◄ بازگشت 7 فروند ATR به ناوگان هما
اگر دولت کمک کند، رقبای منطقه ای را کنار می زنیم، تا 10 سال آینده تمرکز هما بر جت ایرباس A330 و A320 خواهد بود.
اگر دولت کمک کند، رقبای منطقه ای را کنار می زنیم، تا ده سال آینده تمرکز هما بر جت ایرباس A330 و A320 خواهد بود.
به گزارش تین نیوز ، روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در گفتگویی صمیمی با خبرنگار ما در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل، جدید ترین آمار ناوگان ایران ایر و دغدغه های این ایرلاین ملی را شرح داد.
ممکن است بفرمایید در حال حاضر، هما چند فروند هواپیمای فعال در ناوگان خود دارد؟
در حال حاضر 23 فروند (20 فروند مسافری+ 1 فروند باری) هواپیمای فعال و اکتیو در ناوگان داریم که با اضافه شدن هفت فروند ATR تا دو ماه دیگر، این تعداد به 28 فروند خواهد رسید.
این پرنده ها شامل 2 فروند ایرباس A330 برجامی بوده که توانایی پرواز بدون توقف تا سقف 14.5 ساعت را دارند و عمدتا در مسیرهای اروپایی نظیر لندن و پاریس از آن ها استفاده می شود.
◄ مقایسه آماری ناوگان هوایی ایران ایر و ماهان با هواپیمایی امارات و قطر
همچنین 2 فروند ایرباس A310 هما نیز فعال بوده و در مسیرهای بین المللی از آن ها استفاده می شود. از طرف دیگر، هما چهار فروند ایرباس A300 را نیز هم اکنون در اختیار دارد.
سه فروند ایرباس A319، یک فروند ایرباس A321 برجامی و پنج فروند ایرباس A320 نیز در اختیار داریم.
از شاپرک های هما چه خبر؟
از میان 13 فروند شاپرک برجامی، هم اکنون سه فروند ATR فعال داریم و ان شاء الله هفت فروند دیگر تا 2 ماه آینده به چرخه پروازی هما باز می گرد. علاوه بر فرودگاه های کوچک و کم مسافر کشور، از شاپرک ها در مسیر بندرعباس به دوحه نیز استفاده می شود.
پرواز کارگوی هما در چه وضعی قرار دارد؟
در حال حاضر پرواز کارگو هما فقط با یک فروند بوئینگ 200-747 انجام می شود که تا 120 تن بار را نیز جابجا می کند. عمده مسیرهای باری هما به مقصد چین، ایروان و دوحه است. در ضمن، با توجه به بحران دارو در کشور، گفته می شود هما در ایام اخیر واردات دارو به کشور را به طور رایگان انجام داده است.
برنامه آتی هما برای ناوگان پروازی چیست؟
هدف اول ما، بازگرداندن پرنده های زمینگیر است. دغدغه اصلی ما تامین قطعه است و گرنه توانایی فنی برای تعمیرات اساسی هواپیماهای زمینگیر را داریم.
در وهله دوم، برنامه هما برای 10 سال آینده تمرکز بر واردات دو مدل هواپیمای ایرباس A330 و A320 است. طبق برآوردها حدود 60 فروند هواپیما از این دو مدل می بایست وارد کنیم. با توجه به تحریم های اوفک، ما فقط می توانیم هواپیما با عمر 15 سال به بالا وارد کنیم که ترجیح ما این دو مدل ایرباس است.
چرا هما برای خرید ایرباس A380 اقدامی نمی کند؟ در حال حاضر برخی کشورها در حال فروش سوپر جامبو هستند، آیا این هواپیما برای ناوگان هما نمی تواند کارگشا باشد؟
چند نکته وجود دارد:
نخست اینکه باند مناسب نشست و برخواست این هواپیما در کشور وجود ندارد. از طرف دیگر، فرودگاه امام خمینی پل اتصال به هواپیما مخصوص این پرنده غول پیکر را ندارد. نکته بعدی اقتصادی نبودن عملیات پروازی این هواپیما است، به گونه ای که می بایست چند صد مسافر، آن هم در پروازهای بسیار طولانی مدت پرواز کنند تا پرواز اقتصادی شود.
◄ چند ایرلاین ایرانی عضو یاتا هستند؟
بر اساس اطلاعات به دست رسیده، شرکت کوانتاس استرالیا (Qantas)، 6 فروند ایرباس A380 خود را کنار گذاشته است. از طرف دیگر، حدود 1.5 سال پیش هواپیمایی امارات نیز 40 فروند از این نوع هواپیما را خوابانده بود. نباید فراموش کنیم که در هر پرواز، می بایست دو سوم هواپیما پر از مسافر شود تا پرواز اقتصادی شود که چنین نکته ای در بسیاری از پروازهای هواپیمای ایرباس A380 امری ناممکن است.
در پایان اگر مسئله ای مطرح نشده بفرمایید.
به شدت به کمک دولت نیازمندیم. در سال 1381، 58 فروند هواپیمای فعال داشتیم و اگر دولت کمک کند می توانیم رقبا را کنار بگذاریم. متاسفانه روزانه چند هزار مسافر ایرانی توسط ایرلاین های ترکیه به عنوان مسافر کانکشن از فرودگاه های متعدد کشور جابجا می شوند که در صورت تامین ناوگان می توانیم بازار را در دست بگیریم.
ردیف |
نوع هواپیما |
تعداد هواپیما |
متوسط تعداد صندلی |
متوسط ظرفیت |
1 |
ایرباس A300 |
4 |
350 |
1400 |
2 |
ایرباس A310 |
2 |
280 |
560 |
3 |
ایرباس A319 |
3 |
167 |
500 |
4 |
ایرباس A320 |
5 |
180 |
900 |
5 |
ایرباس A321 |
1 |
230 |
230 |
6 |
ایرباس A330 |
2 |
285 |
570 |
7 |
ای تی آر (ATR) |
10 |
68 |
680 |
8 |
بوئینگ 747 باری |
1 |
|
|
9 |
مجموع |
28 |
1560 |
8480 |