◄ اعلام آمادگی سازمان بنادر برای ارائه تسهیلات به فعالان حملونقل دریایی جهت تهیه کانتینر
دموراژ کانتینر بازنگری میشود.
مدیرکل امور بندری سازمان بنادرودریانوردی، گفت: بهمنظور اعمال حاکمیت بیشتر بر حملونقل دریایی در راستای بند ۲۵ وظایف و اختیارات سازمان بنادرودریانوردی، بازنگری تعرفه دموراژ کانتینر در دستور کار این سازمان قرارگرفته است.
به گزارش تیننیوز و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادرودریانوردی، جهانبخش بهزادیان با اشاره به تشکیل کارگروهی متشکل از نماینده خطوط کشتیرانی، انجمن حملونقل جادهای، وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، اتاق بازرگانی و صاحبان کالا و همچنین متخصصین امور بندری، اظهار کرد: موضوع هزینه تاخیر عودت کانتینر و نیز ضمانت عودت آن با لحاظ شرایط مختلف، موردبازنگری قرار گرفت.
وی ادامه داد: شرایط و زمان نامناسب اعمال افزایش تعرفه، بررسی تعرفه موردنظر در بنادر منطقه با توجه به تفاوتها و شباهتهای کشورهای مورد مقایسه با ایران، محلی تلقی کردن هزینه مذکور و محاسبه آن با ریال، دخالت الزامات CSC Plate بهعنوان شرط اصلی اخذ جریمه دیرکرد، رعایت رویه گمرکی در تعیین تعرفه، توجه به مالکیت کانتینر در لحاظ نمودن تعرفه، اعمال منطق ریاضی و اقتصادی در تعریف بازه زمانی جریمه دیرکرد، توجه به عدم تسری تعرفه مذکور به کانتینرهایی که در محدودههای بندری استریپ میشوند، عدم یا کاهش تاثیر تغییرات نرخ ارز در افزایش تعرفه مذکور، اخذ جرائم و هزینههای ناشی از آسیب و خسارت به کانتینر توسط صاحب کالا براساس مستندات قابلاتکا قبل از تحویل کانتینر توسط صاحب کالا و زمان تحویل آن به نمایندگی خط کشتیرانی، رعایت حقوق صاحبان کالا و مصرفکنندگان و نیز ممانعت از خروج ارز از کشور ازجمله شرایط مدنظر جهت بازنگری در دموراژ کانتینر است.
به گفته مدیرکل امور بندری سازمان بنادرودریانوردی رعایت عرف و رویه مرسوم بینالمللی، عدم افزایش شدید در تعرفه قبلی و مورداجرا، قانونی بودن افزایش و همچنین مراجع رسمی اعمال افزایش، اعمال تفاوت بین دموراژ و جریمه تاخیر در عودت کانتینر، ممانعت از افزایش هزینه حمل کالا به/از کشور و اهتمام به اجرای قانون تسریع از دیگر شرایط در نظر گرفتهشده جهت بازنگری دموراژ کانتینر است.
بهزادیان افزود: در این خصوص پیگیری رفع موانع قانونی و اصلاح فرآیندهای ورود و تریص کالا از ذینفعان مرتبط از قبیل گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان استاندارد و...نیز در دستور کار است و در این راستا ضمن تشکیل کارگروههای مرتبط، جلسات جهت هماهنگی بیشتر نیز برگزارشده است و در دستور کار قرار دارد. همچنین بهمنظور افزایش تعداد کانتینر موردنیاز چرخه حمل کالا به/از بنادر کشور، آمادگی لازم در خصوص اعطا وام از طریق وجوه اداره شده سازمان بنادرودریانوردی به فعالان حملونقل دریایی جهت تهیه کانتینر نیز وجود دارد.
وی بیان کرد: با توجه به جلسات متعدد برگزارشده و موضوعات مورداشاره، درنهایت پیشنهاد ارائهشده طی نشستهای ۲۰۵ و ۲۰۶ شورای عالی هماهنگی ترابری مصوب شد.
دموراژ؛ هزینهای است که از صاحب کالا به دلیل دیرکرد در عودت کانتینر بعد از سپری شدن فری تایم (مبدا بازهای است، از لحظهای که کانتینر خالی از محوطه کانتینرهای خالی برداشته میشود تا زمانی که کانتینر پر تحویل محوطه کانتینری شود و یا به بازه زمانی تحویل کانتینر پر وارداتی از کشتی یا CY به صاحب کالا یا محوطههای اختصاصی گفته میشود) اخذ میشود.