کاهش آب خزر دلیل افت صادرات بنادر شمالی کشور
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: درباره افت آمار در بنادر شمالی، موضوع دیگر کاهش آب دریای خزر است که در بنادر شمالی خزر به مساله جدی تبدیل شده و این بنادر نیاز به لایروبی های وسیعی دارند و در حال حاضر تردد کشتی های بزرگ با حجم بار بالا در خزر با مساله مواجه شده است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: درباره افت آمار در بنادر شمالی، موضوع دیگر کاهش آب دریای خزر است که در بنادر شمالی خزر به مساله جدی تبدیل شده و این بنادر نیاز به لایروبی های وسیعی دارند و در حال حاضر تردد کشتی های بزرگ با حجم بار بالا در خزر با مساله مواجه شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، سعید رسولی، سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی و معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درباره دلایل افت عملیات کانتینری و ترانزیت در بنادر شمالی کشور در سال ۲۰۲۴ اظهار داشت: موضوعی را که بطور جدی در دستور کار قرار دادیم و در نقشه راه ۲۰۲۵ برای همکاری با روسیه در نظر داریم و در نشست کشورهای حاشیه خزر هم به عنوان ابتکار عمل مطرح کردیم، تقویت کریدور شمال- جنوب و دریای خزر است که در این نقشه راه اتصال ریلی رشت – آستارا بسیار اهمیت دارد و پیگیر اجرای این پروژه هستیم.
وی ادامه داد: همچنین اتصال ریلی بندر چابهار- زاهدان بسیار مهم است و با جدیت اتمام این پروژه را در دستور کار داریم. از دیگر پروژه های مهم، اتصال ریلی شلمچه به بصره است. همزمان تجهیز ناوگان رو- روی بندر امیرآباد را دنبال می کنیم و این اقدام هم بسیار اهمیت دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اما در کنار اجرای تمام پروژه های گفته شده، موضوع مهمتر این است که امروز باید از حداکثر ظرفیت های موجود استفاده کنیم.
رسولی با بیان اینکه باید از سرمایه گذاریی هایی که انجام شده حداکثر استفاده را داشته باشیم، گفت: در حال حاضر در بخش لجستیک کشور به ویژه در حاشیه خزر با مشکلات جدی مواجه هستیم از این رو باید فرآیندها و رویه ها را بازنگری کنیم.
سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: درباره افت آمار در بنادر شمالی، موضوع دیگر کاهش آب دریای خزر است که در بنادر شمالی خزر به مساله جدی تبدیل شده و این بنادر نیاز به لایروبی های وسیعی دارند و در حال حاضر تردد کشتی های بزرگ با حجم بار بالا در خزر با مساله مواجه شده است.
وی افزود: عامل دیگر نرخ حمل و نقل بین المللی است که این نرخ بستگی به مسائلی دارد که در کشور در مبدا و مقصد پیش می آید بطوریکه در مقطعی شاهد افزایش ترانزیت ریلی هستیم اما در دوره دیگر ترانزیت ریلی در همان مسیر به یکباره کاهش پیدا می کند. برای مثال حجم باری مانند گوگرد در سالی کاهش پیدا می کند و به ترتیب نرخ حمل آن هم کاهش پیدا می کند بنابراین باید سبد بار را متنوع کنیم تا این نوسانات ترانزیت را تحت تاثیر قرار ندهد و اگر برای بار خاصی مساله ای پیش آید بتوانیم بار دیگری را در مسیر ترانزیتی جایگزین کنیم.
معاون حمل و نقل کشور تاکید کرد: مساله بسیار مهم در این حوزه و استفاده حداکثری در لجستیک کشور، هم دوش شدن تجارت و لجستیک است و اساسا نباید ظرفیت لجستیکی ایجاد کنیم و بعد منتظر بار بمانیم. امروز بخش خصوصی و بخش دولتی کشورمان در حال معامله با دنیا هستند و اجناسی را خرید و فروش می کنند اما متاسفم باید بگویم که در فروش کالا، بار را به صورت CFR (به معنای هزینه یا ارزش کالا و کرایه حمل تا بندر مقصد است. این اصطلاح بیان می کند که فروشنده نه تنها مسئول تحویل کالا به بندر (بندر تعیین شده خریدار) است، بلکه باید هزینه حمل ونقل کالا تا بندر مقصد را هم متقبل شود) تحویل می دهیم اما اکسپورت تحویل می گیریم.
رسولی با بیان اینکه حمل و نقل را باید به گونه ای اداره کنیم که با ظرفیت تجارت تنظیم شود، اظهار داشت: باید به ترانزیت و تجارت این نگاه را داشته باشیم، حجم بار در دنیا بسیار زیاد است و بار مسیر کوتاه، نرخ ارزان و کیفیت حمل می خواهد، اگر این سه عامل را فراهم کنیم، هر کسی بار خود را وارد این مسیر می کند بنابراین باید بر روی بازاریابی و استفاده حداکثری از ظرفیت موجود تمرکز کنیم.
به گزارش ایلنا، آمار رسمی سازمان بنادر حاکی از آن است که بنادر شمالی ایران در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۳۳ درصدی در آمار عملکرد کانتینری خود نسبت به سال ۲۰۲۳ مواجه شدند بطوریکه در سال ۲۰۲۴ عملیات بندر امیرآباد ۸.۹۴۷ تی ای یو با ۲۶ درصد کاهش، عملکرد بندر انزلی ۵.۱۶۲ تی ای یو با ۳۲ درصد کاهش، عملکرد بندر نوشهر ۱۴۸ تی ای یو، عملکرد بندر آستارا صفر، عملکرد بندر فریدون کنار هم صفر بوده است و در مجموع کل عملکرد بنادر شمالی کشور ۱۴.۲۵۷ تی ای یو بوده که ۳۳ درصد کاهش را نشان می دهد.
خب چرا کارمندان بنادر شمالی که در شرایط خوش آب هوا و امکانات قرار دارند باید حقوقشان با کارمندان بنادر جنوب برابری کند