دولت رئیسی چقدر بنزین وارد کرد؟
از اواخر سال گذشته تاکنون شاهد آن بودیم که مصرف بنزین به یکباره از تولید آن بیشتر شده است که به دلیل ناترازی ایجاد شده، ایران از صادرکننده بنزین در جهان به جرگه واردکنندگان این محصول پیوسته است.
به همین دلیل طی سال های گذشته شاهد آن بودیم که برای حل مشکل ناترازی مصرف بنزین در کشورمان اقدامات زیادی صورت گرفته که همه این اقدام ها و سیاست ها غیرقیمتی بوده است. به طوری که در سال ۱۴۰۰ مصرف بنزین به ۹۱ میلیون لیتر، سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ میلیون لیتر و سال ۱۴۰۲ نیز به ۱۱۱ میلیون لیتر رسید که روند افزایشی مصرف بنزین باعث شد سیاست های غیرقیمتی با تمرکز بر مدیریت مصرف سوخت در دستور کار دولت خدمتگزار سیزدهم قرار گیرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایران، متوسط مصرف روزانه بنزین در سال 1403 تا امروز به 121 میلیون لیتر رسیده که رقم بالایی بوده، این در حالی است که در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری رکورد مصرف بنزین در کشورمان حدنصاب جدیدی را به ثبت رساند. به طوری که در ابتدای سال جاری جواد اوجی، وزیر نفت با اشاره به ثبت رکورد مصرف بنزین گفت: در روزهای عادی به طور میانگین 114 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود که این رقم با آغاز مسافرت های نوروزی در روزهای 27 و 28 اسفندماه 1402 به 142 میلیون لیتر و در روز 29 اسفندماه 1402 نیز به 152 میلیون لیتر افزایش یافته که رکوردی بی سابقه است.
همچنین در زمان تعطیلات ایام نوروز 1403 (یکم تا سیزدهم فروردین) به طور میانگین روزانه 120.8 میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شده است که این حجم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (یکم تا سیزدهم فروردین 1402) با 113.9 میلیون لیتر، حدود 6.9 میلیون لیتر بیشتر شده یا معادل 6 درصد افزایش یافت.
گزارش های وزارت نفت حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۲، بیش از ۵ میلیارد و ۴۷۸ میلیون لیتر فرآورده های نفتی وارد کشور شده که ارزشی معادل ۴ میلیارد دلار داشته است. همچنین هزینه های وارداتی که به ۲۲۵ هزار میلیارد تومان می رسند، تقریباً برابر با ۱۰ ماه یارانه نقدی پرداختی به ۸۵ میلیون ایرانی است. به طوری که گفته می شود ناترازی موجود در تولید و مصرف بنزین کشورمان سبب شده در سال گذشته 3 میلیارد دلار ارزبری در واردات بنزین صورت گیرد.
با این حال به نظر می رسد کشورمان طی سال های اخیر نیز نتواند تغییر محسوسی در میزان تولید بنزین به وجود بیاورد به طوری که گفته می شود هم اکنون تحت هیچ شرایطی نمی توان از شرکت ها و پالایشگاه های کشورمان انتظار افزایش تولید بنزین داشت. هر چند که نمی توان منکر این مسأله شد که وزارت نفت برای این مهم پروژه هایی را برای افزایش کیفی محصولات پالایشگاه ها در دستور کار قرار داده که بسیاری از آنها به ورطه اجرا نیز رسیده است. با این حال پرواضح است دلایل ناترازی بنزین را می توان در 3 دسته تشریح کرد به طوری که این مسأله ابتدا به عدم ساخت پالایشگاه های جدید در کشورمان برمی گردد، سپس قیمت اندک بنزین در ایران نسبت به کشورهای همسایه و در پایان می توان به عدم استانداردسازی و مدیریت مصرف بنزین اشاره کر