◄ احداث ترمینالهای LNG در بنادر کشور
۵۰ درصد ذخایر سوخت فسیلی دنیا در محدوده خلیجفارس قرار دارد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی بر روی احداث ترمینالهای LNG در بنادر شهید رجایی و شهید بهشتی است.
به گزارش تیننیوز و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسنزاده در دومین روز از سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حملونقل که با همکاری اتحادیه اروپا برگزار شد، افزود: در دو سال گذشته گزارش مفصلی در مورد وضعیت استفاده از گاز طبیعی (LNG) و کاربردهای آن در حوزه بنادر و دریانوردی تهیهشده است. استفاده از گاز طبیعی به علت مقررات سختگیرانه زیستمحیطی و قیمت ارزانتر روزبهروز در بین شرکتهای بزرگ کشتیرانی خصوصاً حمل کانتینر مقبولیت بیشتری پیداکرده است.
وی با توجه به اهمیت استفاده از گاز طبیعی، گفت: این حوزه را میتوان در پنجبخش تقسیمبندی کرد. یک؛ اطلاعیهها و قانونگذاریهای انجامشده در ارتباط با استفاده از LNG، دوم؛ بنادر و ترمینالهای LNG، سوم؛ شرکتهای سوخترسانی بندری و استفاده از LNG بهجای سوختهای متداول، چهارم؛ کشتیرانی (حمل LNG بهعنوان محموله و یا استفاده از LNG بهعنوان سوخت) و پنجم؛ یاردهای کشتیسازی و امکان ساخت و تجهیز کشتیها برای بهره بری از LNG بهعنوان سوخت اصلی و یا سوخت ثانویه است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی بر روی احداث ترمینالهای LNG در بنادر کشور است. طبق برنامهریزیهای انجامشده در سازمان بنادر و دریانوردی بندر شهید رجایی و بندر شهید بهشتی پتانسیل تاسیس ترمینالهای LNG را دارا هستند و در همین راستا اختصاص اراضی پسکرانه در این بنادر در دستور کار قرارگرفته است.
حسنزاده افزود: بیش از ۵۰ درصد ذخایر سوخت فسیلی دنیا در محدوده خایج فارس قرار دارد و همچنین خلیجفارس و تنگه هرمز یکی از پرترددترین مسیرهای آبی در دنیا شناخته میشوند. همه این عوامل پتانسیل بالایی را برای بنادر ایران در بحث بانک رینگ LNG ایجاد میکند.
وی خاطرنشان کرد: بنادر شهید رجایی به دلیل نزدیکی به تنگه هرمز و چابهار بهعنوان آخرین نقطه در مسیر تردد میتوانند نقاط خوبی برای عملیات بانک رینگ LNG کشتیها و شناورهای در حال تردد باشند.
حسنزاده اظهار کرد: در حال حاضر کشورهای ایران، روسیه و قطر دارای بزرگترین ذخایر گازی در دنیا هستند که طبق مطالعات انجامشده ازنظر ظرفیت میدانهای گازی ایران در رتبه اول در دنیا قرار دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و بنادر جنوبی، ایران آمادگی همکاری مشترک با کشورهای اروپایی درزمینهٔ LNG و یا سرمایه گزاری صددرصدی خارجی را دارد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در پایان گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در حال برگزاری جلساتی با انستیتو LNG ایران بهمنظور امکانسنجی و بررسی طرح توجیه اقتصادی بهکارگیری سوخت LNG است.