◄ تامین مالی هواپیماهای برجام بدون فاینانس خارجی
سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تاکنون از هیچ فاینانسر خارجی برای تامین منابع مالی هواپیماها استفاده نشده است، گفت: دهمین هواپیمای برجامی که وارد کشور خواهد شد ATR است.
سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تاکنون از هیچ فاینانسر خارجی برای تامین منابع مالی هواپیماها استفاده نشده است، گفت: دهمین هواپیمای برجامی که وارد کشور خواهد شد ATR است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، فرزانه شرفبافی در نشست خبری مراسم ورود دومین سری از هواپیماهای ATR به کشور عنوان کرد: هواپیماهای ATR برای جغرافیای ایران طراحی شد و موتور آن جت است و با کمترین آلایندگی و میزان مصرف سوخت میتوانند در فرودگاههایی که امکانات کمی دارند عملیاتی شوند.
وی ادامه داد: درصدد هستیم برای هواپیماهای ATR شبکه پرواز بین شهری در نظر بگیریم تا در شهرهایی که مسافران آن کمتر از 100 نفر استفاده کنیم.
شرفبافی با بیان اینکه برنامه از پیش تعیینشده برای فاینانسر هواپیما داریم، بیان کرد: تامین منابع مالی هواپیماهای ATR از طریق منابع داخلی وجود دارد این درحالی است فاینانسرهای خارجی نیز علاقهمندی خود را اعلام کردهاند.
سرپرست هواپیمایی «هما» با بیان اینکه برای تامین فاینانسر ایرباسها ترجیح میدهیم که از منابع خارجی استفاده کنیم و در حال حاضر تعدادی روشهای خود را اعلام کردهاند و ما در حال بررسی آنها هستیم، اظهار کرد: مذاکرات ما با فاینانسرها همچنان در حال انجام است.
وی با تاکید بر اینکه ATR فقط هواپیما و بدنه را به ایران نمیفروشد بلکه تمام سرویسها و هندلینگهایی که برای عملیاتی شدن این هواپیما لازم است را در اختیار ایران میگذارد، گفت: پس از ورود 20 فروند هواپیمای ATR در صورت رضایت خواهان ورود 20 فروند دیگر خواهیم بود.
شرفبافی با اشاره به اینکه استقبال اروپاییها برای فاینانس هواپیماهای ایران بسیار زیاد است چرا که تولید این هواپیما دست خود اروپاییها است، تاکید کرد: تاکنون از هیچ فاینانسر خارجی برای تامین منابع مالی هواپیماها استفاده نشده است.
سرپرست هواپیمایی «هما» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پیشپرداخت دهمین هواپیمای برجامی پرداخت شده است، گفت: از آنجایی که تولید این هواپیماها در بازده زمانی کوتاهی انجام میشود بهمحض اینکه تولید این هواپیما شروع شود پیشپرداخت ها را هم میپردازیم.