بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ بررسی ثبت راه‌آهن ایران دریونسکو؛ ژانویه 2018

مازیار یزدانی معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن از تکمیل و ارسال پرونده ثبت راه‌آهن سراسری ایران در یونسکو به‌عنوان میراث صنعتی کشور خبر داد.

بررسی ثبت راه‌آهن  ایران دریونسکو؛  ژانویه 2018
تین نیوز |

مازیار یزدانی معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن از تکمیل و ارسال پرونده ثبت راه‌آهن سراسری ایران در یونسکو به‌عنوان میراث صنعتی کشور خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مازیار یزدانی با اشاره به آغاز مراحل زمان‌بر و پیچیده جمع‌آوری این پرونده از اسفند 1394 گفت: اقدامات کارشناسی و پژوهشی راه‌آهن با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انجام شد و در پایگاه ثبت جهانی میراث راه‌آهن مستقر در این معاونت، در حال جمع‌بندی نهایی است تا در ژانویه 2018  (دی‌ماه ۱۳۹۶) به یونسکو ارسال شود.

او افزود: بررسی وضعیت خط سراسری و تعیین عرصه و حریم، توصیف و مقایسه تطبیقی خط سراسری با دیگر راه‌آهن‌های دنیا، بازآفرینی تصاویر و نقشه‌های تاریخی، تهیه آلبوم نقشه‌های فنی و گرافیکی، تهیه فیلم و سایر مستندات موردنیاز از اهم اقدامات صورت گرفته در این راستا است.

یزدانی ادامه داد: میراث صنعتی راه‌آهن که با تلاش ملت شریف ایران در یک عرصه تاریخی، توسعه فنّاوری در ایران را به تصویر کشیده و نماد دوران مدرنیسم و آغاز صنعتی شدن ایران ‌است، می¬تواند موردتوجه ویژه جهانی قرار گیرد و فرایند ثبت جهانی راه¬آهن، با برجسته کردن ارزش‌های فنّاوری و مهندسی به‌کاررفته در آن زمان و به تصویر کشیدن در هم تنیدگی این صنعت با جامعه و طبیعت، موجب درک شفاف‌تر اذهان عمومی مردم از راه‌آهن و پیوند هر چه بیشتر جامعه با آن می‌شود.

به گفته معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن از سوی دیگر عبور خط سراسری راه‌آهن از اقلیم¬های متنوع جغرافیایی و فرهنگی و همچنین وجود آثار طبیعی و تاریخی گوناگون در طول مسیر در کنار تأثیر راه‌آهن بر جنگ جهانی دوم و لقب گرفتن ایران به‌عنوان پل پیروزی از مهم‌ترین شاخصه‌های معرفی آن به جهانیان خواهد بود.

او با اشاره به توسعه صنعت گردشگری در ایران خاطرنشان کرد: با تحقق ثبت میراث راه‌آهن در یونسکو، نقشه راه جدیدی برای سفر گردشگران داخلی و بین‌المللی ترسیم خواهد شد که می‌تواند موجب رونق گردشگری در کشور شود.

اولین خط آهن ایران بین رشت، بندر پیربازار و بندر انزلی در سال 1848 ساخته شد. اولین مسیر ریلی که هنوز هم وجود دارد و از آن استفاده می‌شود خط آهن تبریز به جلفا با طول 149 کیلومتر است که در سال 1295 به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر این خط تنها مسیر برقی راه‌آهن ایران است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.