◄ برنامه دولت برای فاینانس خط آهن چابهار-زاهدان
مدیر پروژه راهآهن چابهار-زاهدان از افزایش پیشرفت فیزیکی 38 درصدی راهآهن چابهار-زاهدان خبر داده است.
در حالیکه مدیر پروژه راهآهن چابهار-زاهدان از افزایش پیشرفت فیزیکی 38 درصدی راهآهن چابهار-زاهدان خبر داده، حالا در خبرها آمده که دولت برای جذب فاینانس این خطآهن بهعنوان یکی از مهمترین پروژههای عمرانی کشور برنامهریزی کرده است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، دولت اعلام کرده است که بهدلیل اهمیت این خط ریلی در تسریع ترانزیت کشور، مقرر شده که این مسیر ریلی در حدفاصل خطآهن زاهدان-میرجاوه سه خطه شود تا امکان تردد قطارهای ایرانی و پاکستانی فراهم شود. ضمن اینکه اولویت تکمیل نیز از بندر چابهار تا منطقه آزاد و از زاهدان تا خاش خواهد بود.
این در حالی است که معاون فنی و زیربنایی راهآهن در گفتوگو با خبرنگار ما در اینباره گفت: زمان تقریبی تکمیل بزرگترین پروژه ریلی کشور حدود دو سال است و انجام پروژه چابهار-زاهدان در اختیار دولت است و به تمکن مالی ایشان بستگی دارد اما درخواست تامین مالی از طریق فاینانس نیز داده شده است.
مازیار یزدانی، بیشترین میزان بارگیری و حمل بار توسط شبکه ریلی در مجموع بنادر کشور را مربوط به بندر شهید رجایی عنوان کرد و افزود: با افتتاح خط ریلی چابهار رقابت تنگاتنگی بین این دو بندر ایجاد خواهد شد.
جزئیات طرح راهآهن چابهار-زاهدان
رقم پیشنهادی برای تکمیل این خط آهن 150 میلیارد تومان است که عملیات اجرایی آن از اوایل سال 93 توسط یکی از زیرمجموعههای قرارگاه سازندگی خاتم (گروه تخصصی کربلا) آغاز شده و تاکنون پیشرفت 38 درصدی را تجربه کرده است. 132 دستگاه پل خاص به طول یازده کیلومتر و ۳۲ دستگاه تونل به طول ۱۴ کیلومتر نیز در مسیر خط آهن چابهار-زاهدان احداث خواهد شد.
هدف اصلی از ساخت این پروژه اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران، پیوند کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی جنوب شرق کشور عنوان شده است.