◄ ظرفیتهای ریلی بندر شهید رجایی، کلید رونق اقتصادی
لزوم بهرهگیری از زیرساختهای مناسب ریلی در بندر شهید رجایی موضوع نشست مشترک مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و معاون سیر و حرکت شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران بود.
![ظرفیتهای ریلی بندر شهید رجایی، کلید رونق اقتصادی](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/5yTZrJbV5H5m/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLCHsdNoN443c/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA+%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9.jpg)
لزوم بهرهگیری از زیرساختهای مناسب ریلی در بندر شهید رجایی موضوع نشست مشترک مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و معاون سیر و حرکت شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران بود.
اللهمراد عفیفیپور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در حال حاضر بیش از 56 کیلومتر ریل در بندر شهید رجایی وجود دارد و با تدابیری که از سوی شرکت راهآهن اندیشیده میشود، سهم جابجایی کالا توسط قطار نسبت به کامیون افزایش خواهد یافت.
اللهمراد عفیفیپور ادامه داد: این اداره کل مشوقهایی برای شرکتهای خصوصی پایانهدار برای توسعه خطوط ریلی در محوطه تحت مدیریتشان در نظر گرفته است و هیچ محدودیتی برای توسعه ریلی توسط این شرکتها نداریم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از توسعه زیرساختهای ریلی در پایانههای مواد معدنی، فرآوردههای نفتی و کانتینری و مکانیزه کردن این محمولهها خبر داد و افزود: ما از شرکت راهآهن توقع داریم تا در زمینه توسعه زیرساختهای ریلی در این بندر مستقیماً وارد فرآیند بازاریابی شود و رابطی بین صاحبان کالا و کشتیرانیها باشند.
او اقدامات ریلی انجام شده در بندر شهید رجایی را خیز بلند این بندر برای تبدیل شدن به یک بندر ریل پایه در نقطه کانونی تنگه هرمز و منطقه استراتژیک خلیج فارس دانست.
سید مصطفی داوودی معاون سیر و حرکت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از تعامل مناسب و همکاری منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با آن شرکت گفت: راهآهن هرمزگان به تنهایی 25 درصد از حمل و نقل ریلی کالا را به خود اختصاص داده و در بین 19 اداره کل راهآهن در 31 استان کشور برترین است.
سید مصطفی داوودی خاطرنشان کرد: ظرفیتهای ریلی بندر شهید رجایی بسیار چشمگیر است و در هیچ یک از استانهای ایران، نمونه آن را نداریم و باید از این پتانسیل برای رونق اقتصاد کشور سود برد.
او بندر را گذرگاه مهمی دانست و گفت: در صورت عدم استفاده صحیح و بهینه از واگنها در بنادر، حمل و نقل بار به سمت کامیونها منحرف میشود و واگنها بیشتر به انبار تبدیل میشوند.