◄ اهداف و برنامههای همایش بینالمللی توسعه بندر چابهار
۱۱۵ نفر از مقامات دولتی و بازرگانان بخش خصوصی کشورهای پیرامونی در روز چابهار حضور داشتند.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به برگزاری همایش بینالمللی توسعه بندر چابهار در هفت اسفندماه جاری، در باره اهداف این گردهمایی گفت: با توجه به فراهم شدن ظرفیت قابل توجه عملیاتی و تجهیزاتی در بندر چابهار، لازم است این امکانات و توانمندیها در قالب یک نشست بینالمللی به بازرگانان و تجار کشورهای پیرامونی و سرمایهگذاران بخش خصوصی داخلی معرفی شود.
به گزارش تیننیوز و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادرودریانوردی، محمد راستاد با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «صبح با خبر» از شبکه بینالمللی خبر، اظهار کرد: در همایش بینالمللی توسعه بندر چابهار، فعالان اقتصادی و بازرگانان بخش خصوصی ۱۷ کشور در قالب ۱۱۵ نفر گرد هم میآیند.
معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه «بازدید میدانی از توانمندیها و پتانسیلهای بندر چابهار»؛ «ارائه مشوقها و مزیت های بندری» و «ارائه تعرفههای مترتب بر کشتی و کالا» از جمله برنامه های سازمان بنادر در همایش مذکور است، افزود: همچنین در گردهمایی روز چابهار، این امکان فراهم میشود تا بازرگانان و تجار کشورها بتوانند ارتباط چهره به چهره باهم داشته باشند و شرایط بهتری را برای استفاده بیشتر از ظرفیتهای بندر چابهار مهیا سازند.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به حضور سفرا و مقامات دستگاههای دولتی و حاکمیتی در کنار تجار بخش خصوصی کشور در روز چابهار، از حضور دو سازمان بینالمللی «گروه یاریرسانی افغانستان سازمان ملل» و «سازمان توسعه همکاریهای بینالمللی اقتصادی ژاپن» در همایش بینالمللی توسعه بندر چابهار خبر داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از این گفتوگو بابیان اینکه «همواره تمرکز کشور برای حملونقل دریایی روی خلیج فارس بوده و عمده ظرفیتهای بندری کشور در این حوضچه آبی نهایتا تا تنگه هرمز ایجادشده است»، افزود: این در حالی است که از نظر ملی دسترسی دریایی و نزدیکی به مسیر اصلی تجارت شرق به غرب، سواحل مکران و بندر چابهار بهترین گزینه محسوب میشوند.
وی افزود: از منظر بینالمللی نیز با توجه به «وجود یک و نیم میلیارد نفر جمعیت و بازار گسترده و بزرگ در کشورهای ساحلی اقیانوس هند» و عدم دسترسی به آبهای آزاد کشورهای آسیای میانه و قفقاز و افغانستان در شمال ایران «توسعه بندر چابهار از اهمیت راهبردی برای کشور برخوردار است و میتواند گذرگاه بسیار خوبی برای صادرات و واردات این کشور باشد.»
محمد راستاد با اشاره با اقدامات انجامشده در بندر چابهار طی یک سال گذشته پس از افتتاح فاز اول توسعه این بندر اظهار کرد: در این مدت تحولات بسیار خوبی در بندر چابهار ایجاد شد و میزان تخلیه و بارگیری این بندر تا ۵۰ درصد رشد داشته که در این مدت چنین رشدی را در هیچ یک از بنادر دیگر کشور تجربه نکردیم.
وی بابیان اینکه در یک سال گذشته حدود هزار میلیارد تومان قرداد و تفاهمنامه همکاری با بخش خصوصی به امضا رسید، افزود: پس از افتتاح فاز اول توسعه بندر چابهار توسط ریاست محترم جمهور، موافقتنامه دالان ترانزیتی چابهار به امضای سه کشور هندوستان، افغانستان و ایران رسید.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با اعلام این خبر که «روند ورود کشتیها با محمولههای متنوع در بندر چابهار تغییر کرده است»، اضافه کرد: اخیرا شاهد برقراری خط لاینری کشتیرانی در بندر چابهار بودیم که از مبدا بنادر هند به چابهار و بلعکس فعال است.