عدم هیچگونه انتقاد به حملونقل جادهای طی ۴ سال
در دولت یازدهم ۶۵۴۹ کیلومتر زیرساخت جاده ای شامل ۲۱۶ کیلومتر آزاد راه،۳۲۹۱ کیلومتر بزرگراه و ۳۰۴۲ کیلومتر راه اصلی و ۵۸۵۰ کیلومتر راه روستایی احداث شد. همچنین با بهسازی و آسفالت ۱۰،۳۶۷ کیلومتر راه روستایی و فرعی و افزایش سطح برخورداری جمعیت روستایی از راه آسفالته به میزان ۹۱ درصد رسید.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طبق گزارش ارائه شده از سوی معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ در زمینه حملونقل جاده ای در قالب حقوق شهروندی و با هدف بهبود سطح کیفی زیر ساخت های حمل و نقل به منظورحفظ سلامت و کیفیت زندگی شهروندان، توسعه و احداث زیربناهای حمل و نقل و بهبود فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال و برابری رفاه انسانی به مردم وعده داده شد.
اما شاخص ترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم در بخش حمل ونقل جادهای افتتاح پروژههای دارای اولویت از جمله اتصال مراکز صنعتی و تولیدی به شریانهای ترانزیتی و کریدورهای اصلی و بینالمللی بار و مسافر شامل آزادراه قم-گرمسار به طول ۱۵۲ کیلومتر، آزادراه ساوه- همدان به طول ۲۸ کیلومتر، احداث باند دوم فیروزکوه- قائم شهر به طول ۸۴ کیلومتر، احداث باند دوم بجنورد- جنگل گلستان به طول ۵۵ کیلومتر، احداث باند دوم میاندواب - کرمانشاه به طول ۱۶۰ کیلومتر، احداث راه اصلی تفت- ابرکوه- سورمق به طول ۱۰۰ کیلومتر، احداث باند دوم قزوین- ساوه-بوئین زهرا به طول ۸۰ کیلومتر، احداث راه اصلی اردکان- چوپانان به طول ۷۰ کیلومتر است.
همچنین در این گزارش به قدامات پیشنهادی برای حمایت از مردم در بخش جاده ای نیز اشاره و مطرح شده است که عبارتند از، رعایت ملاحظات زیست محیطی در طرح ها و پروژه های عمرانی، دریافت نظرات ذی نفعان و متضرران اجرای پروژه های راهسازی و ارایه راهکار جهت ملاحظه آن در مدت اجرا و بهره برداری از طرح ها، پرداخت مطالبات به موقع طلبکاران احداث و اجرای پروژه های حمل و نقل از جمله پرداخت بهای اراضی.
برنامههای مهم پیشنهادی مرتبط با آن سازمان / شرکت برای دوره آینده ریاست جمهوری
البته وزارت راه و شهرسازی دولت تدبیرو امید پیشنهاداتی به سازمانها و شرکتهای تابعه این وزارتخانه برای ادامه فعالیت در حوزه حملونقل جادهای در دوبت آینده نیز پیشنهاداتی را مطرح کرده است. این پیشنهادات به موضوع ارتقا و توسعه طرحهای واقع در مسیر کریدورهای اصلی با هدف اتصال به کریدورهای ترانزیتی بینالمللی، افزایش سهم شبکه آزادراهی و اتصال مراکز استانها به شبکه بزرگراهی تاکید کرده است.
اهم اقدامات و دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم
در دولت یازدهم ۶۵۴۹ کیلومتر زیرساخت جاده ای شامل ۲۱۶ کیلومتر آزادراه، ۳۲۹۱ کیلومتر بزرگراه و ۳۰۴۲ کیلومتر راه اصلی و ۵۸۵۰ کیلومتر راه روستایی احداث شد. همچنین با بهسازی و آسفالت ۱۰، ۳۶۷ کیلومتر راه روستایی و فرعی و افزایش سطح برخورداری جمعیت روستایی از راه آسفالته به میزان ۹۱ درصد رسید. به علاوه ۲۰۹ مجتمع خدماتی رفاهی در جادههای کشور ایجاد و بهره برداری شد.
در ادامه به منظور بهبود شرایط زیست محیطی فعالیت های بخش با تاکید بر کاهش سوخت مصرفی ناوگان حمل و نقل جادهای مصوبه شورای اقتصاد درخصوص صرفه جویی سوخت برای نوسازی ناوگان جادهای به ارزش ۲.۷ میلیارد دلار اخذ شد. به علاوه در مجموع این وزارت در راستای نوسازی ناوگان جادهای نسبت به انعقاد قراداد برای جایگزینی ۱۶۷۴۰ کامیون و کشنده فرسوده به ارزش تقریبی ۶.۷۰۰ میلیارد تومان با شرکتهای مختلف اقدام کرد که فرآیند اجرا در دست اقدام می باشد:
این قراردادها عبارتند از:
- انعقاد قراداد ساخت و جایگزینی ۵۰۰۰ دستگاه کامیون به ارزش ۲.۱۰۰ میلیارد تومان با شرکت ماموت؛
- انعقاد قرارداد ساخت و جایگزینی ۳۰۰۰ دستگاه کامیون به ارزش ۱.۲۰۰ میلیارد تومان با شرکت سایپا؛
- انعقاد قرارداد ساخت و جایگزینی ۱۵۰۰ دستگاه کامیون به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان با شرکت داتیس؛
- انعقاد قرارداد ساخت و جایگزینی ۲۴۰ دستگاه کامیون به ارزش ۹۶ میلیارد تومان با شرکت زامیار؛
- انعقاد قرارداد ساخت و جایگزینی ۷۰۰۰ دستگاه کامیون به ارزش ۲.۸۰۰ میلیارد تومان با شرکت آزهاتیکس؛
برنامه بهبود سطح کمی و کیفی ایمنی حوزه حمل ونقل
در راستای بهبود سطح کمی و کیفی ایمنی حوزه حمل ونقل تعداد ۱۹۸۳ نقطه – مقطع و تقاطع پرحادثه در راههای شریانی از سوی وزارت را ه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید حذف و اصلاح گردید. همچنین عقد قرارداد نصب و راه اندازی ۱۸۷۹ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور در راههای شریانی کشور که از این تعداد ۶۰۲ دوربین کنترل سرعت نصب و راه اندازیگردیده است. دیگر برنامه های این وزارتخانه در خصوص ارتقا ایمنی راهها به شمار می رود.
تامین مالی پروژ ه های حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصی
طی این ۴ سال در خصوص فرآیند تامین مالی احداث پروژه های زیرساختی وزارت راه و شهرسازی به استناد قانون مشارکت عمومی و خصوصی جهت احداث و تجهیز ۳۸ پروژه آزادراهی به طول تقریبی ۴۰۰۰ کیلومتر با حجم سرمایه گذاری داخلی به ارزش تقریبی۲۹۰ هزار میلیارد ریال اقدام شد. در این بین قراردادهای سرمایه گذاری در پروژه های آزادراهی کرمان به بندرعباس (به ارزش ۴.۱۰۰ میلیارد تومان)، کنارگذر شرقی اصفهان (به ارزش تقریبی ۴۰۰ میلیارد تومان)، قطعات۲ و ۳ تهران - شمال (به ارزش تقریبی ۵.۰۰۰ میلیارد تومان) منعقد شد.
در پیان این گزارش می توان به این نکته اشاره کرد که خوشبختانه در بخش انتقادات بخش حملونقل جادهای در بین حوزههای ۵گانه وزارت راه و شهرسازی با هیچگونه انتقادی مواجه نبوده است.