تجمعات مینیبوسی مقابل استانداری زنجان؛ این بار "اتوبوسرانان و مینیبوسداران"
تجمعهای اعتراضی در مقابل استانداری این بار به ایستگاه اتوبوسرانها و مینیبوسرانها رسید و آنها با گلایه از بلاتکیلفی خود در مورد سازمان مشخصی برای رسیدگی به مشکلات آنها، خواستار حذف هزینههای اضافی در پروانههای فعالیت خود شدند.
تجمعهای اعتراضی در مقابل استانداری این بار به ایستگاه اتوبوسرانها و مینیبوسرانها رسید و آنها با گلایه از بلاتکیلفی خود در مورد سازمان مشخصی برای رسیدگی به مشکلات آنها، خواستار حذف هزینههای اضافی در پروانههای فعالیت خود شدند.
بعد از تجمع کارگران اخراج شده روغن نباتی جهان امروز نوبت به "تجمع اتوبوسرانان و مینیبوسداران" رسید.
معترضان امروز استانداری از بیبرنامگی سازمانها در مورد تصدیگری امور مربوط به اقشار مختلف گلایه داشتند و ادعا میکردند مشکل ما این است که هر کسی صبح زودتر از خواب بیدار شود، ادعا میکند که رئیس ما است.
آنها از هزینههایی که ارگانهای مختلف در قالب سیاستگذاریهای متغیر میگیرند، گلایهمند هستند و نمیخواهند زیر نظر سازمانی قرار بگیرند که فعالیتهای آن متفاوت است در حالی که خود دارای اتحادیه جداگانه هستند.
یکی از معترضان ابراز کرد: اتوبوسرانی ابتدای سال از همه ما مدارک و 70 هزار تومان گرفت و برای ما کارت تردد صادر کرد اما چند روزی است که تاکسیرانی از طرف دیگر برای همه رانندگان پیامک ارسال کرده و از رانندگان میخواهد 200 هزار تومان را به حساب تاکسیرانی پرداخت کنند و تهدید کرده با خودداری از این اقدام کارت سوخت آنها باطل میشود.
معترضان فعالیت اتوبوسرانی زیر نظر تاکسیرانی را دور از منطق میدانند و میگویند فعالیت این دو سازمان سنخیتی با هم ندارد و از طرفی در این حالت با وجود قوانینی که برای تردد ناوگان درونشهری و برون شهری دارد فعالیت دستگاههایی مانند سرویسهای کارخانهها دچار مشکل میشود.
این در حالی است که ناصر سلطانی محمدی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی زنجان در این مورد به تسنیم گفت: طبق نامه وزارت کشور به شهرداریها، سازمان تاکسیرانی، اتوبوسرانی و ترمینال از این پس زیر نظر سازمان حمل و نقل مسافر و بار دورن شهری فعالیت میکنند و از آنجایی که نماینده سازمان اتوبوسرانی زنجان برای رفاه بیشتر رانندگان در محل سازمان تاکسیرانی که در مکان مناسبتری از شهر است، مستقر شده، این سوء تفاهم پیش آمده که فعالیت مینیبوسها به سازمان تاکسیرانی واگذار شده در حالی که این طور نیست.
معترض دیگری هم به تسنیم گفت: سازمان تاکسیرانی علاوه بر درخواست 200 هزار تومان وجه نقد، 15 میلیون تومان نیز طلب سفته بابت ضمانت کرده و این در حالی است که ما سالانه 400 هزار تومان بابت مدارک خود پرداخت میکنیم.
این معترض افزود: چه دلیلی دارد که مینیبوسرانها به سازمان تاکسیرانی 200 هزار تومان پرداخت کنند اگر این طرح کشوری است چرا از رسانه و اخبار موضوعی در این مورد پخش نشده و چرا در استانهای دیگر این طرح اجرا نمیشود.
یکی از معترضان از شرایط اقتصادی این قشر سخن به میان آورد و گفت: ما اکنون سرویسی برای کار نداریم و متاسفانه کسی پاسخگوی مشکلات ما نیست، وضعیت کاسبی این روزها خوب نیست، با این شرایط اقتصادی رانندگان چطور میتوانند بدهی تعمیرکاران را بپردازند و هر روز به این سازمان و آن سازمان پول پرداخت کنند.
سلطانی در مورد مبالغ مورد درخواست این سازمان برای فعالیت مینیبوسها و اتوبوسها ابراز کرد: براساس آخرین آییننامهها، همه فعالان در حوزه حمل و نقل درون شهری باید پروانه فعالیت و پروانه اشتغال دریافت کنند که این امر برای ساماندهی ماشینهای گازوئیلسوز در دستور کار قرار گرفته است که ثبت نام ناوگان باری توسط سازمان تاکسیرانی و ثبتنام وسایل نقلیه مسافری توسط سازمان اتوبوسرانی انجام میشود.
وی افزود: براساس تعرفه اعلام شده از سوی مراجع ذیربط هزینه پروانه اشتغال برای خودروهای 10 تا 15 نفره 50 هزار تومان و برای دریافت پروانه فعالیت 50 هزار تومان است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی زنجان با اشاره به اینکه افرادی که از دریافت پروانه اشتغال و پروانه فعالیت امتناع کنند، سهمیه سوخت آنها به تدریج کم و در نهایت کارت سوخت آنها ابطال میشود، بیان کرد: هزینه صدور پروانه اشتغال و پروانه فعالیت برای مینیبوسهای 15 تا 26 نفره هر کدام 75 هزار تومان است و مبالغ پروانههای اشتغال و فعالیت هر کدام برای ناوگان بالای 26 نفر ظرفیت 125 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
یکی دیگر از رانندگان مینیبوس با بیان اینکه فقط 500 هزار تومان نیاز داریم تا پرونده تشکیل دهیم، خاطرنشان کرد: اکنون بحث ناوگان درون شهری و برون شهری مطرح است، ما تمام مدارک درون شهری و برون شهری را باید پرداخت کنیم اما در مورد کار کسی پاسخگو نیست و کار ما را تضمین نمیکند.
سلطانی محمدی در مورد ادعای برخی که قبلا مبالغی پرداخت کردند و با دستورالعملهای جدید باز هم باید مبالغ اضافی پرداخت کنند، ابراز کرد: موضوع کارت تردد با پروانه اشتغال و فعالیت متفاوت است و تا به حال از مینیبوسها پولی اخذ نشده و مبالغ دریافتی تنها به 50 هزار تومان بابت سرویسدهی و مراحل اداری صدور کارت شناسایی دریافت شده است.
رانندهای گفت: الان وقتی میخواهیم از پلیس بگذریم از ما صورت حساب میخواهند، در جلسه که در پایانه حمل و نقل داشتیم تا 40 کیلومتر به ما اجازه فعالیت داده شده است، باید 60 هزار تومان به خاطر هر صورت حساب پرداخت کنیم ما چقدر درآمد داریم که 60 هزار تومان به خاطر صورت حساب پرداخت کنیم.
دغدغه نوسازی ناوگان نیز از مشکلاتی بود که رانندگان از آن گلایهمند بودند و میگفتند: برخی از سازمانها به جای اینکه چرخه اقتصاد مملکت را بچرخانند چوب لای آن قرار میدهند، ما سالهاست که آرزو داریم ناوگان فرسوده تعویض شوند با هزاران مشکلات با مینیبوس های سال 49 صبر کردهایم و برای ثبت نام نیز اقدام کردهایم اما به جای تعویض این ناوگان و گرفتن دست رانندگان از پای ما میکشند.
رئیس سازمان اتوبوسرانی زنجان خاطرنشان کرد: برنامه ساماندهی ناوگان گازوئیلسوز از طرف وزارت کشور ابلاغ شده و به طور حتم کسانی که با تکمیل مدارک خود تحت حمایت سازمانهای زیر نظر این وزارتخانه قرار گیرند، چنانچه تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان ارائه شود افراد ثبت نام شده در اولویت قرار میگیرند.
وی تأکید کرد: هزینههای مربوط به پروانه اشتغال و پروانه فعالیت به شکل کشوری ابلاغ شده و اگر کسی این هزینهها مبالغ را پرداخت کرده باشد، هزینه اضافی از آنها اخذ نمیشود.