بازدید سایت : ۳۸۶۹۰

برقی سازی اتوبوس ها چه تاثیری در کاهش مصرف سوخت دارد؟

اگرچه در فهرست سهم منابع آلاینده، اتوبوس های شرکت واحد سهم زیادی در آلودگی هوا ندارند، اما برخی محاسبات نشان می دهد که برقی سازی این ناوگان به نوبه خود تأثیرات قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت دارد.

برقی سازی اتوبوس ها چه تاثیری در کاهش مصرف سوخت دارد؟
تین نیوز |

اگرچه در فهرست سهم منابع آلاینده، اتوبوس های شرکت واحد سهم زیادی در آلودگی هوا ندارند، اما برخی محاسبات نشان می دهد که برقی سازی این ناوگان به نوبه خود تأثیرات قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، آلودگی هوا یکی از معضلات دیرینه کلان شهر تهران است که مسئولان مربوطه نسخه های متعددی برای رفع آن پیچیده اند؛ اما تاکنون نتیجه مطلوبی حاصل نشده است. با این حال، یکی از راهکارهای امیدبخش برای کاهش این معضل، برقی سازی خودروهای شخصی و عمومی است.

بر اساس سیاهه انتشار آلودگی هوا، حدود 61 درصد از آلودگی مربوط به منابع متحرک (وسایل نقلیه) است که 14 درصد آن به خودروهای سواری شخصی، 2.1 درصد به تاکسی ها، 10.1 درصد به موتورسیکلت ها، 1.8 درصد به وانت ها، 4 درصد به مینی بوس ها، 5.7 درصد به اتوبوس های شرکت واحد، 7.4 درصد به اتوبوس های سرویس و 15.7 درصد به کامیون ها اختصاص دارد.

اگرچه در این فهرست، سهم اتوبوس های شرکت واحد از آلودگی هوا بالا نیست، اما برخی محاسبات نشان می دهد برقی سازی این ناوگان تأثیرات قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت دارد.

طبق محاسبات انجام شده، در صورت تأمین برق اتوبوس ها از منابع تجدیدپذیر، هر اتوبوس سالانه 75 تن دی اکسید کربن کمتری تولید می کند. علاوه بر این، با تردد هر اتوبوس برقی، 99 درصد از ذرات معلق منتشرشده توسط اتوبوس ها حذف می شود.

با به کارگیری اتوبوس های برقی، سالانه 28 هزار لیتر گازوئیل کمتر مصرف می شود؛ این عدد بر اساس مصرف 35 لیتر در هر 100 کیلومتر و پیمایش سالانه 80 هزار کیلومتر محاسبه شده است.

همچنین، اتوبوس های برقی 50 درصد آلودگی کمتری نسبت به اتوبوس های دیزلی تولید می کنند و ورود آن ها می تواند از بروز چهار نوع بیماری تنفسی و قلبی جلوگیری کند.

نکته قابل توجه اینکه تأثیر زیست محیطی هر اتوبوس برقی معادل کاشت 200 درخت است؛ بنابراین، در صورت عملیاتی شدن کامل قرارداد شهرداری با چین، تأثیری معادل کاشت 500 هزار درخت بر محیط زیست گذاشته خواهد شد و سالانه 70 میلیون لیتر از مصرف گازوئیل کاسته می شود.

وحید نوروزی؛ دکترای محیط زیست با بیان اینکه مزایای جایگزینی اتوبوس های برقی با اتوبوس های دیزلی فهرستی بلندبالا دارد که برای محیط زیست و شهروندان تهرانی بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: دنیا با سرعت به سمت استفاده و جایگزینی اتوبوس های برقی حرکت می کند؛ به عنوان مثال، نروژ قصد دارد تا سال 2025 تمام اتوبوس های خود را برقی کند.

وی افزود: هلند برنامه ریزی کرده است تا سال 2030 تمام اتوبوس های عمومی خود را به اتوبوس برقی تبدیل کند. لندن نیز یکی از پیشروترین شهرها در استفاده از اتوبوس های برقی است و قصد دارد تا سال 2037 کل ناوگان خود را برقی کند.

نوروزی تصریح کرد: آلمان نیز در حال توسعه استفاده از اتوبوس های برقی در شهرهای بزرگی همچون برلین و هامبورگ است و در اصل جایگزینی اتوبوس برقی هیچ تردیدی وجود ندارد؛ چراکه این اقدام فوق العاده ارزشمند و زیست محیطی تلقی می شود. هم اکنون نیز تهران در مسیر بهره گیری از ناوگان برقی، در مدار شهرهای پیشرفته جهان قرار گرفته است.

در حال حاضر 189 دستگاه اتوبوس از محل قرارداد شهرداری تهران با چین وارد پایتخت شده و در خطوط مختلف اتوبوسرانی در حال خدمت رسانی به شهروندان هستند. ورود تدریجی سایر اتوبوس ها نیز تا زمان تکمیل قرارداد، یعنی 2500 دستگاه، ادامه خواهد داشت.

علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران درباره ورود پارت بعدی اتوبوس های برقی به کشور، به خبرنگار تسنیم گفت: تعدادی دیگر از اتوبوس های برقی از محل قرارداد شهرداری با چین در حال انتقال به کشور هستند و قصد داریم تمامی اتوبوس های برقی موضوع این قرارداد را تا نیمه نخست سال آینده وارد کنیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.