خط آهن افغانستان ازطریق ایران به اروپا وصل می شود
تیننیوز| وزیر راه افغانستان گفت که چابهار برای ما و تجارت در منطقه فوق العاده حیاتی است و خط آهن پنج جانبه در مسیر کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین، از طریق ایران به خط آهن ترکیه و در نهایت به اروپا وصل خواهد شد.
«محمود بلیغ» افزود که خط آهن پنج جانبه 2 هزارو 200 کیلومتر طول دارد که یک هزارو 100 کیلومتر آن در داخل خاک افغانستان واقع شده و این خط آهن در کنار خط آهن خواف - هرات و خط آهن شمال که افغانستان و ایران و ترکمنستان را به هم وصل می کند، در تسهیل دسترسی بازرگانان افغان به بندر ترانزیتی چابهار ایران اهمیت دارد.
وی گفت که طرح کلان شبکه خط آهن افغانستان تا سال 2032 میلادی تدوین شده و براساس این طرح اکنون وزارت راه روی چند گذرگاه اصلی کار می کند که یکی ازاین گذرگاه های اصلی خط آهن پنج جانبه است و این پنج کشور توافق نامه آن را امضاء کرده اند.
وزیر راه افغانستان افزود که این توافق نامه به امضای کشورهای چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان وایران رسیده و مطابق آن، خط آهن چین ازاین مسیر به خط آهن جمهوری اسلامی ایران وصل می شود و افغانستان از طریق ایران به ترکیه و در نهایت به اروپا متصل خواهد شد.
وی گفت که خط آهن دیگری که دراولویت اجرای طرح های افغانستان قرار دارد، مسیر «تورغندی» در غرب افغانستان است که ترکمنستان را به شهر هرات وصل می کند.امکان سنجی این طرح تکمیل شده ودراین طرح نیزدراولویت اجرا قرار گرفته است.
وزیر راه افغانستان گفت که سومین خط آهن که دراولویت قرار دارد، راه آهن خواف- هرات است. این مسیر حدود 191 کیلیومتر است که 114 کیلومتر آن در خاک افغانستان واقع شده و بقیه آن در خاک ایران قرار دارد.
این مسیر از ایستگاه خواف واقع در محور خواف – تربت حیدریه که یکی از انشعاب های محور بافق – مشهد – بندرعباس می باشد، شروع می شود و پس از گذشتن از روستای مرزی «شمتیغ»، وارد شهرستان «غوریان» از توابع استان هرات در غرب افغانستان می شود
خط آهن خواف – هرات به چهار قطعه تقسیم شده که قطعه های اول و دوم آن به طول 76 کیلومتر در خاک ایران و قطعه سوم و چهارم آن در خاک افغانستان واقع شده است. قطعه اول و دوم این مسیر تکمیل شده و قطعه سوم به طول 62 کیلومتر در داخل افغانستان نیز توسط ایران در حال ریل گذاری است.
وزیر راه افغانستان گفت که مقدمات اجرای قطعه چهارم این خط که حدود 53 کیلومتر می باشد، انجام شده و قرار است با وام کم بهره ایتالیا به افغانستان به اجرا درآید و به تازگی مجلس ایتالیا نیز پرداخت آن را به تصویب رسانده و کار اجرائی آن تا پایان امسال آغاز خواهد شد.
بلیغ افزود که امتداد خط آهن خواف – هرات به خط آهن تورغندی که از ترکمنستان به هرات می رسد، وصل خواهد شد و به استان «فراه» و از آنجا به مرز «اسپین بولدک» افغانستان، واقع در «قندهار» و مرز «چمن» پاکستان، وصل خواهد شد.
وی گفت که طرح دیگری نیز در زمینه خط آهن افغانستان با کمک کشور هند در دست تهیه است که با اجرای آن، استان فراه در غرب به استان «نیمروز» در جنوب غربی افغانستان وصل خواهد شد که اگر این طرح و خط آهن چابهار – زاهدان تکمیل شود، افغانستان از خط آهن خواف – هرات و زاهدان – نیمروز – فراه، به بندر چابهار وصل خواهد شد.
وزیر راه افغانستان گفت که مسیر خط آهن دیگری که پیش بینی شده، مسیر «پیشاور» پاکستان به مرز «تورخم» در استان ننگرهار واقع در شرق این کشور است که تا کابل و از آنجا به بامیان در مرکز افغانستان و مزار شریف مرکز استان بلخ در شمال افغانستان امتداد خواهد یافت.
بلیغ تصریح کرد که در بین این خطوط راه آهن اصلی پیش بینی شده، گذرگاه شمالی که ایران، افغانستان و ترکمنستان را به همدیگر وصل می کند، برای ما در اولویت قرار دارد؛ زیرا افغانستان محصور در خشکی است و به آب های آزاد راه ندارد و دولت مصمم است تا از طریق راه آهن، به آب های بین المللی دست یابد.
وی گفت که بندر چابهار برای افغانستان فوق العاده استراتژیک و مطمئن است و قرار داد 3 جانبه ای که بین افغانستان، ایران و هند امضاء شده ناشی از اهمیت آن و با هدف گسترش مبادلات تجاری میان این کشورها و کشورهای منطقه صورت گرفته است.
وزیر راه افغانستان افزود که خط آهن خواف - هرات نیز یکی ازابزارها و مسیرهائی است که ما را به سادگی و سهولت از طریق راه آهن ایران به چابهار و بندرعباس وصل می کند و زمینه را برای افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور و کشورهای منطقه را با هزینه های کمتر فراهم می کند.
وی گفت که اگر با دید مطنقه ای به این طرح ها نگاه کنیم، آثار مثبتی برای منطقه و افغانستان خواهد داشت و به همین خاطر اجرای این طرح ها، از اولویت های افغانستان است تا از طریق شهرهای مرزی با کشورهای همسایه وصل شویم.