◄ ضرورت پررنگ تر شدن نقش دریا در اقتصاد ایران
می توانیم به پیشرفت های مهمی در حوزه حمل و نقل دریایی برسیم.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایران در حوزه ساخت شناور از ظرفیتهای خوبی برخوردار است اما هنوز سهم قابل توجهی از ساخت شناور در سطح دنیا نداریم.
به گزارش تیننیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی؛ محمد علی حسن زاده درباره وضعیت بنادر کشور به پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: در حوزه ساخت شناور کشور از ظرفیتهای خوبی برخوردار است هرچند هنوز سهم قابل توجهی از ساخت شناور در سطح دنیا نداریم اما امیدوار هستیم که با توجه به سیاستها و برنامههای تدوین شده بتوانیم نقش دریا را در اقتصاد ایران پررنگتر کنیم.
وی گفت: در دنیا دسترسی به بندر یک نعمت و موهبت است، چرا که وجود دریا فرصتهای شغلی و مزیتهای کلانی در بخش های مختلف از جمله کشتیسازی، بندرداری، خدمات ترانزیتی، خدمات آموزشی، ساخت تجهیزات بندری و... ایجاد می کند.
حسن زاده خاطرنشان کرد: خیلی از کشورها به دریا به عنوان یک فرصت برای توسعه و پیشرفت نگاه میکنند، هرچند در کشور ما اقتصاد عمدتا مبتنی بر نفت بوده است و تا کنون هرچقدر اقتصاد خود را از نفت دور کردهایم به دلیل وجود فشارهایی بوده که در دورههای مختلف به کشور وارد شده است.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اذعان داشت: دریا در خیلی از کشورها پایه توسعه و نه محور توسعه است، یعنی کل اقتصاد را میتوان با استفاده از دریا شکل داد و تغییرات عظیمی در حوزههای اقتصادی، راهبردی، امنیتی، نظامی، اجتماعی و...ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه در کشور ما سعی شده است به فراخور شرایط به دریا مراجعه کنیم، افزود: متاسفانه در حال حاضر سهممان از دریا زیاد نیست اما این امکان وجود دارد که کشور از اقتصاد نفتی فاصله بگیرد و رویکرد اقتصادی تنوع را انتخاب کنیم.
حسن زاده اظهار داشت: ما هنوز به حوزه گردشگری و میراث فرهنگی ورود نکردهایم هرچند جزو یکی از بهترین کشورها از لحاظ گردشگری و میراثی در دنیا هستیم و مشخصا در حوزه دریا، با توجه به موقعیتی که داریم یعنی وجود سواحل شمالی خلیج فارس که منحصرا در اختیار ایران است و جنوب خلیج فارس که بین شش کشور منطقه از جمله عراق، کویت، بحرین، قطر، عربستان و امارات تقسیم شده است و شمال دریای عمان که در اختیار ایران قرار دارد در حالی که جنوب این دریا در اختیار امارات و عمان است و نیز شمال کشور که از جنوب دریای خزر بهره می برد، می توانیم پیشرفت های بسیار مهمی را در حوزه حمل و نقل دریایی به دست آوریم و از این طریق شاهد رشد اقتصادی کشور باشیم.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: کشور ما از سه پهنه دریایی برخوردار است که این سه پهنه با توجه به کریدورهای حمل و نقلی و جمعیتی در حواشی این بنادر و پهنههای آبی جمعیت بسیار قابل توجهی را مقابل خود می بیند.
وی افزود: مزیتهای جغرافیایی ایران بسیار ممتاز است اما متاسفانه طی سالهای اخیر خیلی به این مزیتها نپرداخته ایم و آنگونه که باید و شاید از آن استفاده نکردهایم.
حسن زاده تاکید کرد: خوشبختانه حدود یک دهه است که موضوع توسعه دریاپایه یا دریامحور مورد توجه قرار گرفته و در مجامع مختلف به آن اشاره میشود، در قانون نیز رد پای دریا را میتوان کم کم در طرحهای پنج ساله توسعه کشور دید و سازمانهای مختلفی در این زمینهها ورود کردهاند.
حسن زاده گفت: وضعیت امروز ما هرچند خیلی مطلوب نیست اما نسبت به گذشته وضعیت بسیار خوبی داریم و در حوزههای بندری شاید بتوان گفت که از نظر ظرفیت و تنوعی در تعداد بنادر و کارکرد آن ها جزو بهترینهای منطقه هستیم.
وی گفت: در حوزه دریایی شرکت ملی نفتکش جزو یکی از ناوگانهای برتر دنیاست، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در حوزه تجاری در رده ردههای ۱۹ تا ۲۱ دنیا قرار دارد و ناوگان مسافری کشور نیز چند سالی است که با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از محل تسهیلات وجوه اداره شده، عملکرد مطلوبی دارد.