◄ فرصت مناسبی برای ترانشیپ کالا از چابهار به سایر بنادر فراهمشده است
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، معتقد است: بهرهگیری از اپراتور بندری خارجی فرصت بسیار مناسبی برای ترانشیپ کالا از چابهار به سایر بنادر منطقه و تبدیل بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه ویژه اقتصادی نیز کمک مهمی به تسهیل ترانزیت و ترانشیپ خواهد کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، معتقد است: بهرهگیری از اپراتور بندری خارجی فرصت بسیار مناسبی برای ترانشیپ کالا از چابهار به سایر بنادر منطقه و تبدیل بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه ویژه اقتصادی نیز کمک مهمی به تسهیل ترانزیت و ترانشیپ خواهد کرد.
بهروز آقایی در گفتگو با اقتصاد۲۴ در مورد مهمترین تدابیر عملیاتی در حوزههای مرتبط دریایی و بندری گفت: ایران با کشورهای زیادی هممرز است و ازآنجاییکه برخی از این کشورها محصور در خشکی هستند میتوان با بهرهگیری از موقعیت ترانزیتی کشور کمک شایانی به اقتصاد کشور کرد، بنابراین بهرهگیری از فرصتهای ترانزیتی مستلزم تسهیل قوانین و فراهم کردن زیرساختهای حملونقلی و انتقال کالا است.
وی ادامه داد: استفاده از بستر کنوانسیونهای بینالمللی از قبیل کنوانسیون کارنهتیر، طراحی مسیرهای سبز برای کالاهای ترانزیتی در گمرکات و ایجاد امکان ترانشیپ کالا در مرزها با فعالیت ۲۴ ساعته حتی در ایام تعطیل در مرزهای ورودی و خروجی، عدم نیاز به اظهار کالای ترانزیتی و تشریک مساعی تمامی دستگاهها ضروری است و طبق آمار موجود حدود ۶۰ درصد از هزینههای حمل زمینی کالای ترانزیتی مربوط به عوارض و هزینههای متقابلی است که دولتها از ناوگان زمینی اخذ میکنند.
تلاش شرکت های کشتیرانی در کاهش هزینههای حمل کالا
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان معتقد است: در ترانشیپ کالا نیز تلاش شرکت های کشتیرانی به عنوان ناوگان ملی در کاهش هزینههای حمل کالا و تلاش دولت در تامین سوخت یارانهای به ناوگان حمل کالای ترانشیپی و کاهش عوارض و هزینههای مترتب بر کشتی، کالا و کانتینر در بنادر مبدا ترانشیپ، تاثیر قابل توجهی در کاهش هزینهها داشته است بنابراین بهرهگیری از اپراتور بندری خارجی فرصت بسیار مناسبی برای ترانشیپ کالا از چابهار به سایر بنادر منطقه و تبدیل بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه ویژه اقتصادی نیز کمک مهمی به تسهیل ترانزیت و ترانشیپ خواهد کرد.
نگاه دولت به سرمایه گذار سنتی است
وی در مورد میزان سرمایه گذاری و حضور بخش خصوصی نیز گفت: نگاه امروز دولت به سرمایهگذار مانند نگاه سنتی به پیمانکار است و با این نگاه متاسفانه بخش دولتی به دنبال عقد قراردادهای یکطرفه برد-باخت با سرمایهگذار است در حالی که ظرفیت بخش خصوصی میتواند در توسعه زیرساختهای اقتصادی به عنوان یکی از راهکارهای مهم در زمینه برونرفت از وضع کنونی به خصوص رفع بیکاری و جلوگیری از فرار سرمایه تاثیرگذار باشد؛ چراکه سرمایهگذار بخش خصوصی با علم به اطمینان از تامین به موقع مواد اولیه و ماشینآلات از داخل یا خارج کشور، تامین نیروی انسانی و امکان فروش محصولات و تولیدات حاصل از سرمایهگذاری بدون محدودیت به خصوص محدودیت فعلی موجود در برگشت ارز و همچنین عدم تغییر آنی قوانین و مقررات اقدام به سرمایهگذاری میکند.
آقایی ادامه داد: متاسفانه تغییرات پیدرپی قوانین و بخشنامههای طولانی احتمال ایجاد رانتهای اطلاعاتی و سرازیر شدن سرمایه به سمت بازارهای غیر مولد را در پی دارد و اطاله فرآیندهای سرمایهگذاری، الزام به اخذ مجوزهای متعدد و از همه مهمتر تعدد قوانین و بخشنامهها از موانع جذب سرمایهگذار است.
راهکارهای مناسب در تبادلات ارزی
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به تسهیلات تشویقی برای عرضه ارز حاصل از صادرات و تسهیل تبادلات ارزی برای تأمین کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: ارز حاصل از صادرات، یکی از مهمترین منابع تأمین ارزی کشور است که ورود آن به کشور میتواند تا حدودی نوسانات شدید و لحظهای نرخ ارز در کشور و تبعات اقتصادی منفی آن را کنترل کند اما متاسفانه محدودیتهای فعلی در بازگشت ارز حاصل از صادرات مانع عمده ای در راه صادرات ایجاد کرده است بنابراین ضروری است با استفاده از راهکارهای مناسب در تبادلات ارزی از قبیل ایجاد ارزهای مجازی و حذف محدودیتهای انتقال ارز به خصوص برای صادرکنندگانی که به صورت F.O.B اقدام به صادرات میکنند و همچنین طراحی مکانیسمهای مناسب برای اختصاص ارز حاصل از صادرات برای تامین کالاها ترجیحاً واردات کالاهای اساسی با جدیت در دستور کار سیستمهای مربوطه قرار گیرد.
تسهیل جریان ورود و خروچ کالا به کشور
آقایی در مورد این سوال که آیا امکان مکانیزهکردن و تسهیل خدمات گمرکی به صورت کاملاً شفاف وجود دارد یا خیر توضیح داد: شفافیت در قوانین گمرکی، طراحی فرآیند ارائه ۲۴ ساعته خدمات گمرکی، جلوگیری از رسوب کالاها در انبارهای گمرکی با هدف جلوگیری از نوسانات بازار، استفاده از ابزارهای مناسب بر پایه تکنولوژی اطلاعات، انجام خدمات اظهار و ارزیابی به صورت مکانیزه و مجازی و ارایه خدمات بر خط، نقش مهمی در تسهیل و جریان ورود و خروج کالاها به کشور دارد بههمین جهت لازم است تلاش کرد تا فرآیندها و روشهای گمرکی تاحد ممکن سادهسازى، هماهنگ و کاملا شفاف و عملیاتی شود در حالی که متاسفانه در حال حاضر با وجود طراحی ابزارهای مناسب با بهرهگیری از فناوری اطلاعات بهعلت عدم وجود زیرساختهای مناسب انتقال داده، نبود نیروی انسانی کارآمد و فرهنگ سازمانی متاثر از دهههای قبل با رویکرد غفلت از اهدف و درگیر شدن در فعالیتهای غیر مولد، از هدف اصلی استقرار گمرکات به دور ماندهایم.
حذف روادید و صدور ویزای الکترونیکی در ترمینالهای مسافری
وی به صنعت توریسم به ویژه گردشگری دریایی و ساحلی اشاره کرد و گفت: گردشگری به عنوان متنوعترین و بزرگترین صنعت در جهان، مهمترین منبع درآمد ایجاد فرصتهای شغلی و تبلیغات مجانی برای بسیاری از کشورهای دنیا است بهطوری که در تقسیمبندی جهانی پس از نفت و خودروسازی، صنعت گردشگری در رده سوم کسب درآمد کشورها قرار میگیرد بههمین جهت گردشگری دریایی و ساحلی با توجه بهموقعیت کشور و بهرهمندی از سواحل در شمال و جنوب میتواند کمک مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد دریامحور باشد بنابراین میتوان با تسهیل امکانات سفر از قبیل حذف روادید، امکان صدور ویزای الکترونیکی، امکان صدور ویزا در ترمینالهای مسافری، فراهم کردن بستر مناسب همکاری بین اپراتورهای داخلی با خارجی، تخصیص سوختهای یارانهای برای شناورهای مسافری، استفاده از ظرفیتهای گردشگری ساحلی، امضای موافقتنامه دوجانبه و چند جانبه با سایر کشورها، موظف کردن سازمانهای گردشگری و مرتبط در خصوص اعطای تسهیلات در خصوص توسعه و گسترش توریسم کمک کرد.
آقایی به اعطای تسهیلات و ایجاد زیرساختها برای رقابت پذیری کالاهای صادراتی اشاره کرد و گفت: از آنجایی که تولید کالا با معیارهای استاندارد، ارایه خدمات لجستیکی و پشتیبانی مناسب جهت انتقال کالا، جلوگیری از خامفروشی تاثیر قابل توجهی در رقابت پذیر کردن کالاهای اساسی دارد بنابراین عدم توجه به رقابتپذیری کالاهای صادراتی بهعنوان فاکتور بازدارنده در صادرات از اهمیت به خصوصی برخوردار است.
کاهش هزینههای تولید محصولات و بهرهگیری از حملونقل چندوجهی و مدیریت اختصاص ناوگان حمل به حمل کالاهای صادراتی و وارداتی در مسیرهای رفت و برگشت، حذف قوانین و تسریع در صدور مجوزهای مربوطه با هدف جلوگیری از راکد ماندن سرمایهها، فراهم کردن امکان تولید مشترک با تولیدکنندگان در کلاس جهانی میتواند موجب افزایش رقابت پذیری کالاهای صادراتی شود.