بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت راه آهن تاکید کرد:

راه آهن باید به بنگاه بازرگانی جدی تبدیل شود

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت راه آهن در مراسم تودیع و معارفه ابراهیم محمدی و سید مصطفی داودی به عنوان معاون بهره برداری سیر و حرکت راه آهن گفت: طراحی استراتژیک و ساختار راه آهن باید به گونه ای باشد که راه آهن بتواند به بنگاه بازرگانی جدی تبدیل شود و صنعت حمل و نقل ریلی به جایگاه واقعی خود برسد.

راه آهن باید به بنگاه بازرگانی جدی تبدیل شود
تین نیوز |

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت راه آهن در مراسم تودیع و معارفه ابراهیم محمدی و سید مصطفی داودی به عنوان معاون بهره برداری سیر و حرکت راه آهن گفت: طراحی استراتژیک و ساختار راه آهن باید به گونه ای باشد که راه آهن بتواند به بنگاه بازرگانی جدی تبدیل شود و صنعت حمل و نقل ریلی به جایگاه واقعی خود برسد.

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، سعید محمد زاده با آرزوی اینکه همه کارکنان راه آهن با وظایف خود آشناه و آگاه باشند، گفت: به دنبال این هستیم که اسم معاونت بهره برداری و سیر و حرکت را به معاونت بازرگانی تغییر دهیم .

وی افزود: ما شرکتی هستیم که باید درراستای اهداف نظام برای توسعه حمل و نقل تلاش جدی کند و کار بازرگانی را به شکل جدی انجام دهد تا درآمد ایجاد کرده و بر مبنای آن هزینه را مدیریت کند.

محمد زاده با بیان اینکه معاونت بهره برداری راه آهن قسمت اصلی حوزه تجارت و بازرگانی راه آهن را تشکیل می دهد و استخوان بندی اقتصاد راه آهن را به عهده دارد اظهار داشت: لازم است در این مجموعه همه ما تلاش جدی داشته باشیم .

وی با تاکید بر اینکه دو وظیفه جدی راه آهن حمل مسافرو بار است، تصریح کرد: حمل مسافر یک وظیفه جدی ، اجتماعی ، اقتصادی ، ملی و مهم است که حتما بر عهده ما قرار دارد . همچنین در موضوع دوم که حمل بار است درآمد و اقتصاد راه آهن مطرح است.

مدیر عامل راه آهن با یادآوری این نکته که اقتصاد بخش اول وظایف راه آهن یعنی حمل مسافر نیز بر عهده بخش دوم وظایف یعنی حمل بار قرار دارد، گفت: سهمی که ما در طی 10 سال گذشته از بار در کشور داشتیم، حدود 30 ، 31 ، 33 درصد بوده است، اما از سال 92 تا سال 95 توانسته ایم این سهم را به رشد 25 درصدی بار برسانیم.

محمد زاده افزود: ما در سال 92، 32 میلیون تن حجم بار داشتیم که در سال 95 به 40 میلیون تن رسیدیم و برای اولین بار در تاریخ 90 ساله راه آهن حجم بار بالای 40 میلیون تن را تجربه کردیم.

وی چنین پیشرفتی را نشان دهنده تلاشها، زحمات و پیگیری های بسیار زیاد همه کارکنان راه آهن دانست.

مدیر عامل راه آهن در تشریح درآمد ثابت و افزایش هزینه های این شرکت گفت: معنی این موضوع این است که اقتصاد راه آهن نتوانسته است تنها بر مبنای بار فعالیت کند .

وی با بیان اینکه اقتصاد بخش مسافر نیز درآمد زا نیست افزود: اقتصاد این بخش تنها هزینه ای است و ما به دلیل وظیفه اجتماعی و ملی به حمل و جابجایی مسافر اقدام می کنیم اما دستاورد این بخش برای ما تنها هزینه است .

محمد زاده اضافه کرد: جابجایی مسافر از لحاظ ملی کار اقتصادی است اما از نظر بنگاهی کار اقتصادی به شمار نمی رود. طبیعتاً وظیفه داریم که این هزینه را در بخش بار جبران کنیم.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه برای ما تکلیف شده است که ما باید به 195 میلیون تن بار برسیم، اظهار داشت: این عدد را اگر با عدد 40 میلیون تن بار مقایسه کنیم عدد بزرگی است که با توجه به کارکرد راه آهن در کشورهای مشابه کشور خودمان می توان دریافت که سهم 30 درصد از حمل بار دست یافتنی است.

وی با بیان اینکه این سهم آرمانی و دست نیافتنی نیست تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف نیازمند یکسری اقدامات هستیم .

محمد زاده گفت: راه آهن در 4 سال گذشته مروری بر مطالعات توسعه ای خود کرده است و از زمان قبل از انقلاب ما سابقه تجربه برای تغییر ساختار و چابک سازی راه آهن را داشته ایم. در زمان شهید دادمان مطالعات مبسوطی در این باره انجام شد، اما متاسفانه این مطالعات تا انتها جلو نرفت.

وی با بیان اینکه در طی 4 سال گذشته مطالعات مفصلی انجام شده است افزود: برهمین اساس تلاش شده تا طراحی استراتژیک و ساختار راه آهن به گونه ای باشد که راه آهن بتواند به بنگاه بازرگانی جدی تبدیل شود و صنعت حمل و نقل ریلی به جایگاه واقعی خودش برسد.

مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: به همین منظور مشاورین راه آهن با همکاری همکاران راه آهن مطالعات مبسوطی را انجام داده اند و بر این اساس حتما نگاه راه آهن بر این است که باید اتفاقاتی را در راه آهن رقم بزنیم و کارهایی را پیگیری کنیم تا حتماً راه آهن به یک بنگاه اقتصادی جدی تبدیل شود.

وی با اعلام اینکه چند هدف جدی برای استراتژی راه آهن در نظر گرفته شده است، افزود: طبیعتاً اگر قرار است به 195 میلیون تن بار برسیم با روشی که قبلا مدیریت کردیم به مقصود نخواهیم رسید .

محمد زاده با تاکید بر اینکه لازم است که به نحو مقتضی به تمام شقوق راه آهن مرتبط شویم خاطر نشان کرد: ما باید بتوانیم حمل و نقل را از مبدا واقعی تا مقصد واقعی برسانیم واین امر نیازمند آن است که به حمل و نقل ترکیبی به صورت جدی توجه کنیم .

وی با اشاره بر اینکه این امر در حوزه حمل و نقل و بازرگانی راه آهن به توجه همه بخشها نیازمند است، گفت: لازم است که همه توان خود را در این بخش متمرکز کنیم و بدانیم که هر اقدامی که در بقیه بخشهای راه آهن انجام می شود برای آن است که حوزه بازرگانی راه آهن توسعه پیدا کند.

مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه ما به هیچ عنوان تنها به دنبال توسعه خط در راه آهن نیستیم، افزود: این کارعبثی است و هر اقدامی که درهر بخشی از راه آهن انجام می شود حتما برای توسعه بخش بازرگانی و حمل و نقل راه آهن است.

وی هراقدام در هر بخش و معاونت راه آهن را درراستای انجام وظیفه اصلی و ذاتی این شرکت یعنی توسعه بخش بازرگانی و حمل و نقل چه در بخش مسافر و بار دانست و اظهار داشت: به دنبال این هستیم که چگونه توجه بیشتری به بخش بهره وری و اقتصاد راه آهن داشته باشیم .

مدیرعامل راه آهن تغییر روش وانتخاب مجموعه ظرفیت های جدید را لازمه رسیدن به این هدف دانست و افزود : یکی از نکاتی که جناب دکتر آخوندی وزیر محترم راه و شهر سازی در حکم مدیر عامل محترم سازمان بنادر و دریا نوردی اعلام کرد این بود که سهم ریل از بنادر حداقل به 45 درصد افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به این که اگر این هدف تنها از سوی سازمان بنادر بخواهد طی شود کارسهلی نخواهد بود، خاطر نشان کرد: لازمه این کار این است که در راه آهن برای این هدف تلاش جدی صورت گیرد.

محمد زاده با بیان اینکه در هیچ نقطه ای از دنیا هیچ سازمان، مجموعه ، شرکت و بنگاه اقتصادی رشد نکرده مگر با رشد و توسعه و هم جهت شدن نیروهای انسانی آن مجموعه با سیاست ها ومنافع آن شرکت، اظهار داشت: از جمله نکاتی که سعی شد در این جابجایی دنبال شد این بود که بتوانیم کارهای اجرایی در دست انجام را با قوت و جدیت بسیار دنبال کنیم و با توان و افزایش نیرو به سمت اهداف برنامه ششم قدمهای بلندی را برداریم .

وی گفت: آقای داودی تجربه زیادی در مدیریت مناطق مختلف راه آهن داشتند و با توجه به تجربه و اثر بخشی ایشان درتوسعه بازرگانی راه آهن در سالهای اخیربا همفکری برخی از دوستان به این نتیجه رسیدیم که این تغییر صورت بگیرد و حتما بتوانیم از انرژی آقای محمدی هم در این مجموعه استفاده و راه برنامه ششم را با سرعت زیادی طی کنیم.

محمد زاده افزود: من به صورت روشن چند خواسته از آقای داوودی دارم. اول اینکه توجه داشته باشند که هر اقدامی که در راه آهن صورت می گیرد باید در جهت توسعه راه آهن قوی ، چابک ، پرسرعت و پر تلاشی باشد که طبیعتاً برای رسیدن به آن سعی کرده ایم از نظرات مشاورین مختلفی استفاده کنیم و استراتژی تدوین شده راه آهن باید با قوت بسیاری دنبال شود.

وی همچنین خواستار توسعه نیروی انسانی واستفاده از ظرفیت های موجود در کشور و شرکت راه آهن شد و گفت: هنگامی در راه آهن موفقیم که هر کاری را به شکل صحیح انجام دهیم و تبلور صحت عمل ما درارتقای ایمنی است. بنابراین برنامه ریزی برای ارتقای ایمنی شبکه باید جزو برنامه همه مدیران به ویژه آقای داودی باشد .

مدیرعامل راه آهن توسعه اقتصاد یک کشور را بدون توجه به مخاطب جدی راه آهن بخش یعنی بخش خصوصی نا ممکن دانست و گفت: کار ما برای توسعه اقتصاد کشور است و یکی از اهداف ما در حوزه معاونت بازرگانی مسئله مشتری مداری و توجه به روان سازی و تسریع کار با بخش خصوصی است.

وی مدیریت بازار حمل و نقل ریلی و جلب مشارکت ذی نفعان و توسعه بازار حمل و نقل ریلی از نکاتی دانست که لازم است مورد توجه آقای داودی قرار بگیرد و گفت: به این منظور لازم است که همه اتفاقات که رقم می خورد مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی با اشاره به سهم اندک راه آهن از بار خرد کشور افزود: ما به صورت بالقوه پتانسیل جذب حداقل 700 تا 800میلیارد بار خرد کشور را داریم و از بازاری که درگزارشهای اقتصادی کشور بیش از 5 تا 6 هزار میلیارد به آن اشاره شده متاسفانه ما عدد 40 میلیاردی را تجربه کردیم و دلیل آن این است که در این موضوع کلا اندیشه و استراتژی روشنی نداشته ایم و در حوزه حمل و نقل از آن چشم پوشی کردیم .

مدیر عامل راه آهن با بیان اینکه قطارهای مسافری ما به تمام مراکز استانها به شکل منظم و برنامه ای با تاخیر در مبدا زیر یک دقیقه و تاخیر در مقصد کمتر از 40 دقیقه در حال حرکت هستند، گفت: ما ظرفیت بزرگی در اختیار داریم ولی از آن استفاده نمی کنیم .

وی با اشاره به اینکه از این نوع ظرفیت ها می توان به صورت جدی مانند همه راه آهن های دنیا استفاده کرد، افزود: این اقدام در اقتصاد ما بسیار نقش آفرین است و باید برای این موضوع تفکر و تلاش شود .

محمد زاده بحث حمل و نقل ریلی را بدون توجه به توجه به مفهوم لجستیک شکست خورده دانست و خاطر نشان کرد: باید برای رفع همه نیازهای مشتریان و تمام آنچه که از مبدا تا مقصد بار لازم است از همه امکاناتمان استفاده کنیم.

وی با اشاره به امکانات وسیع راه آهن در تمام شهرهای کشور ابراز تاسف کرد: متاسفانه این استفاده ها، استفاده های عمیقی نبود و لازم است به صورت جدی این نکات دنبال شود.

وی خواستار توجه مدیریت لجستیک در حوزه معاونت بهره برداری و سیر و حرکت شد و گفت: حتما باید حمل و نقل ترکیبی مورد توجه قرار گیرد و اگر از آن غلفت شود و به عنوان یک استراتژی جدی در همه شقوق راه آهن به آن توجه نشود، نمی توانیم از آنچه که تا کنون در آن بودیم جدا شویم .

وی درادامه به توسعه ترانزیت اشاره کرد و آن را موجب توسعه اقتصاد کشور دانست و یادآورشد: راه آهن در این زمینه امکان نقش آفرینی بسیار دارد و شبکه موجود ما در این زمینه از امکانات زیادی برخوردار است. لازم است ترانزیت حتما به شکل جدی و مشخص و مانند یک بار برنامه ای در مبدا و مقصد مورد توجه قراربگیرد و اگر به بار ترانزیت نگاه روشن و برنامه ای داشته باشیم در اقتصاد شرکت نقش پررنگی را شاهد خواهیم بود .

وی ارزش افزوده بار ترانزیت را حداقل 5 برابر ارزش افزوده بار داخلی دانست و گفت: این امر نشان دهنده اهمیت این بخش است که توجه زیادی می طلبد.

مدیرعامل راه آهن بر استفاده از مفاهیم IT در حمل و نقل ریلی تاکید کرد و افزود: آیا در کشوربه عنوان مثال اسنپ ریلی داریم ؟ اگر در سایر کشورها مراجعه کنید می بینیم این موضوع بسیار روشن و جاافتاده است و حتما باید معاونت بازرگانی به استفاده از مفهوم IT توجه داشته باشد .

وی با اشاره به اینکه در نظام تعرفه باید اندیشه ما به طوری باشد که ایجاد تشویق و هیجان برای افزایش درآمد و بار کند، تصریح کرد : استفاده کنندگان از شبکه راه آهن باید احساس کنند که هر چه قدر از راه آهن استفاده کنند حتما امتیازات بیشتری دریافت خواهند کرد.

محمد زاده گفت: اگر نظام تعرفه تشویقی و روشن باشد و همه ذینفعان راه آهن ازمزایا و منافع حمل و نقل بار منتفع شوند، حتما راه آهن بنگاه پرتلاش تر و پر سود تری خواهد شد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: امروز حواشی از سوی قدرتهای جهانی ایجاد می شود که درجهت مقابله با آن باید از تمام تلاشها و قدرت خود استفاده کنیم .

وی با تاکید بر اینکه باید امروز ما از دیروزمان بهترباشد، اظهار داشت : در سیاستهای برنامه ششم در حوزه حمل و نقل مقام معظم رهبری فقط به حمل و نقل ریلی و بند 24 و 25 اشاره و بر الویت بخش ریلی در حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن تاکید فرمودند، باید بیاندیشیم که ایجاد این مزیت رقابتی چگونه انجام می شود و ما برای آن چه برنامه هایی در دست داریم ؟

در حمل بار رکورد بر جای گذاشتیم

همچنین معاون بهره برداری و سیر وحرکت پیشین راه آهن نیز در این مراسم با تشکر از حمایت ها وتشویق های محمد زاده مدیرعامل راه آهن گفت: سال گذشته رکوردی را در راه آهن برجای گذاشتیم که حمل بار را از رقم 35 میلیون تن به 40 میلیون تن رساندیم که این میزان عدد کمی نبود

ابراهیم محمدی با اشاره به اینکه در سال92، عملکرد واقعی ما به زیر30 ثانیه تاخیر از مبدا و تاخیر بار حدودی کمتر از 7 تا 8 دقیقه رسید اظهار داشت: این دستاورد حاصل همکاری و همراهی همه دوستان در مناطق راه آهن بود.

وی گفت: در شش ماهه نخست سال جاری در تناژ 15 تن کمتر از 8.5 در صد رشد داشته ایم و با توجه به اینکه ما در نیمه سال راه سخت تری را در پیش داریم و روزها کوتاه تر می شود، باید در این راه به یکدیگر کمک کنیم به ویژه اینکه عملیات بازسازی راه آهن لرستان را نیز در دست داریم.

معاون بهره برداری و سیر وحرکت پیشین راه آهن با اشاره به اینکه مهندس داودی از بدنه راه آهن است، خاطر نشان کرد: ایشان زحمات زیادی را در یزد متقبل شدند و امیدواریم که اقدامات موثر ایشان استمرار داشته باشد .

وی افزود: درحال حاضر با جاده رقابت داریم و جلسات متعددی را با صاحبان بار برگزار کرده ایم و امیدواریم که راه آهن به بالندگی و جایگاه خودش در حمل و نقل برسد.

محمدی همچنین ابراز امیدواری کرد با پیگیری موضوع بنادر خشک، توسعه بنادر لجستیک و ورود در بارهای خرد و توسعه بازار خرده بار سهم بیشتری را در راه آهن داشته باشیم .

تاکید بر کار حساس معاونت بهره برداری سیر و حرکت راه آهن

در ادامه این مراسم، سید مصطفی داودی، معاون جدید بهره برداری سیرو حرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: کار راه آهن کار بسیار سختی است و سپردن مجموعه راه آهن به دست یک راه آهنی اقدام مهم و حائز اهمیتی بشمار می رود.

سید مصطفی داودی با بیان اینکه پذیرفتن این مسئولیت کار بسیار سختی است، اظهار داشت: ما می دانیم که چه مجموعه ای را تحویل می گیریم و این مجموعه چه حساسیت هایی دارد و خروجی فعالیت های راه آهن باید از این حوزه خارج و عملکرد آن نشان داده شود.

داودی ابرازامیدواری کرد که به یاری خداوند بتواند این بارسپرده شده را به نحو احسن به سر منزل مقصود برساند.

وی همچنین گفت: من امروز را یک شروع و یک پایان می دانم و مطمئناً این مسئولیت یک زمان ثابت دارد که مانند یک ساعت شنی ثانیه به ثانیه از این بازه برداشته می شود و امیدواریم با تسریع مسولیت ها، همدلی و هفکری دوستان بتوانیم به نحو احسن از این زمان استفاده کنیم .

داودی افزود: باید در زمانی که در اختیار ما گذاشته شده است به نحو احسن انجام مسولیت کنیم تا در پایان مغبون نباشیم .

وی در پایان گفت: درقبول مسولیت مهمترین امکانی را که قرارمی دهیم جان است و امیدواریم قبل از اینکه خداوند آبرو را ازما بگیرد، جان را ازما بگیرد .

همچنین در پایان این مراسم هدایایی به رسم یاد بود از طرف معاونین ومدیران راه آهن به آقایان محمدی و داودی اهدا شد و دکتر محمد زاده مدیر عامل راه آهن با تشکر از زحمات ابراهیم محمدی ، داودی را به عنوان معاون بهره برداری سیرو حرکت جدید راه آهن جمهوری اسلامی معرفی کرد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.