عمرانی تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری میرسد.
خیرالله خادمی، مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشوربا اشاره به حضور وزیر راه و شهرسازی در چابهار و آغاز ریلگذاری راهآهن این منطقه از چابهار به سمت زاهدان اظهار داشت: در تیر ماه امسال از سمت زاهدان ریلگذاری این پروژه آغاز شد که این مسیر در کریدور ریلی شمال به جنوب و شرق به غرب قرار دارد.
وی ادامه داد: طول این پروژه از چابهار تا سرخس ۱۴۰۰ کیلومتر است که یکی از استراتژیکترین و مهمترین پروژههای ریلی به شمار میآید.
خادمی با بیان اینکه پروژه راهآهن چابهار - زاهدان بلندترین کریدور ریلی کشور است، افزود: در این پروژه ۸۰ میلیون متر مکعب خاکبرداری انجام می گیرد که این میزان، ۲ برابر خاکبرداری سد کرخه به عنوان بزرگترین سد خاکی کشور است.
وی تصریح کرد:: ۳۲ کیلومتر ریلگذاری این پروژه انجام شده است و با حضور مقام عالی وزارت حدود ۸۴ کیلومتر ریلگذاری از سمت چابهار انجام می شود. کل پیشرفت فیزیکی پروژه ۴۸ درصد بوده و پیشرفت زیرسازی این پروژه هم به ۱۶۳ درصد رسیده است.
معاون وزیر راه شهرسازی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ ساخت این پروژه به اتمام میرسد و یکی از بزرگترین بنادر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی متصل میکند.
خادمی با بیان اینکه پروژه راهآهن چابهار - زاهدان شهرهای چابهار، نیکشهر، ایرانشهر را در جنوب استان به شبکه ریلی متصل میکند، ادامه داد: ما در حال حاضر از زاهدان به سمت مرز میرجاوه و پاکستان و خواف به هرات در افغانستان دو خط راه آهنی داریم که با اتصال این دو خط به هم کشورهای همسایه به ما متصل میشوند و برای افغانستان که کشور محصور در خشکی است باعث ایجاد وابستگی به بنادر ایران میشود.
این مقام مسئول بیان کرد: پروژه راهآهن چابهار به زاهدان یکی از مهمترین پروژههای ریلی کشور است و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اجرای آن را برعهده گرفته و سرعت اجرای این پروژه هم افزایش یافته است.
خادمی درباره منابع اعتباری این پروژه گفت: منابع این پروژه از صندوق توسعه ملی تأمین شده و حدود ۳۰۰ میلیون یورو برای این پروژه در نظر گرفته شده که تاکنون ۱۰۰ میلیون یورو برای آن پرداخت شده و ۲۰۰ میلیون یورو معادل ۸ هزار میلیارد تومان باقی مانده که امیدواریم با تخصیص آن بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم.