◄ شرایط اعطای کمک مالی از محل صرفهجویی مصرف سوخت به شرکتهای ریلی چیست؟
بخشی از هزینه ای که بابت قیمت تمام شده کالا می پردازیم، حاصل پروسه حمل ونقل است. حال اگر صاحبان بار از انواع حمل ونقل، نوعِ مقرون به صرفه تری را انتخاب کنند، در کاهش قیمت تمام شده هم موثر خواهد بود.
صرفه جویی حاصل از مصرف بهینه سوخت در شبکه ریلی به ازای هر تن کیلومتر 1/3 سنت، معادل 35 سی سی نفت گاز است. در بخش مسافری ریلی نیز به ازای حمل هر نفر-کیلومتر 73 دهم سنت معادل 20 سی سی نفت گاز، نسبت به مازاد عملکرد مبنای سال 92 صرفه جویی حاصل می شود.
به گزارش تین نیوز، امروزه در سراسر دنیا ثابت شده که حمل ونقل ریلی مقرون به صرفه ترین و در عین حال پرطرفدارترین و سالم ترین نوع حمل ونقل، به ویژه در مقایسه با نوع رقابت پذیرتر آن یعنی حمل ونقل جاده ای است. صنعت ریلی، صنعتی است که برای گسترش آن به دلیل مزایای رقابتی ای که ایجاد می کند، مورد حمایت دولت ها قرار می گیرد.
متن قانون حمایت از حمل ونقل ریلی با صرفه جویی در مصرف سوخت
در ایران نیز این حمایت ها با ارائه مشوق هایی توسط دولت صورت گرفته که حمایت وزارت نفت به دلیل صرفه جویی در مصرف سوخت توسط شبکه ریلی از انواع آن است. سازمان بهینه سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت مقرر کرده که از سال مبدا یعنی سال 92 اگر رشد تن-کیلومتر و مسافر-کیلومتر شبکه ریلی بیش از 3 درصد باشد، مشمول این قانون قرار گیرد. این سه درصد نیز براساس هزینه های عمرانی راه آهن محاسبه می شود. به این معنی که بودجه عمرانی ای که به راه آهن پرداخت می شود، 3 درصد رشد را به همراه خواهد داشت.
صرفه جویی حاصل از مصرف بهینه سوخت در شبکه ریلی به ازای هر تن کیلومتر 1/3 سنت، معادل 35 سی سی نفت گاز است. در بخش مسافری ریلی نیز به ازای حمل هر نفر-کیلومتر 73 دهم سنت معادل 20 سی سی نفت گاز، نسبت به مازاد عملکرد مبنای سال 92 صرفه جویی حاصل می شود. سهم صرفه جویی هر پروژه هم حداکثر تا سقف کل سرمایه گذاری انجام شده، قابل پرداخت است.
لازم به ذکر است که در قانون اولیه، صحبتی از لکوموتیوها آورده نشده اما در زمان نوشتن تفاهم نامه اولیه بین شرکت ملی نفت و شرکت راه آهن و زمانی که این قانون در مراحل اجرایی بوده، حق لکوموتیو هم در آن گنجانده شده است. طبق این قرارداد، آخرین سال پرداخت منابع ماده 12 یا به بیان دیگر، آخرین سال اعطای کمک به شبکه ریلی به خاطر صرفه جویی در مصرف سوخت، سال 1402 است و میزان تجمیع این منابع طی سال های 1394 تا 1402 حداکثر 7/5 میلیارد دلار خواهد بود.
پیش بینی برای چگونگی اجرای این قانون:
وزارت نفت اجرای این قانون را به سازمان بهینه سازی مصرف سوخت واگذار کرده است. تن-کیلومتر بار حمل شده در سال های گذشته، پیش بینی آینده و حد خوشبینانه و بدبینانه شرایط آتی صنعت ریلی در قانون پیش بینی شده تا ببینند طبق سنوات گذشته چه اتفاقی برای حمل ونقل ریلی بر جسب تن-کیلومتر رخ خواهد داد.
پیش بینی وضعیت شرکت های باری:
پیش بینی از 1395تا1402 |
حد خوشبینانه |
حد بدبینانه |
40هزار میلیون تن |
60هزار میلیون تن |
20هزار میلیون تن |
حال اگر در سال 1400، 28 میلیارد تن کیلومتر بار جابه جا شود سازمان بهینه سازی مصرف سوخت از محل تسهیلات ماده 12 باید مابه تفاوت صرفه جویی را به راه آهن بپردازد. به این معنی که اگر شرکت های ریلی بتوانند این میزان بار را جابه جا کنند، می توانند 16هزار میلیارد تومان از راه آهن و از محل این ماده قانونی تسهیلات بگیرند.
اجرای قانون ماده 12 برای شرکت های مسافری :
این قانون با توجه به شرایط بد شرکت ها از نظر تعداد کم مسافر، بدون ایجاد انقلاب ریلی شامل خرید واگن های مسافری نمی شود. جدول شماره 9 درباره وضعیت شرکت های مسافری اوضاع را به خوبی نشان می دهد.
سال ها |
تعداد مسافر جابه جا شده برحسب نفر-کیلومتر |
1392 |
17میلیون نفر-کیلومتر |
1393 |
16میلیون نفر -کیلومتر |
1394 |
14میلیون نفر-کیلومتر |
1395 |
12میلیون نفر-کیلومتر |
بنابراین در بخش مسافری احتمال تخصیص این مبلغ وجود ندارد.